چندین دهه تحریم موجب شده تا ایران بیشتر بر صنایع بومی خود تمرکز کند.

به گزارش جماران، نشریه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی نوشت:  چندین دهه تحریم موجب شده تا ایران بیشتر بر صنایع بومی خود تمرکز کند. سال ها پس از انقلاب، ایران حالا راهبردهای نامتقارنی را برای مقابله با دشمنان خود در پیش گرفته است. برخلاف کشورهای عربی در طول سال های گذشته هم دولت و هم مردم ایران به خوبی با فناوری های پیشرفته و اینترنت به روز شده اند. در سال 1993 ایران به عنوان اولین کشوری بود که در خاورمیانه به اینترنت متصل می شود.

نشنال اینترت مدعی شد نوشت: واشنگتن یک کج فهمی همیشگی نسبت به ایران داشته است. بر اساس همین ارزیابی غلط بوده که ایرانی ها برای چندین سال متوالی توانسته بودند مخفیانه به غنی سازی هسته ای و فعالیت های تحقیقاتی در این زمینه بپردازند.

این نشریه در ادامه نوشت: در چند دهه ی گذشته، دانشمندان و مهندسان ایرانی در دستیابی به فناوری های بسیار پیشرفته نظامی بسیار باهوش عمل کرده اند. ده سال پیش ایران اولین ماهواره ی خود را با موفقیت وارد مدار کرد. از آن زمان تا به حال ایران چندین ماهواره را وارد مدار کرده است.

نشنال اینترست در ادامه نوشت: زمینه ی دیگر سرمایه ی گذاری ایرانی ها فناوری نانو بوده است. حمایت از المپیادهای فناوری نانو، برگزاری دورهای آموزش نانو فناوری بوشهر، و همچنین جشنواره ی نانو که دوازدهمین دوره ی آن در ماه اکتبر برگزار شد.

این نشریه آمریکایی نوشت: ایران اولین بار هواپیمای بدون سرنشین خود را در سال 1985 به بهره برداری رساند. امروز سپاه پاسداران  مدل های مختلفی از پهپادها را به پرواز در می آورد که جدید ترین آنها قابلیت پرواز در روز و شب  را دارد و با داشتن  راهنمای جی پی اس می تواند تا دوازده ساعت در هوا بماند.

نشنال اینترست در ادامه نوشت: نسل جدید از فناوری های نظامی ایرانی را می توان روبوتیک های نظامی هایپر سونیک دانست. در ژوئن 2019، «علیرضا صباحی فرد» فرمانده پدافند هوایی ایران از سامانه ی جدید پدافند هوایی رونمایی کرد که می تواند هواپیماهای بدون سرنشین مخفی را شناسایی کرده و همچنین می تواند از هوش مصنوعی در عملکرد خود استفاده کند.

نشنال اینترست در پایان نوشت: سوالی که ذهن سیاستمدارانِ واشنگتن و متحدان آنها در خلیج فارس را مشغول کرده این است که دستیابی ایران به روبوتیک و هوش مصنوعی چطور می تواند رفتار ایران را متاثر کرده و توازن نظامی منطقه را تغییر دهد. صنعت نظامی ایران ممکن است هنوز توسعه نیافته باشد و مشابه سامانه های روبوتیکی و خودمختاری که اکنون زرادخانه های آمریکایی، چینی، و روسی را اشغال کرده اند، نباشد، اما طولی نمی کشد که در حد و اندازه آنها ظاهر خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.