ولیعهد عربستان سعودی در سه جبهه نظامی، سیاسی و دیپلماتیک شکست خورده است و در موضع ضعف قرار دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، اسپوتنیک نوشت نشریه فیگارو در گزارشی از شکست «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در سه جبهه نظامی، سیاسی و دیپلماتیک خبر داد.

فیگارو نوشت: دو سال و نیم پیش، آل‌ سعود به وسیله ثروت و متحدینی که داشت، می‌ توانست خود را قدرتی بخواند که می‌ تواند وضعیت راهبردی خاورمیانه را تغییر دهد. آن زمان، دونالد ترامپ در اولین سفر خارجی خود به عربستان رفت.

در آن زمان تصور می‌ شد که خصوصی‌ سازی تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی می‌ تواند 2 تریلیون دلار درآمد ایجاد کند و این پول در زمینه فناوری‌ های جدید سرمایه‌ گذاری شود. بن سلمان ادعا می‌ کرد که ابزار‌های لازم برای کشیدن عملیات نظامی به داخل خاک ایران را در اختیار دارد.

تحلیلگر فیگارو  نوشت: اما امروز اوضاع دیگر آن طور نیست. اکنون این پادشاهی مانند «مرد بیمار خاورمیانه» به نظر می‌ رسد و از نظر نظامی، سیاسی و دیپلماتیک، در موضع ضعف قرار دارد.

فیگارو در مورد بُعد نظامی نوشته است: «از منظر نظامی، آنها اخیرا با ضربه‌ هایی عظیم روبرو شده‌ اند. روز 14 سپتامبر تاسیسات نفتی راهبردی این کشور هدف حمله موفق پهپادها و موشک‌ های کروز قرار گرفت. حوثی‌ های یمن مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و عنوان کردند که این عملیات در پاسخ به بمباران‌ هایی است که نیروی هوایی سعودی علیه آنها انجام داده است. سعودی‌ ها اخیرا در مرز خود هم ضربه خورده‌ اند و حوثی‌ ها به یکی از تیپ‌ های ارتش آنها یورش برده و هزاران نفر را به اسارت گرفته‌ اند.»

فیگارو در تحلیل بُعد سیاسی نوشت: «عربستان سعودی توانست در ابتدا ائتلافی متشکل از چند کشور برای حمله به یمن تشکیل دهد، اما در ادامه با «بمباران کور صنعا و هدف قرار دادن مدارس و بیمارستان‌ ها و ایجاد قحطی در این کشور، مردم یمن را رنجاندند.»

این نشریه به وضعیت داخلی بن سلمان هم اشاره کرده و نوشته است که او با اعدام شیخ «نمر باقر نمر»، جمعیت شیعه عربستان سعودی را نیز که در مناطق شرقی این کشور زندگی می‌ کنند، از خود راند. 

فیگارو در نهایت به بُعد دیپلماتیک پرداخت و نوشت: «از این منظر هم پادشاهی سعودی حمایت بی‌ قید و شرط آمریکا را که از سال 1945 وجود داشت را هم از دست داده است. بعد از حملات 14 سپتامبر، دونالد ترامپ تنها به تشویق سعودی‌ ها به دفاع از خود اکتفا کرد. در حقیقت، پیام او این بود که فقط روی توان خودتان حساب کنید!»

در جمع‌ بندی این یادداشت آمده است: «ضعف ریاض، موازنه قدرت در خلیج فارس را به نفع تهران تغییر داده است. در صورتی که ایران صبوری به خرج دهد و از اهرم‌ های به دست‌ آمده به نحوی مناسب استفاده کند، می‌ تواند به نتیجه مطلوب دست یابد.»

پیشتر شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گزارش داده بود متحدان عربستان سعودی، آن را در برابر ایران تنها گذاشتند و ریاض به همین علت وادار شد تا به دنبال راهی برای گفت‌ و گو با تهران باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.