به گفته رسانه های روسی ارتش سوریه بنابر توافق میان دو طرف با میانجی گری روسیه و موافقت آمریکا وارد منبج می شود.

به گزارش جماران ، روزنامه رأی الیوم در گزارشی به آخرین تحولات سوریه در سایه دخالت نظامی جدید ترکیه در شمال این کشور پرداخت و نوشت: رسانه های روسی اعلام کردند که نیروهای ارتش سوریه خود را آماده ورود به شهر«منبج» در شمال حلب می کنند. این شهر در کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است که بیشتر عناصر آن را کردها شکل می دهند.

به گفته رسانه های روسی ارتش سوریه بنابر توافق میان دو طرف با میانجی گری روسیه و موافقت آمریکا وارد منبج می شود. 

برخی منابع محلی نیز گفتند که در عمل نیروهای ارتش سوریه به حومه این شهر رسیدند و آماده ورود به آن شده اند.

رسانه های روسی همچنین تأکید کردند که این اقدام به موجب توافق روسیه و سوریه از یک سو و روسیه و ایالات متحده آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه از سوی دیگر صورت می گیرد.

بر اساس این توافق یگان های ارتش سوریه با سلاح سنگین و متوسط خود در شهر منبج مستقر شده و پرچم رسمی سوریه را بر فراز ساختمان های دولتی داخل شهر، ورودی ها و خروجی های آن به اهتزاز در می آورند.

نیروهای آمریکایی چند روز پیش شهر منبج را ترک کردند و شهر تحت سیطره فرماندهان عرب نیروهای دموکراتیک سوریه باقی ماند.

در تحولی دیگر، وزارت دفاع ترکیه روز گذشته اعلام کرد که شهر «رأس العین» سوریه را در چارچوب عملیات نظامی«چشمه صلح» که از پنج روز پیش در شمال سوریه آغاز شده است به اشغال خود در آورده است اما نیروهای دموکراتیک سوریه سقوط این شهر به دست ارتش ترکیه و گروه های مسلح سوری هوادار آنکارا را تکذیب کرد.

این در حالی است که تنها در منطقه «الصناعه» داخل شهر رأس العین در گیری شدیدی به وقوع پیوسته است و برخی منابع محلی گفتند که عناصر نیروهای دموکراتیک سوریه توانستند که مهاجمان را در هم بکوبند و آنها را از این منطقه عقب برانند. این منابع تأکید کردند که شهر رأس العین همچنان در کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است.

از سوی دیگر، مرکز آشتی روسیه در سوریه در پایگاه «حمیمیم» از جامعه جهانی خواست که به بازگشت مناطق شرقی سوریه به حاکمیت دولت سوریه به شکل فوری و برای جلوگیری از وقوع بحران و فاجعه انسانی در آینده نزدیک کمک کند.

این مرکز نسبت به وقوع فاجعه انسانی در این مناطق هشدار داد و تأکید کرد که اوضاع انسانی در استان«الحسکه» در شمال شرق سوریه در پی عملیات نظامی ترکیه در این منطقه روز به روز بدتر می شود.

مرکز آشتی ملی روسیه در سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که بیش از 100 هزار نفر که مناطق درگیری را در عمل ترک کرده اند در شهرهای«القامشلی»، الحسکه و شهرک های نزدیک به این دو شهر مهم تجمع کرده اند.

خط داغ وابسته به این مرکز فاش کرد که از ساکنان محلی تماس هایی درباره تعطیلی مراکز بهداشتی، تجارت و خدمات رسانی برای شهروندان دریافت کرده است.

مرکز آشتی روسیه در سوریه تأکید کرد که فقط دولت سوریه است که می تواند کمک های انسانی به آوارگان در سریع ترین زمان ممکن برساند و از فروپاشی خدمات بهداشتی، زیرساخت های اجتماعی و اقتصادی منطقه شرق فرات جلوگیری کند.

در همین حال، اداره خودمختار شمال و شمال شرق سوریه اعلام کرد که در پی فرار شماری از خانواده های عناصر داعش پس گلوله باران ارتش ترکیه، تخلیه اردوگاه «عین عیسی»را امروز یکشنبه آغاز کرده است.

اداره خودمختار کُرد در بیانیه ای خطاب به جامعه جهانی و سازمان های حقوق بشری نوشت که «حمله نظامی وحشیانه ترکیه و مزدورانش به نزدیکی اردوگاه عین عیسی که هزاران خانواده عناصر گروه داعش را در خود جای داده است نزدیک شده است و بعضی از آنها در پی گلوله باران آن توانستند که از اردوگاه فرار کنند. گلوله باران این اردوگاه کمک به احیای دوباره گروه داعش است.»

این اداره از شورای امنیت سازمان ملل ، ائتلاف بین المللی ضد داعش، اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و همه سازمان های حقوق بشری خواست به مسئولیت های خود در این زمینه عمل کرده و برای جلوگیری از فاجعه ای که اثرات آن محدود به سوریه نخواهد بود بلکه«دروازه های همه شما را در زمان خارج شدن همه چیز از کنترل خواهد کوبید»دخالت کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.