گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

بررسی یک جنجال رسانه ای جدید: گرفتن ماهی از سیل

حشدالشعبی با اسلحه نیامده، بلکه با وسایل مهندسی به کمک سیل زدگان آمده و با خود پتو و غذا نیز آورده است. آنها آمدند تا به نیازهای مردم سیل زده رسیدگی کرده و برای جلوگیری از خسارات بیشتر سیل به برادران ایرانی خود کمک کنند.

پایگاه خبری جماران: چند روز قبل حشد‌الشعبی عراق، یگان مهندسی و برخی ماشین آلات سنگین خود را برای منحرف کردن جریان آب سیل و کمک به سیل زدگان ایرانی راهی خاک ایران کرد. این موضوع که بازتاب های وسیعی در میان افکار عمومی داشت، با شایعات و جوّسازی های فراوانی از سوی رسانه های معاند همراه شد.

رسانه‌های بیگانه با القای این مطلب که حشدالشعبی برای سرکوب معترضان سیل زده به ایران آمده تلاش می‌کنند تا افکار عمومی را به انحراف بکشانند. اما به راستی علت حضور نیروهای حشدالشعبی در خاک ایران چیست؟

در همین رابطه، خبرنگار جماران به سراغ سه تحلیل‌گر مسائل جهان عرب رفته و دلیل اصلی حضور نیروهای حشدالشعبی در کشور را از نظر آنها جویا شده است که در ادامه می‌آید:

مرتضی موسوی خلخالی در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره حضور گروه حشدالشعبی در ایران برای کمک به سیل زدگان گفت: روابط ایران و عراق به ویژه بعد از سقوط صدام، روابطی بسیار صمیمانه است. این روابط در دل تاریخ اثر خود را گذاشته و این دو کشور به قدری به هم نزدیک هستند که 5 استان ما همجوار عراق قرار گرفته است.

عراق می‌گوید می‌خواهد جزئی از خوبی‌های ایران را جبران کند

وی افزود: تاریک‌ترین دوران روابط میان دو کشور در طول جنگ تحمیلی بود که متاسفانه 8 سال به طول انجامید و طبق نظر دبیرکل سازمان ملل وقت، با اینکه عراق به عنوان متجاوز جنگ معرفی شد، اما ما هنوز خسارت خود را از آنها بابت «جنگ تحمیلی» نگرفتیم. بعد از سقوط صدام مشکلات زیادی برای این کشور ایجاد شد که بدترین آن به وجود آمدن داعش و رخنه نیروهای آنها از کشورهای همسایه و حتی اروپا و آمریکا به آن سرزمین بود که به قول رئیس‌جمهور عراق، اگر نیروهای ایران نبود بغداد سقوط کرده بود.

این تحلیل‌گر مسائل عرب در ادامه گفت: ما به عراق در کردستان بسیار کمک کردیم و در مبارزه با داعش و همچنین در حمله ترکیه به مرزهای عراق نیز به این کشور کمک کردیم. از سوی دیگر به عراق برق صادر می‌کنیم و رودخانه های زیادی از سرزمین ما به آنجا سرازیر می‌شود. بعد از همه این اقدامات بود که عراق می‌گوید می‌خواهد جزئی از خوبی‌های ایران را جبران کند و در همین راستا، تعدادی از نیروهای مهندسی حشدالشعبی وارد ایران شدند و اینکه گفته می‌شود آنها با تانک و اسلحه به ایران آمدند دروغی محض است، زیرا آنها اصلاً نظامی نیستند.

حشدالشعبی حتی یک اسلحه با خود نیاورده است

وی بیان کرد: حشدالشعبی با اسلحه نیامده، بلکه با وسایل مهندسی به کمک سیل زدگان آمده و با خود پتو و غذا نیز آورده است. آنها آمدند تا به نیازهای مردم سیل زده رسیدگی کرده و برای جلوگیری از خسارات بیشتر سیل به برادران ایرانی خود کمک کنند. متاسفانه رسانه‌های بیگانه بی انصافی کرده و چنین القاء می‌کنند که حشدالشعبی آمده تا اگر خسارت‌دیدگان سیل خوزستان اعتراضی کردند، دست به سرکوب بزنند. این درحالی است که اعتراض خسارت‌دیدگان به راحتی در مقابل رئیس جمهور یا استاندار مطرح می‌شود و اگر بنابود آن اعتراضات تبدیل به جمع‌های هزاران نفره هم شود، حشدالشعبی حتی یک اسلحه نیز با خود نیاورده است.

وی در ادامه گفت: خود این گروه می‌گوید آمده تا جزئی از خوبی‌های ایران را در بیست ساله اخیر جبران کند. متاسفانه شایعه می‌سازند که آنها آمدند تا مخالفت‌ها را سرکوب کنند. انگار اگر مخالفتی شود نیروهای ایرانی برای مواجهه با آن عاجزند. امروز خود عراق تبلیغ می‌کند که به داد مردم سیل زده ایرانی رسیده و در شهرهایش از مردم می‌خواهد به مردم ایران کمک کنند. بنابراین بسیاری با مواد‌غذایی و با لوازم منزل به کمک ایرانی‌های سیل زده شتافتند و حشد‌الشعبی نیز با وسایل مهندسی خود به ایران آمده است.

