دوره ریاست «ژان کلود یونکر» در کمیسیون اروپا اکتبر امسال به‌ پایان می‌ رسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد «مارگرت وستاگر» کمیسر اتحادیه اروپا در امور رقابت‌ های بازرگانی با پیروزی در انتخابات پارلمان اروپا، خواستار پایان دادن به دوران قدرت راست میانه در این اتحادیه شد. او یکی از شانس‌ های ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا است.

وی درباره خودش می‌ گوید: «کار من شکستن انحصارها بوده است. این در اصل چیزی است که من طی پنج سال گذشته انجام داده‌ ام. این همان چیزی است که رای‌ دهندگان امروز انجام داده‌ اند. انحصار قدرت شکسته شده است و این البته دلیلی است که می‌ توانیم کارهای دیگر انجام دهیم.»

حزب راست میانه مردم اروپا و حزب چپ میانه سوسیالیست‌ های اروپایی مدت‌ ها تعیین سیاست‌ های قاره سبز را در اختیار داشتند اما با انتخابات اخیر از قدرت آنها کاسته شد. به‌ نظر می‌ رسد که این احزاب هم اکنون نیازمند همراهی لیبرال‌ ها و سبزها برای به‌ دست آوردن اکثریت هستند.

به این دلیل وستاگر می‌ تواند یکی از شانس‌ های ریاست بر کمیسیون اتحادیه اروپا باشد. اگر این اتفاق رخ دهد، او نخستین زنی خواهد بود که رئیس این کمیسیون اروپایی می‌ شود. وی متعلق به حزب لیبرال است که سومین رتبه را در انتخابات روز گذشته پارلمان اروپا به‌ دست آورد.

کمیسر ارشد اتحادیه اروپا پیش از برگزاری انتخابات در توئیتر خود نوشته بود: «ما خواهان یک رهبر اروپایی هستیم که نشان‌ دهنده اروپا باشد، همه اروپا و همچنین زنان. زنان و مردان باید در رهبری اروپا به‌ طور یکسال سهیم باشند.»

وستاگر چند هفته پیش در گفت‌ و گویی با خبرگزاری فرانسه، جاه‌ طلبی‌ های خود را پنهان نکرد: «زمان آن است که یک زن را در راس کمیسیون اروپا قرار دهیم. اگر به دوره‌ های قبل نگاه کنیم، می‌ بینیم که مردان شانس خود را داشتند.»

از زمان شکل‌ گیری کمیسیون اروپا در سال 1958، هیچ زنی به ریاست این نهاد نرسیده است.

دوره ریاست «ژان کلود یونکر» در کمیسیون اروپا اکتبر امسال به‌ پایان می‌ رسد. مارگرت وستاگر دانمارکی، «منفرد وبر» آلمانی و «فرانس تیمرمنز» هلندی رهبران سه گروه اصلی در پارلمان جدید اروپا هستند که می‌ توانند با یکدیگر برای ریاست کمیسیون اروپا مبارزه کنند.

سران کشورهای اروپایی امروز سه‌ شنبه در بروکسل برای حضور در یک جلسه غیر رسمی گرد هم می‌ آیند. از دستورالعمل‌ های این نشست می‌ توان به شروع فرآیند انتصاب رهبران اتحادیه اروپا از جمله رئیس کمیسیون اروپا، رئیس شورای اروپا و نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی که هم اکنون ریاست آن برعهده «فدریکا موگرینی» است اشاره کرد.

مارگرت وستاگر کیست؟

این سیاستمدار 51 ساله فارغ التحصیل رشته اقتصاد سیاسی است و کار خود را وزرات دارایی دانمارک در سال 1993 آغاز کرده است.

مارگرت وستاگر پیش از این با وجود اینکه عضو حزب کوچک لیبرال سوسیالیست بود اما در راس وزارتخانه‌ های آموزش، کشور و اقتصاد دانمارک حضور داشت.

خانم وستاگر در سال 2014 کمیسر اتحادیه اروپا در امور رقابت‌ های بازرگانی شد. او معروف به برخورد با غول‌ های آمریکایی در حوزه فناوری مانند اپل و گوگل به‌ دلیل نقض قوانین است. او سال گذشته در مقام کمیسر اتحادیه اروپا، گوگل را به پرداخت جریمه بی‌ سابقه 4.34 میلیارد یورویی محکوم کرد. گوگل متهم شده بود که قوانین رقابتی اتحادیه اروپا را نادیده گرفته است.

منفرد وبر کیست؟

سیاستمدار 46 ساله آلمانی هم یکی از برجسته‌ ترین گزینه‌ ها در این زمینه است. او از 14 سال پیش به عنوان نماینده در پارلمان اروپا فعالیت می‌ کند و رهبری بزرگ ترین گروه پارلمانی یعنی «فراکسیون حزب مردم» را از سال 2014 میلادی بر عهده دارد. به نظر می‌ رسد که با وجود سن کم و تجربه ناکافی در بخش‌ های اجرایی، او می تواند از حمایت «آنگلا مرکل» صدراعظم المان نیز برخوردار شود.

فرانس تیمرمن کیست؟

معاون هلندی ژان کلود یونکر و وزیر خارجه پیشین هلند دیگر کاندیدای احتمالی سوسیالیست ها خواهد بود. این نماینده 57 ساله که به چند زبان مسلط است، تلاش زیادی برای ریاست بر کمیسیون اتحادیه اروپا دارد با این وجود احزاب ملی کشورش با او چندان موافق نیستند و در برابرش ایستاده‌ اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.