آمریکا تاریخچه‌ ای طولانی در تلاش برای دخالت در امور هنگ کنگ به نفع خود داشته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه جهانی تلویزیون چین در گزارشی نوشت: چین در برابر هر تهدید خارجی تسلیم نخواهد شد و آماده مقابله با اقدامات مداخله جویانه آمریکا در امور هنگ کنگ است.

در پنج ماه اخیر در هنگ کنگ، تظاهرات مسالمت آمیزی برگزار شد که به یکباره به خشونت گسترده منجر شد. تظاهرات کنندگانی که چهر‌ه های خود را با ماسک پوشانده بودند، به اموال عمومی و خصوصی آسیب رساندند و با ایجاد موانع، سبب راه بندان شدند، ایستگاه‌ های مترو را به آتش کشیدند، با آجر، بمب‌ های بنزینی و حتی تیر و کمان به پاسگاه‌ های پلیس حمله کردند.

در سه هفته گذشته یک مرد به علت اینکه تظاهرات کنندگان بر روی او مواد آتش زا پاشیدند هنوز برای نجات زندگی خود با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند. و یک مرد 70 ساله پس از برخورد آجری که یکی از تظاهرات کنندگان پرتاب کرده بود، جان خود را از دست داد. در میانه این هرج و مرج آمریکا تلاش کرده است با تصویب قانون حقوق بشر و دموکراسی هنگ کنگ 2019 خودش را وارد ماجرای هنگ کنگ کند.

این قانون رفاه و ثبات را در هنگ کنگ تضعیف می‌ کند و در امر اجرایی سازی اصل اداره واحد و موفقیت آمیز «یک کشور با دو سیستم» اختلال ایجاد می‌ کند و به معنای مانعی بر سر احیای صلح در خیابان‌ های شهر هنگ کنگ محسوب می شود.

آمریکا تاریخچه‌ ای طولانی در تلاش برای دخالت در امور هنگ کنگ به نفع خود داشته است. در 30 سال گذشته و از سال 1984 تا 2014 کنگره آمریکا بیش از 60 لایحه قانونی درباره هنگ کنگ به تصویب رسانده است. در سال 201 وب سایت ویکی لیکس  پیامی را از طرف سر کنسول آمریکا در هنگ کنگ منتشر کرد که در آن به خوبی مشاهده می‌ شود که آمریکا بار‌ها تلاش کرده است در امور داخلی هنگ کنگ دخالت کند و اغلب با مقامات مخالف محلی در هنگ کنگ دیدار کرده است.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد که نهاد موسوم به حمایت از دموکراسی آمریکا از اعتراضات سال 2014 در هنگ کنگ حمایت مالی کرده است. در حالی که در ماه‌ های اخیر اموال عمومی در خیابان‌ های هنگ کنگ به آتش کشیده شده اند، سیاستمداران آمریکایی در واشنگتن با افرادی که خواهان جدایی هنگ کنگ از چین هستند، دیدار داشته اند.

در 22 سال اخیر که هنگ کنگ به چین بازگشته است، این منطقه با حمایت دولت مرکزی و چین به روشی موفقیت آمیز توانسته است با شوک‌ های خارجی نظیر بحران مالی آسیایی سال 1997 و رکود جهانی سال 2008 مقابله کند. این شهر رفاه و ثبات خود را با وجود این طوفان‌ ها و چالش‌ های ایجاد شده از طرف واشنگتن و از جمله امضای قانون حقوق بشر و دموکراسی هنگ کنگ از طرف رئیس جمهور آمریکا حفظ کرده است.

دولت منطقه‌ ای هنگ کنگ و دولت مرکزی چین در پکن به تلاش‌های خود برای حفظ استقلال و امنیت چین برای مقابله با تلاش‌ های مداخله جویانه واشنگتن در امور هنگ کنگ ادامه خواهند داد. و مردم چین مصمم هستند که این موضوع تضمین شود که هنگ کنگ بتواند از رفاه و فرصت‌ های اقتصادی همچنان بهره مند شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.