وزیر خارجه جدید سعودی ها از متهمان قتل خاشقچی بوده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی، شاهزاده «فیصل بن فرحان» را به عنوان وزیر خارجه جدید این کشور منصوب کرد و «ابراهیم العساف» را که تنها 10 ماه از انتصاب وی به وزارت خارجه می گذشت، از کار برکنار کرد.

العساف در فرمان ملک سلمان به عنوان وزیر مشاور انتخاب شده است. دسامبر سال پیش پادشاه عربستان، با برکناری «عادل الجبیر»، العساف وزیر سابق دارایی را جایگزین او کرده بود.

در همین زمینه، «نبیل بن محمد العامودی» نیز از سمت وزیر حمل و نقل سعودی برکنار، و به جای او «صالح بن ناصر بن العلی الجاسر» به عنوان وزیر حمل و نقل منصوب شد. همچنین شمار دیگری از مدیران دولتی عربستان جابجا شدند.

شاهزاده فیصل بن فرحان 45 ساله متولد سال 1974 است و پیش از آنکه به عنوان وزیر خارجه سعودی منصوب شود سفیر این کشور در آلمان بوده است. او پیش از آن، مشاور ارشد سفیر عربستان در آمریکا بوده است و سابقه فعالیت در صنعت دفاعی عربستان را هم دارد و مدتی ریاست همکاری با شرکت هواپیمایی بوئینگ را برعهده داشته است.

با وجود رابطه خوبی که وزیر خارجه جدید سعودی با غرب دارد، نقش احتمالی وی در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی، این روابط را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

8 ماه پیش، یکی از سازمان های غیردولتی که در برلین فعالیت می کند، به فعالیت های مردمی برای ممانعت از تعیین شاهزاده فیصل به عنوان سفیر سعودی در آلمان اشاره کردند چرا که وی در حادثه قتل خاشقجی نقش داشته است.

در آن زمان موسسه «ذره بین اروپایی» اعلام کرد چندین سازمان از «فرانک اشتاینمایر» رئیس جمهور آلمان خواسته اند که تصمیم سعودی را برای تعیین فیصل بن فرحان به عنوان سفیر این کشور در آلمان نپذیرد.

این موسسه گزارش داده بود: فیصل بن فرحان زمانی که به عنوان مشاور ارشد سفارت سعودی در واشنگتن فعالیت می کرده در عملیات کشاندن خاشقجی به کنسولگری سعودی در استانبول نقش داشته است.

این انتصاب جنجال برانگیز در حالی صورت می گیرد که دلیل این تغییر و تحولات، تلاش عربستان برای بازسازی تصویرش پس از بحران‌ های جدی مانند کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه و جنگ یمن عنوان شده است. کشورهای متعددی از جمله برخی متحدان نزدیک عربستان سعودی انتقادهای جدی به این کشور بر سر قتل خاشقجی و جنگ یمن به این کشور وارد کرده‌ اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.