پنجمین هواپیمای باربری روسیه که بخش هایی از سامانه اس 400 را منتقل می کرد امروز یکشنبه در پایگاه هوایی«آکینجی» در حومه آنکارا به زمین نشست.

به گزارش جماران به نقل خبرگزاری آناتولی، ترکیه اعلام کرد که پنجمین محموله سامانه موشکی «اس 400» روسیه توسط یک هواپیمای باربری روسیه به این کشور رسید.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که پنجمین هواپیمای باربری روسیه که بخش هایی از سامانه اس 400 را منتقل می کرد امروز یکشنبه در پایگاه هوایی«آکینجی» در حومه آنکارا به زمین نشست.

وزارت دفاع ترکیه تأکید کرد که انتظار می رود ششمین و هفتیمن هواپیمای حامل سامانه اس400 روسیه نیز امروز وارد ترکیه شود.

thumbs_b_c_62d5a46f128be1ed43e94a18f5038bdc

وزارت دفاع ترکیه روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد: روند انتقال سامانه دفاع هوایی و موشکی اس-400 به پایگاه هوایی «مرتد» در آنکارا ادامه دارد.

روز گذشته چهارمین هواپیمای حامل تجهیزات و قطعات سامانه اس-400 امروز در پایگاه هوایی «مرتد» ترکیه فرود آمد.

 سه هواپیمای حامل قطعات این سانه دفاع هوایی و موشکی نیز روز گذشته-جمعه- در آنکارا به زمین نشستند.

ترکیه روز جمعه اعلام کرد که سه محموله از سامانه موشکی« اس400» روسیه را تحویل گرفته است.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در این زمینه تأکید کرد: سه محموله از سامانه موشکی اس-400 را تحویل گرفتیم و این روند طی روزهای آینده ادامه خواهد یافت.

آکار افزود: همزمان با تحویل سامانه‌های اس-400، دوره آموزش و راه اندازی نیز در ترکیه و روسیه در حال انجام است.

وی همچنین گفت: تحویل سامانه موشکی پاتریوت از آمریکا را نیز ارزیابی می‌کنیم. تلاش‌های فشرده مقامات در این زمینه ادامه دارد.

پیش از این خبرگزاری تاس روسیه به نقل از منابع دیپلماتیک این کشور گزارش داد که تحویل سامانه های پدافند هوایی اس-400 به ترکیه در سه مرحله انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش بخش اول این سامانه ها با هواپیما به ترکیه آورده شده و بخش دوم نیز به زودی با همین روش تحویل خواهد شد. بخش سوم که شامل بیش از 120 موشک خواهد بود، از طریق دریا به ترکیه ارسال خواهد شد.

همچنین در این گزارش خاطر نشان شد که حدود هشتاد کارشناس نظامی ترکیه درباره استفاده از سامانه های اس-400 در روسیه آموزش خواهند دید.

سرویس فدرال همکاری‌های نظامی-فنی روسیه اعلام کرد: آغاز تحویل سامانه های پدافند هوایی اس-400 به ترکیه آغاز شد و همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود.

وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که انتقال نخستین بخش از تجهیزات مربوط به سامانه اس-400 از امروز به پایگاه هوایی «مرتد» در آنکارا آغاز شد.

خرید سامانه اس 400 روسیه توسط ترکیه خشم آمریکا را برانگیخته و آمریکا تلاش کرد تا از تحویل این سامانه توسط آنکارا جلوگیری کند اما تلاش های واشنگتن به نتیجه ای نرسید.

ترکیه روز چهارشنبه هشدار  آمریکا درباره خرید این سامانه موشکی را رد کرد و از واشنگتن خواست که تدابیری را اتخاذ نکند که به روابط دو کشور آسیب بزند.

آمریکا به شدت مخالف خرید سامانه موشکی اس 400  روسیه توسط ترکیه است و آن را با سامانه هایی که ناتو در اختیار دارد در تضاد می داند. ترکیه یکی از اعضای مهم ناتو به شمار می رود.

در همین حال، یکی از مسئولان بلندپایه در ناتو که نخواست نامش فاش شود از تحویل سامانه موشکی روسیه ابراز نگرانی کرد.

علاوه بر آن، واشنگتن خطر واقعی را در این می بیند که نظامیان روس که نظامیان ترکیه را برای استفاده از سامانه موشکی اس400 آموزش می دهند، اسرار فناوری جنگنده جدید« اف 35» آمریکایی که ترکیه به دنبال خرید آن است را فاش کنند.

واشنگتن در اوایل ماه ژوئن تا اواخر ماه جولای به ترکیه مهلت داد تا بین سامانه موشکی روسیه و جنگنده های آمریکایی یکی را انتخاب کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.