فرماندار استانبول در نشستی با خبرنگاران ترک و سوری تأکید کرد: «روایت مهاجران و انصار» که حزب عدالت و توسعه به عنوان شعار مطرح کرده بود دیگر رو به پایان است.

به گزارش جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: بیش از نیم میلیون پناهنده سوریه ای که اکنون در استان استانبول زندگی می کنند پس از تصمیم های اخیری که دولت ترکیه اتخاذ کرد و از آنها خواست که در عرض یک ماه اوضاع خود را تصحیح کنند و به مناطق اقامت اصلی شان به موجب کارت اقامت موقت شان برگردند، در حالت نگران به سر می برند.

پس از پایان مهلت یک ماه  چه بسا ده ها تن از این پناهندگان اگر نگوییم صدها هزار تن از آنان به اتهام تخلف از قانون در معرض اخراج اجباری قرار می گیرند، این یعنی بسته شدن هزاران فروشگاه تجاری، شرکت و رستوران است زیرا بیشتر صاحبان آنها اردوگاه های پناهندگان را ترک کرده و در استانبول پایتخت اقتصادی ترکیه ساکن شدند و اوضاع معیشتی خود را مرتب کردند از جمله آن که فرزندان خود را به مدرسه فرستادند بر این اساس که دولت ترکیه و حزب«عدالت توسعه» حاکم که آنها را برای ادغام در جامعه ترکیه به عنوان برادر تشویق کرد، از آنها  و از این اقدامات شان استقبال می کند.

این فشارها و تنگناهای جدید که در ظاهر برای اجرای قانون و حمایت از امنیت و ایجاد فرصت های شغلی برای ترک های بیکار صورت می گیرد در سایه تبلیغات نفرت برانگیز راستگراهای نژادپرست علیه این پناهندگان و وقوع خشونت هایی رخ می دهد که آنها را  در مناطقی که  اقامت شان دارند  مانند «اسنورت»، «یکیتلی» ،«الفاتح» ، « فندق زاده» و «سلطان بایلی»  هدف قرار می دهد؛اینها مناطقی است که رستوران ها،شرکت ها،قهوه خانه های سوری قرار دارد و محل سکونت آنهاست.

اخراج مهاجران سوری از استانبول به مناطقی که کارت های حمایت(اقامت یا کیمیلیک) از آن جا برای شان صادر شده یعنی ریشه کردن شان، بی ثبات کردن اوضاع معیشتی ، قطع رزق و روزی شان، آواره کردن کودکان و خانواده های شان  و آغاز زندگی جدید در مناطقی که در آنها فرصت های شغلی وجود ندارد و برخی از ساکنان این مناطق با حضور سوری ها  به شدت مخالف هستند.

بحران در جریان تبلیغات انتخاباتی برای عضویت و ریاست بر شورای شهر و شهرداری در استان استانبول کاملا علنی شد به طوری که کاندیداها و در رأس آنها «اکرم امام اوغلو» برنده بزرگ در این انتخابات از برگه برنده سوری ها علیه رقیبش«بن علی یلدریم» و حزب عدالت و توسعه حاکم استفاده کرده و همانطور که در تبلیغات انتخاباتی اش آمده است بر ضرورت اخراج آنها برای ایجاد فرصت های شغلی برای بیکارها و از بین بردن جرایمی که به دلیل پناهندگان سوری افزایش یافته است، تمرکز کرد.

اتهام پناهندگان سوری به ارتکاب بیشتر خشونت ها و جرایم اگر نگوییم متهم کردن شان به بیشتر آنها، دروغی بیش نیست و دارای ویژگی نژادپرستی است. پناهندگان سوری هرگز باری بر دوش دولت ترکیه نبودند و نقش بزرگی با سرمایه گذاری شان یا مهارت های بالای شان در حمایت از اقتصاد ترکیه و شکوفایی آن و بهبود بخش خدماتی به دلیل مهارت های بسیار بالای شان، ایفا کردند.

این تأسف بار است که برگه برنده این پناهندگان تبدیل به برگه برنده اصلی در نزاع های حزبی میان دولت و مخالفان شده است، امری که فشار زیادی بر «رجب طیب اردوغان» شکل داد تا جایی که در  یک نشست برای ارزیابی نتایج انتخابات شهرداری استانبول در روز 11 جولای کنونی گفت که دولتش تدابیر جدیدی را در قبال سوری های پناهنده در ترکیه اتخاذ می کند که عبارتند از:

نخست: آنها را تشویق به بازگشت به کشورشان می کند.

دوم: اخراج کسانی که مرتکب جرم می شوند با استفاده از زور.

سوم: توقف خدمات پزشکی مجانی که به دارندگان کارت حمایت ارائه می شود.

«علی یرلی کایا» فرماندار استانبول در نشستی با خبرنگاران ترک و سوری تأکید کرد: «روایت مهاجران و انصار» که حزب عدالت و توسعه به عنوان شعار مطرح کرده بود دیگر رو به پایان است و چالش ها بزرگ است اما «سلیمان صویلو» وزیر کشور ترکیه در دیدار دیگری با خبرنگاران گفت که وزارتش تدابیر بازگرداندن سوری ها به مناطقی که از آنها به استانبول آمده اند را به اجرا در می آورد و همه فروشگاه هایی که مجوز قانونی ندارند را می بندند و کارگران شان را نیز دستگیر می کند.

اکرم داوود اوغلو شهردار استانبول گفت که وی از دیدن تابلوهای برخی فروشگاه ها به زبان عربی احساس ناراحتی می کند و خواستار جمع کردن همه آنها با قانع کردن یا در صورت لزوم با استفاده از زور می شود.

مختصر و مفید آن که می توان گفت که ماه عسل رسمی و مردمی ترکیه برای پناهندگان سوری در ترکیه که به این افتخار می کرد که بستر گرم تر برای آنهاست در آستانه پایان است اگر نگوییم در عمل به پایان رسیده است زیرا همه امیدهای حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکیه برای براندازی نظام حاکم بر سوریه به باد رفته است.

پناهندگان سوریه قربانی بر باد رفتن این امیدهای حزب عدالت و توسعه بودند و به عنوان برگه برنده معامله سیاسی بودند نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر. اکنون نیز زمان سفر فرا رسیده است چه برای بازگشت به کشورشان که این گزینه منطقی تر است اگر چه عملی شدن آن با توجه به وضعیت ویرانی ناشی از جنگ و محاصره اقتصادی  عرب ها و آمریکا بر سوریه در حال حاضر دشوار است و چه با سفر به اروپا برای درخواست پناهندگی ولی درها برای شان در این زمینه چهارطاق باز نیست. متاسفانه همه از جمله همپیمانان عرب شان به آنها پشت کردند.

مخالفان سوریه که در استانبول مقیم هستند به شدت در معرض انتقادهای بیشتر این پناهندگان هستند که آنها را متهم به خالی کردن پشت شان می کنند. به گفته برخی از این پناهندگان ائتلاف مخالفان سوریه هیچ نقش تأثیر گذاری برای کاهش رنج های این پناهندگان ایفا نکرد و برای جلوگیری  از عملیات اخراج شان و از هم پاشیدن خانواده های شان به حکم ارتباطش با حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکیه کاری نکرد. از آن مهم تر اینکه برخی از این پناهندگان رهبران ائتلاف را به جمع آوری ثروت و دستیابی به ملیت ترکیه ای و رها کردن پناهندگان به حال خود تا با سرنوشت نامعلوم شان رو به شوند، متهم می کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.