اجتناب از استفاده از دلار تبدیل به استراتژی چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است و روسیه و دیگر کشورها مانند هند و ترکیه شده است.

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم به جدیدترین تحولات جهان و رویارویی چین و روسیه با آمریکا پرداخت و نوشت: استفاده بیش از اندازه از تحریم های اقتصادی در سراسر جهان توسط دولت آمریکا به عنوان برگه برنده فشار برای به زانو در آوردن بسیاری از کشورها و تن دادن به خواسته هایش و نیز شعله ور کردن فتیله جنگ تجاری و اعمال تعرفه های گمرکی بسیار بالا علیه  (صادرات) چین، بزرگترین شریک تجاری اش، سبک آمریکایی گروکشانه است که در طولانی مدت نتایج برعکسی خواهد داد و باعث می شود که یک مجموعه جهانی ضد آمریکا تشکیل شود که در حال متبلور شدن است.

همایش اقتصادی در شهر «سنت پترزبورگ» که فعالیت های خود را روز گذشته آغاز کرد شاهد آغاز تحرک جدی به این سمت و سو شد به طوری که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «شی جین پینگ» همتای چینی اش سلطه اقتصادی آمریکا بر جهان را محکوم کردند و پوتین خواستار بازنگری در نقش دلار در نظام مالی جهانی شد زیرا پول آمریکایی تبدیل به ابزار فشاری بر بقیه جهان شده است.

اینکه روسای جمهور چین و روسیه سلطه پول آمریکا بر بازارهای جهانی را محکوم می کنند و خواستار تعمیق روابط تجاری میان دو کشور و افزایش آن( حجم تبادل تجاری میان دو کشور اکنون 108 میلیارد دلار است) و استفاده از پول ملی دو کشور به عنوان جایگزین دلار شوند معنایش این است که چرخ شروع به چرخیدن کرده و جبهه ای از دو قدرت بزرگ جهانی به لحاظ سیاسی و اقتصادی برای رویارویی با آن چه رئیس جمهور چین نابرابری در نظام اقتصادی جهانی و تلاش برای مانع تراشی در مسیر خواسته های مشروع ملت ها برای زندگی بهتر توصیف کرد، شکل گرفته است.

«سرگئی گلازییف» اقتصادان مشهور روس و مشاور پوتین رئیس جمهور روسیه می گوید:« اگر بخواهیم از سلطه دلار اجتناب کنیم اولین کاری که باید بکنیم این است که از استفاده از آن اجتناب کنیم زیرا اساس اقتصاد آمریکا بر قدرت دلار و ذخایر کشورهای دیگر از آن تکیه دارد و به همین دلیل تبدیل به ابزاری برای فشار بر کشورهای دیگر شده است.»

اجتناب از استفاده از دلار تبدیل به استراتژی چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است و روسیه و دیگر کشورها مانند هند و ترکیه شده است.هر دو کشور چین و روسیه از فشارهای آمریکا رنج می برند. چین وارد جنگی تجاری با آمریکا شده است که می خواهد تعرفه های گمرکی تا 25 درصد بر واردات از چین به ارزش 300میلیارد دلار اعمال کند اما روسیه نیز با تحریم های اقتصادی رو به روست که آمریکا به دلیل الحاق شبه جزیره«کریمه» در چند سال پیش بر مسکو اعمال کرده است.

مانع بزرگی که دو کشور با آن مواجه هستند این است که 70 تا 90 درصد از تجارت بین آنها در حال حاضر با دلار آمریکا صورت می گیرد ولی در سایه توافق دو کشور بر سر آغاز اقدامات عملی جدی برای پایان سلطه دلار بعید است که اوضاع به همین منوال باقی بماند. نخستین اقدام آنها کشیدن خط لوله گاز از سیبری به چین و افزایش واردات نفتی چین از روسیه و تکیه بر پو ل ملی دو کشور(روبل روسیه) و (یوان چین) در بیشتر تبادلات تجاری میان دو کشور در عرصه های مختلف به ویژه انرژی و تکنولوژی است.

بی تردید کاسه صبر دو کشور لبریز شده است به ویژه زمانی که آمریکا گروه «هواوی» غول پیکر چین را در فهرست سیاه قرار می دهد به امید ان که بتواند خفه اش کند و از بازارهای جهانی بیرونش کند. ما بعید نمی دانیم که رهبران دو کشور تحرک مشترکی برای پایان این سلطه اقتصادی ظالمانه آمریکا در سریع ترین زمان ممکن آغاز کنند.

دولت های آمریکا همیشه روی طناب اختلاف های چین و روسیه به ویژه در دوران جنگ سرد بازی کردند و موفق شدند که چین را به سمت اردوگاه خود جذب کنند و علیه اتحاد جماهیر شوروی از آن استفاده کنند ولی اکنون همه چیز تغییر کرده است و دو کشور برای مقابله با سلطه آمریکا متحد شدند و نتایج این وحدت را در آینده نزدیک خواهیم دید.

پایان سلطه دلار یعنی پایان سلطه آمریکاست؛ امری که در خدمت همه کشورهای زیان دیده از تحریم ها و سیاست های گروکشانه آمریکا در جهان سوم به ویژه در منطقه خاورمیانه است که چه بسیار زیادند امری که باعث می شود از همه حکومت های عرب، آفریقایی  و آسیایی دعوت کنیم در این زمینه به روسیه و چین ملحق شوند ولی آیا پاسخ مثبت می دهند؟امیدواریم چنین شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.