آمریکا تمام تلاش خود را برای منع ترکیه از خرید سامانه موشکی اس400 به کار می گیرد به طوری که واشنگتن به آنکارا هشدار داده است که اگر اس400 روسیه را بخرد به این کشور جنگنده های«اف35» را نمی فروشد.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا امروز شنبه تأکید کرد که بهتر است ترکیه از قرارداد سامانه دفاع موشکی «اس400» چشم پوشی کند.

ترامپ طی دیدارش با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست گروه 20 در ژاپن گفت: ترکیه باید از قرارداد اس400 چشم پوشی کند...این قرارداد غیرقابل قبول است.ترکیه نباید این نوع سلاح را بخرد زیرا این کشور عضو ناتو است و ما باید به همه تعهدات پایبند باشیم.

ترامپ در ادامه گفت: ما به ترکیه سلاح و تجهیزات نظامی می دهیم. تبادل تجاری میان کشورهای ما بیشتر می شود و بی تردید به رشد میان دو کشورمان چشم داریم.ما به شکل عمیق با ترکیه همکاری می کنیم و قرادادهای زیادی با هم داریم.

وی تأکید کرد که دو طرف به ایجاد راه حل هایی مشترک میان دو کشور چشم دارند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همچنین در سخنانی پیش از دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در حاشیه اجلاس سران جی-20 در ژاپن اظهار داشت: رئیس جمهور اردوغان خواستار خرید سامانه پدافند هوایی پاتریوت از دولت اوباما بود، اما به آن اجازه داده نشد.

ترامپ تاکید کرد دولت اوباما در خرید سامانه پدافند پاتریوت با ترکیه منصفانه عمل نکرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا در صورت تحویل سامانه اس- 400 از سوی ترکیه علیه این کشور تحریمی اعمال خواهد کرد یا نه، تصریح کرد: خرید اس-400 موضوع پیچیده‌ای است. ما به دنبال راه حل‌های مختلف هستیم. باید در قبال ترکیه منصفانه عمل کنیم.

رئیس جمهور آمریکا با یادآوری اینکه ترکیه عضو ناتو است، گفت: ترکیه دوست آمریکا است و با هم کار‌های بسیار عالی انجام دادیم. همچنین شریک بزرگ تجاری ماست. این روابط را گسترش خواهیم داد. حجم تجاری مشترک را باید به بیش از 100 میلیارد دلار برسانیم.

ترامپ همچنین با بیان اینکه روابط آمریکا و ترکیه گسترش یافته است، تاکید کرد: قصد داریم تجارت خود را به چهار برابر برسانیم. روابط ما در زمینه نظامی نیز گسترش می یابد.

وی همچنین از سفر خود به ترکیه نیز خبر داد ولی تاریخ دقیق آن را اعلام نکرد.

در مقابل اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت که در اجرای قرارداد سامانه موشکی اس 400 هیچ تأخیری صورت نمی گیرد و کشورش هیچ مانعی در مسیر این قرارداد نمی بیند.

ایالات متحده آمریکا تمام تلاش خود را برای منع ترکیه از خرید سامانه موشکی اس400 به کار می گیرد به طوری که واشنگتن به آنکارا هشدار داده است که اگر اس400 روسیه را بخرد به این کشور جنگنده های«اف35» را نمی فروشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.