طرح استیضاح بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس ممکن است هفته آینده مطرح شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه دیلی تلگراف نوشت حزب ملی اسکاتلند و حزب کارگر قصد دارند طرح استیضاح دولت «بوریس جانسون» را از هفته آینده به جریان بیندازند.

اعضای حزب ملی اسکاتلند و کارگر جمعه شب درباره دادن عدم رای اعتماد به نخست وزیر انگلیس در اوایل هفته آینده گفت‌ و گو کردند.

مسئولان بلندپایه حزب ملی اسکاتلند اعلام کرده اند نمایندگان اسکاتلندی آماده اند از کاندیداتوری «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر برای سمت نخست وزیری حمایت کنند و این اتفاق را تنها راه تضمین جلوگیری از یک برگزیت بدون توافق می‌ دانند.

احزاب مخالف و حتی چند نفر از نمایندگان محافظه‌ کار پارلمان، به طور جدی منتقد عملکرد بوریس جانسون در خصوص برگزیت هستند.

این در حالی است جانسون که در معلق نگاه داشتن پارلمان این کشور با شکست مواجه شد، چهارشنبه‌ شب از پارلمان خواسته بود که یا او را استیضاح و از سمتش عزل کنند یا به او اجازه دهند که به پیگیری طرح خود برای خروج از اتحادیه اروپا با توافق یا بدون توافق ادامه دهد.

بوریس جانسون بعد از بازگشت از مجمع عمومی سازمان ملل در پارلمان انگلیس با دفاع از عملکرد خود، از احزاب مخالف خواست به او رای عدم اعتماد بدهند.

اولین جلسه پارلمان انگلیس پس از بازگشایی مجدد با رای دیوان عالی، صحنه انتقادهای شدید نمایندگان مخالف از دولت شد.

بوریس جانسون در این جلسه سرسختانه از عملکرد خود و دولتش دفاع کرد و از احزاب مخالف دولت خواست به او رای عدم اعتماد بدهند.

جانسون با حمله به جرمی کوربین و نمایندگان هم‌ حزبی او گفت: «اگر واقعا به دولت اعتماد ندارید، طرح رای عدم اعتماد را به پارلمان بیاورید. یا احزاب کوچک تر می‌ توانند شانس‌ شان را امتحان کنند.»

در جریان این جلسه، بوریس جانسون 13 بار از کلمه «تسلیم» برای توصیف رجوع به اصل 50 برای تمدید مهلت برگزیت استفاده کرد. او همچنین گفت با پذیرش تمدید دوباره مهلت برگزیت «به مردمی که ما را به اینجا فرستاده‌ اند خیانت نخواهیم کرد.»

برخی نمایندگان ادبیات نخست‌ وزیر را «غیرمسئولانه، عوام‌ گرایانه و نامتناسب» خوانده‌ اند. «پائولا شریف» عضو مجلس عوام از حزب کارگر، در نطقی گفت: «بسیاری از ما که اینجا ایستاده‌ ایم هر روز تهدید به مرگ می‌ شویم. بگذارید به نخست وزیر بگویم که آنها اغلب کلمات او نظیر تسلیم، خیانت و خائن را مورد استفاده قرار می‌ دهند و من از طرف خودم باید بگویم که از این وضع خسته شده‌ ام.»

بوریس جانسون در واکنش به اظهارات این نماینده گفت که در تمام عمرش نظیر «چنین مهملاتی» را نشنیده است. وی در ادامه گفت به دلیل نوع ادبیاتش عذرخواهی نخواهد کرد و به استفاده از این دست کلمات ادامه خواهد داد.

«کارولین لوکاس» از حزب سبزها، نیز با «خطرناک و عوام‌ گرایانه» توصیف کردن اظهارات بوریس جانسون، این طرز بیان را «نامتناسب با جایگاه نخست‌ وزیری» خواند.

مدتی است بوریس جانسون بر سر خروج از اتحادیه اروپا با پارلمان این کشور وارد جدال شده است.

کوربین پیش از این گفته است که روند رای عدم اعتماد را پیش از آنکه خطر برگزیت بی توافق برطرف شود، به جریان نخواهد انداخت.

وعده جانسون در هنگام رسیدن به مقام نخست‌ وزیری این بود که انگلیس را تا 31 اکتبر چه با توافق برگزیت و چه بدون آن از اتحادیه اروپا خارج می‌ کند و به نتایج همه پرسی سال 2016 این کشور جامه عمل خواهد پوشاند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.