عادل عبدالمهدی سال‌ها در ایران بوده و بسیار به کشور ما علاقه‌مند است و می‌خواهد تا زمانی که نخست وزیر است کارهای مهمی در زمینه گسترش روابط میان دو کشور انجام دهد.

نمی‌توان به گفته‌های مقامات غیررسمی استناد کرد

موسوی خلخالی در ادامه با اشاره به اظهارات هفته اخیر یکی از مسئولین در کشور که گفته بود اگر انقلاب تنها ماند از نیروهایی نظیر حشدالشعبی کمک گرفته خواهد شد، گفت: اگر مقامات رسمی در کشور نظیر رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه یا اعضای آن وزارت خانه و... مطلبی را بیان کردند می‌توان به آن استناد کرد ولی اگر مقامی غیررسمی نظیر یک قاضی یا حتی امام جمعه‌ای مطلبی بیان کردند نمی‌توان به گفته های آنها استناد کرد. 

وی بیان کرد: هرکسی ممکن است مطلبی بیان کند. برای نمونه ممکن است یک قاضی دادگستری یا استاندار نظری را بیان کند. اما چنین حرف هایی هیچ گاه رسمی نبوده و نباید آن را موضع رسمی یک دولت دانست.

باید به دوران روابط دو کشور بعد از سقوط صدام لقب «دوران طلایی روابط ایران و عراق» را داد

این استاد دانشگاه گفت: در ماه‌های اخیر رئیس‌جمهور با یک هیأت تجاری به عراق رفت و همچنین وزیر امور خارجه با رئیس‌جمهور عراق، مقامات رسمی و مراجع بزرگ این کشور ملاقات کرد و این سفری بسیار سازنده بود که طی آن بنا شد تا سطح مبادلات تجاری میان دو کشور به 20 میلیارد دلار برسد. بعد از آن هم برای پیگیری بیشتر امور، عادل عبدالمهدی به ایران سفر کرد و در آن مقطع، یک میلیارد دلاری که ما بابت برق از این کشور طلبکار بودیم، پرداخت شد.

وی بیان کرد: عادل عبدالمهدی سال‌ها در ایران بوده و بسیار به کشور ما علاقه‌مند است و می‌خواهد تا زمانی که نخست وزیر است کارهای مهمی در زمینه گسترش روابط میان دو کشور انجام دهد. آقای رئیس‌جمهور عراق هم رابطه بسیار صمیمانه‌ای با مسئولین ایران دارد و باید گفت که دورانی در روابط دو کشور شروع شده که در تاریخ ما سابقه ندارد. به نظر می‌رسد باید به دوران روابط دو کشور بعد از سقوط صدام لقب «دوران طلایی روابط ایران و عراق» را داد. تنها مسأله‌ای که باید میان دو کشور حل و فصل شود، یکی موضوع خسارت‌های جنگ است و دیگری میله گذاری‌های مرزی بوده که بعد از جنگ جایشان تغییر کرد و در 1700 کیلومتر باید جابه جایی صورت گیرد.

میلیاردها تومان هزینه نیاز است که اروندرود لایروبی شود

این تحلیل‌گر مسائل عرب گفت: مسأله دیگر میان دو کشور مربوط به اروندرود است که بعد از جنگ تحمیلی دیگر قابل کشتیرانی نیست و بزرگترین ضرری که ما متحمل شدیم این است که یک رودخانه بین المللی قابل کشتیرانی، کاملاٌ از حیزّ انتفاع ساقط شده و قابل استفاده نیست، مگر اینکه لایروبی شود. امروز میلیاردها تومان هزینه نیاز است که این رودخانه لایروبی شده و قابلیت کشتیرانی بین المللی پیدا کند. بنابراین عراق باید این کارها را انجام دهد. ما همیشه در کنار مردم عراق بودیم و اگر نیروهای ما به آنجا رفته به درخواست عراقی ها بوده و هر زمان هم که بگویند خارج خواهیم شد.

وی در پایان اظهار کرد: از آنجا که عراقی‌ها با اکثر کشورهای دنیا روابطی حسنه دارند تلاش می‌کنند روابط ما را نیز با آمریکا، کشورهای عربی و اروپا مقداری متحول کنند تا خود به دردسر نیفتند. این موضوع یک دیپلماسی بسیار ماهرانه و با تدبیری نیاز دارد که میان آمریکا و ایران و کشورهای عربی دچار مشکل نشوند. زیرا علاوه بر آمریکا، روابط ما با اکثر کشورهای عربی یا قطع است یا در سطح دفتر حافظ منافع وجود دارد. بنابراین باید ببینیم که تلاش عراقی‌ها در آینده با یک دیپلماسی ماهرانه چه نقشی در روابط ایران با دول عربی به ویژه عربستان، مصر، امارات و مراکش ایفا می‌کند. آنها باید تدبیری به کار بندند که بتوانند در میان حضور دو کشور ایران و آمریکا بحران‌های خود را حل و فصل کنند.

