پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در ادامه سونامی استعفاها و برکناری ها در دولت ترامپ؛

دومین مرد قدرتمند وزارت دادگستری آمریکا استعفا داد

معاون وزیر دادگستری آمریکا با ارسال نامه ای به رئیس جمهور این کشور از مقام خود استعفا کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد «رود روزنشتاین» معاون وزیر دادگستری آمریکا با ارسال نامه ای به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور از مقام خود استعفا کرد.

او در استعفانامه خود نوشته است: «ما بدون ترس یا امتیاز دادن قوانین را اجرا می کنیم، چون نمی توان با شواهد موثق برخورد جناحی کرد.»

او در استعفانامه اش به ترامپ ادای احترام کرد و حتی «ادب و شوخ طبعی» او را ستود.

او قرار است پست خود را در روز 11 مه (21 اردیبهشت) ترک کند.

کاخ سفید گفته که ترامپ پیشاپیش «جفری روزن» معاون وزارت حمل و نقل، را برای جانشینی روزنشتاین انتخاب کرده است.

ترامپ یک بار در گذشته عکسی ساختگی را در حساب توییتر خود منتشر کرده بود که روزنشتاین را به اتهام «خیانت»، پشت میله های زندان نشان می داد.

خبرنگاران می گویند که در ماه مارس پس از انتصاب «ویلیام بار» به عنوان وزیر جدید دادگستری انتظار کناره گیری روزنشتاین می رفت.

با این حال او در پست خود ماند تا در انتشار گزارش بازرس ویژه به ویلیام بار کمک کند؛ موضوعی که ریاست جمهوری ترامپ را تحت الشعاع قرار داده بود.

ویلیام بار که یک بار هم در دوران جورج دبلیو بوش وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا بود، پس از آن به عنوان کاندیدای وزارت دادگستری آمریکا معرفی شد که دونالد ترامپ، تنها ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات میان دوره‌ ای کنگره در ماه نوامبر سال گذشته، «جف سشنز» وزیر دادگستری وقت و از روسای ارشد ستاد انتخاباتی 2016 خود را اخراج کرد.

علت اصلی نارضایتی ترامپ از جف سشنز معذوریت خواستن سشنز از ریاست بر تحقیقات ترامپ - روسیه بود؛ علتی که ترامپ بارها با اشاره به آن از وزیر دادگستری کابینه خود علنا به تندی انتقاد کرده بود.

پس از کناره‌ گیری سشنز از نظارت بر تحقیقات ترامپ - روسیه، رود روزنشتاین، جای او را گرفت.

گزارش مولر نتیجه گیری نکرده که ترامپ با روسیه تبانی کرده بود و شواهد کافی در زمینه کارشکنی در مسیر عدالت علیه او نیافته است.

ترامپ مکررا انگیزه انجام این تحقیقات که از جمله احتمال تبانی کارزار انتخاباتی او با روسیه را بررسی می کرد را زیر سوال برده است.

روزنشتاین، که در دوره «جورج دبلیو بوش» منصوب شده بود، رابطه شکننده و متلاطمی با دونالد ترامپ داشت که به انتصاب «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات 2016 آمریکا مربوط می شد.

روابط روزنشتاین با رئیس جمهور آمریکا به خصوص سپتامبر گذشته متشنج شد؛ زمانی که نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرد که می گفت روزنشتاین درباره برکناری دونالد ترامپ صحبت کرده بود.

آن گزارش به نقل از منابعی که از آنها نام نبرد، نوشت که روزنشتاین ایده ضبط مخفیانه صدای رئیس جمهور برای اثبات ناکارآمدی او را مطرح کرده بود و استدلال کرده بود که این اقدام برخلاف قانون اساسی نیست.

روزنشتاین این ادعا را رد کرد و یک منبع آگاه در آن زمان گفت که اظهارات او در زمینه به طعنه بیان شده بود.

در آن روزها، رسانه‌ های آمریکا گزارش کرده بودند روزنشتاین در جریان یک جلسه کاری با مقام‌ های اف‌ بی‌ آی و وزارت دادگستری، پیشنهاد شنود مکالمات دونالد ترامپ را طرح کرده بود. خود او در واکنش گفته بود که آن یک «شوخی» بوده و هرگز کسی این سخنان را جدی نگرفته و پیگیری نکرده است.

روزنشتاین تازه ترین قربانی سونامی استعفاها و برکناری ها در دولت ترامپ محسوب می شود. پیش از این، ده ها تن از مقامات دولت ترامپ از زمان روی کار آمدن او در ژانویه سال 2017 اخراج شده یا استعفا کرده بودند. از جمله این افراد، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع و «جان کلی» رئیس کارکنان کاخ سفید بودند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.