تحلیلگر صهیونیستی نوشت: «ترامپ و نتانیاهو از کم اهمیت انگاشته شدن خبر بهبود روابط میان این دو رقیب بزرگ در خاورمیانه باید خرسند باشند زیرا این مطرح شدن آن بیانگر شکست راهبرد مشترک دو زمامدار است. آمریکا اکنون در خاور میانه یک ببر کاغذی به نظر می رسد.»

به گزارش سرویس بین الملل جماران؛ شالو شمی در یادداشتی در هاآرتص، نوشت: «عربستان سعودی با انجام گفتگوهای غیررسمی و غیرمستقیم با ایران و کاهش تنش ها در خلیج فارس موافقت کرده است.

اگر موضوع استیضاح ترامپ و تلاش نتانیاهو برای حفظ قدرت در میان نبود، خبر تماس میان تهران و ریاض توجهات بیشتری را در واشنگتن و بیت المقدس  به سوی خود جلب می کرد.»

تحلیلگر صهیونیستی افزود: «ترامپ و نتانیاهو از کم اهمیت انگاشته شدن خبر  بهبود روابط میان این دو رقیب بزرگ در خاورمیانه باید خرسند باشند زیرا این مطرح شدن آن بیانگر شکست راهبرد مشترک دو زمامدار است. آمریکا اکنون در خاور میانه یک ببر کاغذی به نظر می رسد.»

وی نوشت: «نتانیاهو در واکنش به این خبر در سخنان خود کنست در مورد  خطر عاجل جنگ با ایران ظرف چند هفته آینده هشدار داد. مردم اسرائیل از شنیدن این خبر شگفت زده شدند که نتانیاهو اعلام کرد اسرائیل در برابر تهدید وجودی ایران کاملاً تنهاست. سخنان اخیر نتانیاهو در کنست بیانگر فروپاشی راهبرد او در قبال ایران است هرچند که  خود او به این مساله اذعان نمی کند. اکنون با توجه به عدم تمایل امریکا به درگیر شدن با ایران ،کنار آمدن با تهران برای عربستان و دیگر  کشورهای خلیج فارس گزینه بهتری به نظر می رسد.»

نویسنده هاآرتص در ادامه مدعی شد: «اقتصاد ایران شاید در اثر تحریم های امریکا فلج شده باشد، ولی رهبری  آن همچنان مانند همیشه سازش ناپذیر است. جنگ با ایران خطر شکست انتخاباتی ترامپ را به همراه دارد زیرا تنها اقبال او رشد اقتصادی امریکاست که در صورت جنگ  در  خاورمیانه دچار آسیب جدی خواهد شد.»

وی افزود: «شکست راهبرد نتانیاهو در  قبال ایران می تواند گناهی کمتر از تلاش های اقتدار طلبانه او باشد ولی شرایط می تواند  به زودی تغییر کند. با رفتن نتانیاهو شاید اسرائیل به وضعیت عادی بازگردد، ولی جنگ ترامپ با ایران می تواند مدت ها پس از خروج نتانیاهو نیز  به اسرائیل لطمه وارد سازد. احتمال بروز جنگ فاجعه بار که در صورت اقدام منطقی و غیر متکبرانه نتانیاهو از آن اجتناب می شد، شاید  تنها میراث دیرپای نتانیاهو  باشد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.