پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

تمجید از کاهش فقر، کاهش اعدام های جرائم مواد مخدر و...؛

شورای حقوق‌بشر سازمان ملل از کدام اقدامات ایران تقدیر کرد؟

اعضای این شورا اقدامات کشورمان در «کاهش فقر، فعال‌کردن اقتصاد و تحولات اجتماعی» را ستودند. ایران همچنین بابت «تصویب لایحه مواد مخدر» که باعث کاهش جدی آمار اعدام در کشور شده، مورد تقدیر قرار گرفت.

روز جمعه 17 آبان نشست دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران برگزار شد.

به گزارش جماران، روز جمعه 17 آبان نشست دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران برگزار شد. 

با اینکه برخی نمایندگان حاضر در نشست شورای حقوق بشر در ژنو، تابع نظر آمریکا در قبال ایران بودند، اما تقدیرهایی نیز از ایران صورت گرفت. به نحوی که دبیرخانه شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت: کشور‌های حاضر در سی‌وچهارمین نشست یو. پی. آر از ایران به دلیل اجرای قوانین و سیاست‌هایی برای حفظ حقوق افراد دارای ناتوانی‌های جسمانی، اجرای برنامه تحول نظام سلامت و تامین حقوق آن‌ها برای آموزش تمجید کردند.

اعضای این شورا اقدامات کشورمان در «کاهش فقر، فعال‌کردن اقتصاد و تحولات اجتماعی» را ستودند. ایران همچنین بابت «تصویب لایحه مواد مخدر» که باعث کاهش جدی آمار اعدام در کشور شده، مورد تقدیر قرار گرفت.

سال 96، قانون مبارزه با مواد مخدر که مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تدوین کرده، از سوی مجلس دچار تغییراتی شد و این نهاد قانونگذار  یک ماده در رابطه با تخفیف مجازات قاچاقچیان به قانون مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد.

بر اساس این اصلاحیه، هم سقف مقدار مواد مخدری که نگهداری، خرید، حمل و مخفی کردن آن باعث صدور حکم اعدام شود بالاتر رفته، هم شروطی برای اعدام در نظر گرفته شده است. یعنی اگر مرتکب نقش سردستگی یا پشتیبان مالی و یا سرمایه‌گذار را داشته یا از اطفال و نوجوانان کمتر از ۱۸ سال یا مجانین برای ارتکاب جرم استفاده کرده باشد، به اعدام محکوم می شود.

اصلاح این قانون باعث شد تا آمار اعدام در ایران طی سالیان اخیر به نحو قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند. موضوعی که علیرغم همه تلاش ها از دید شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز پنهان نماند و با اینکه انتظار می رفت که موضع گیری ها صرفا علیه ایران و در محکومیت کشورمان باشد ولی تمجیدهایی نیز از ایران صورت گرفت که باعث عصبانیت نماینده آمریکا شد.

هیأت ایرانی به ریاست «محمد جواد لاریجانی» دبیر ستاد حقوق بشر ایران، به همراه «محمد مصدق» معاون حقوقی قوه قضائیه و «سیامک مره‌صدق» نماینده اقلیت کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در این نشست شرکت کرده و گزارشی از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران از منظر قوانین داخلی را ارائه کردند.

لاریجانی طی سخنرانی در این نشست با انتقاد از تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «تحریم‌های اقتصادی مانع بهره‌برداری کامل از تحولات اقتصادی و اجتماعی و همچنین سود بردن از حقوق درج شده در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) و میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (ICESCR) از جمله حق داشتن زندگی، شغل و سلامت می‌شود».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.