رئیس جمهور اسبق فرانسه تأکید کرد که نقش غرب در سطح جهانی افول کرده است و اکنون شرق محور مهم تر شده است.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «نیکولا سارکوزی» رئیس جمهور اسبق فرانسه تأکید کرد که نقش غرب در سطح جهانی افول کرده است و اکنون شرق محور مهم تر شده است.

سارکوزی در سخنرانی خود در دانشگاه «فرانسیسکو ویکتوریا» در مادرید گفت: طی قرن ها غرب محور جهان بود و امروز محور به شرق منتقل شده است. از بین 7 میلیارد انسان ساکن جهان،4میلیارد در آسیا زندگی می کنند و دیگر ما محور جهان نیستیم و یکی از دلایل این اتفاق دیموگرافی است.

رئیس جمهور اسبق فرانسه در سخنرانی خود تأکید کرد که بحران در اتحادیه اروپا ناشی از افکاری است که دوره آنها گذشته است، علاوه بر آن اروپا چهارتاست و نه یکی:شینگن،یورو، دفاع و اتحادیه.

سارکوزی تصریح کرد که اوضاع کنونی باعث شد که وضعیت«برکسیت»(خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) به وجود بیاید.

سارکوزی برکیست را «جنون، درام و تناقض تاریخی» توصیف کرد.

وی خواستار کنار گذاشتن مفاهیم قدیم و اندیشیدن به «اروپای آینده» شد.

لازم به ذکر است «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور کنونی فر انسه نیز پیش از سارکوزی چنین سخنانی به زبان آورده بود به طوری که در ماه آگوست گذشته گفت که جهان در پایان دوران سلطه غرب به سر می برد و برخی کشورها مانند روسیه وجود دارند که می توانند نظام جهانی را تغییر دهند.

ماکرون تصریح کرد که نظام بین المللی به شکل بی سابقه شروع به تغییر کرده است و تغییرات در همه عرصه ها با روندی تاریخی سریعی در حال رخ دادن است.

از سوی دیگر، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در سخنانی مشابه گفت که پر واضح شده است که زعامت غرب بر جهان به پایان رسیده است و نمی توان اقدامات بین المللی بدون چین و هند را تصور کرد.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.