پس از آن که آمریکا اعلام کرد که بر تولیدات اتحادیه اروپا تعرفه اعمال می کند، وزیر داریی فرانسه تأکید کرد که اتحادیه اروپا آماده پاسخ قدرتمندانه به ایالات متحده است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک عربی،پس از آن که آمریکا اعلام کرد که بر تولیدات اتحادیه اروپا تعرفه اعمال می کند، وزیر داریی فرانسه تأکید کرد که اتحادیه اروپا آماده پاسخ قدرتمندانه به ایالات متحده است.

«برونو لو میر» تصریح کرد که تهدید آمریکا برای اعمال تعرفه بر تولیدات فرانسه غیرقابل قبول است.

آمریکا روز دوشنبه تهدید کرد که در واکنش به تصمیم فرانسه برای اخذ مالیات از شرکت های آمریکایی فعال در عرصه فناوری، تعرفه های گمرکی جدیدی را بر روی محصولات فرانسوی به ارزش دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار وضع خواهد کرد.

از جمله کالاهایی که واشنگتن قصد دارد نرخ تعرفه گمرکی آنها را تا ۱۰۰ درصد افزایش دهد می توان به انواع پنیرهای فرانسوی از جمله پنیر روکفور، ماست، شامپاین، لوازم آرایشی و کیف های دستی اشاره کرد.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در حالی تهدید به وضع تعرفه گمرکی مضاعف بر تولیدات فرانسه کرده که دفتر نماینده تجاری ایالات متحده طرح اخذ مالیات از شرکت های بزرگ فناوری (گوگل، اپل، فیسبوک و آمازون) را برای این شرکت های آمریکایی خسارت بار توصیف کرده است.

دفتر نمایندگی تجاری آمریکا روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که این نهاد قصد دارد با با افزایش حمایت گرایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا که به طور «غیر عادلانه ای» شرکت های آمریکایی را هدف قرار می دهند مقابله کند.

پیشنهاد دفتر نمایندگی تجاری آمریکا برای وضع تعرفه های گمرکی جدید بر روی کالاهای فرانسوی برای اجرا باید به تائید دونالد ترامپ برسد.

برونو لومیر، وزیر  دارایی فرانسه امروز سه شنبه تهدیدهای آمریکا برای افزایش تعرفه های گمرکی کالاهای فرانسوی را «غیرقابل قبول» خواند. وی روز دوشنبه پیش از تهدید جدید آمریکا گفته بود که پاریس «هرگز» از اخذ مالیات از شرکت های بزرگ فناوری صرف نظر نخواهد کرد. وزیر اقتصاد فرانسه واشنگتن را متهم کرد که دیگر به دنبال دستیابی به توافقی بین المللی برای اخذ مالیات از شرکت های فعال در عرصه بین المللی نیست.

این در حالی است که بازارهای بورس در کشورهای اروپایی روز دوشنبه در پی دور تازه‌ای از مجازات‌های تجاری ایالات متحده آمریکا بر ضد چین و نیز وضع قوانین سختگیرانه بر واردات دو شریک واشنگتن در آمریکای جنوبی با افت شدید مواجه شد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش تعرفه‌های جدید گمرکی بر وارادات فولاد و آلومینیوم از کشورهای برزیل و آرژانتین وضع می‌کند،‌ اقدامی که با واکنش «ژائیر بولسونارو» همتای برزیلی و یکی از مهم‌ترین متحدان آمریکا در منطقه روبرو شد.

«آندریاس لیپکوو»‌ تحلیلگر موسسه مالی «کامدایرکت» می‌گوید این مجازات‌ها که معلوم نیست از کجا منشا گرفته نگرانی‌ها نسبت به تبعات منفی بر اقتصاد و تجارت در اروپا را تشدید کرده است.

دور تازه مجازات‌های اقتصادی که با دلسردی سرمایه‌گذاران همراه شده در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ بار دیگر پکن را به حفظ تعرفه‌های بالای گمرکی در صورت عدم توافق میان دو کشور بر سر مناقشه تجاری تهدید کرده است. این درحالی است که با تصویب لایحه موسوم به حمایت از حقوق بشر و دمکراسی در هنگ کنگ که تایید مجلس نمایندگان را با خود دارد دستیابی به توافق تجاری میان واشنگتن و پکن بیش از پیش دشوار به نظر می‌رسد.

در بازار بورس نیویورک موسوم به وال استریت، شاخص میانگین صنعتی داو جونز روز دوشنبه در ساعت ۱۸ و ده دقیقه به وقت محلی افتی ۶۸ صدم درصدی را نشان داد؛ این در حالی است که نزدک، شاخص بزرگ‌ترین بازار معاملهٔ الکترونیک سهام در آمریکا نیز با افتی ۱.۰۲ درصدی مواجه شد.

از سوی دیگر یورو استاکس ۵۰،‌ شاخص سهام متعلق به شرکت‌های مستقر در منطقه یورو نیز در پی اعلام مجازات‌های اقتصادی آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم دو کشور آمریکای لاتین و نیز پیچیده‌تر شدن تنش تجاری میان واشنگتن و پکن با افت ۲.۰۸ درصدی همراه شد.

تاثیر مناقشه تجاری آمریکا با رقبای جهانی و متحدان منطقه‌ای بر بازارهای بورس اروپایی نیز قابل توجه بوده است، به نحوی که روز دوشنبه برای بازارهای بورس پاریس ۲.۰۱، فرانکفورت ۲.۰۵، لندن ۰.۸۲، میلان ۲.۲۸، مادرید ۲.۰۹، لیسبون ۰.۷۷، سوئیس ۱.۳۸، آمستردام ۱.۷۰ و بروکسل ۱.۰۹ درصد افت به ثبت رسید.

در تحولی دیگر، دونالد ترامپ قرار است روز سه شنبه در لندن در حاشیه اجلاس سران ناتو با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور  فرانسه دیدار کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.