زمانی که داعش وارد عراق شد، ایران به کمک مردم عراق شتافت

حسن هانی زاده نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران، در واکنش به جوسازی های بیگانگان علیه رابطه ایران و عراق و کمک مردم عراق به سیل زدگان ایران اظهار داشت: در واقع کمک انسان دوستان الحشد الشعبی به سیل زدگان ایران و به خصوص خوزستان نشانه همبستگی موجود بین دو ملت ایران و عراق است. اقداماتی که اخیرا صورت گرفت و ارسال این کمک ها طبیعتا برخی از جریان های سیاسی عراق را وادار کرد دست به عقده گشایی بزنند و سعی کنند روابط انسانی و مردمی بین دو ملت ایران و عراق را تحت تأثیر قرار دهند.

دشمنان ایران از مدت ها پیش سعی می کنند که ارتباط دو ملت ایران و عراق را قطع کنند، برخی جریان های همسو با سیاست های آمریکا و غرب هم تلاش می کنند این روابط را تحت تأثیر قرار دهند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تأکید کرد: از آنجایی که ایران در طول سال های اخیر کمک های زیادی به مردم عراق داشته؛ مخصوصا زمانی که داعش وارد عراق شد، ایران به کمک مردم عراق شتافت و نیروهای مسلح ایرانی توانستند گروهک تروریستی داعش را در عراق سرکوب و امنیت پایداری برای عراق ایجاد کنند. به اعتراف رهبران جریان های مختلف عراق، مخصوصا فرماندهان حشد الشعبی، اگر ایران نبود قطعا داعش الآن پایتخت عراق را هم اشغال کرده بود. ولی حضور فعال نیروهای مسلح ایران در عراق برای سرکوب داعش موجب شد که دولت عراق پس از مدتی درگیری با داعش توانست بر اوضاع مسلط شود و امنیت را تأمین کند.

ایران همواره تلاش کرده تا امنیت پایداری در عراق ایجاد کند

وی افزود: ایران هزینه های بسیار سنگینی به لحاظ انسانی، لجستیکی و نظامی برای امنیت عراق متحمل شده است. چون به طور طبیعی هرگونه ناامنی در عراق تأثیر خودش را در داخل ایران خواهد گذاشت. لذا این مسأله متقابل است و هر دو کشور و هر دو ملت در صدد تحکیم روابط خود و تأمین امنیت متقابل هستند. در واقع هر موقع عراق نیاز به کمک داشته باشد ایران کمک های خود را ارسال کرده و از هر گونه کمک به عراق دریغ نکرده است. به لحاظ امنیتی، ایران همواره تلاش کرده تا امنیت پایداری در عراق ایجاد کند.

هانی زاده تأکید کرد: برخلاف کشورهای دیگر اطراف عراق مثل بحرین، امارات و عربستان که خواهان ناامنی عراق هستند، ایران شاید جزو معدود کشورهایی است که هزینه های بسیار سنگینی برای تأمین امنیت عراق پرداخت کرده و شهادت ده ها تن از جوانان ایرانی در مناطق شمال و غرب عراق نشان می دهد که ایران بدون توجه به مسائل طایفه ای و اختلافات قومیتی موجود در عراق در صدد تأمین امنیت عراق برآمده و این امنیت را برقرار کرده است. طبیعتا این مسأله از دید جریان های مردمی عراق دور نمانده و مردم عراق، به ویژه حشد الشعبی، در صدد جبران کمک های ایران برآمده و یک سری کمک های انسان دوستانه به سیل زدگان خوزستان ارسال کرد.

دشمنان ایران از مدت ها پیش سعی می کنند که ارتباط دو ملت ایران و عراق را قطع کنند

وی ادامه داد: کمک های حشد الشعبی خارج از چهار چوب کمک های دولتی قابل تجزیه و تحلیل است و حشد الشعبی علی رغم مشکلات داخلی عراق کمک های انسان دوستانه ای به مردم خوزستان و مناطق سیل زده ارسال کرد و این مسأله نباید تحت تأثیر جریان سازی های سیاسی قرار گیرد. حرکت حشد الشعبی یک حرکت دقیق، انسانی و حساب شده هست که در چهار چوب روابط موجود میان دو ملت ایران و عراق است. نباید فراموش کرد که مردم عراق، به ویژه اهالی جنوب عراق در جریان مراسم اربعین هر سال استقبال شایانی از زائران ایرانی می کنند و این نشانه عمق روابط دو کشور و همچنین وجود ارتباطات مذهبی و دینی بین دو ملت ایران و عراق است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: لذا این جریان سازی‌ها و اتهام زنی‌ها برآیند نگاه غیر واقعی نسبت به روابط بین دو ملت ایران و عراق است. در عراق و همچنین ایران یک سری جریان هایی هستند که سعی می کنند با اظهار نظرهای غیر واقعی این روابط را تحت تأثیر قرار دهند. همچنان که دشمنان ایران از مدت ها پیش سعی می کنند که ارتباط دو ملت ایران و عراق را قطع کنند، برخی جریان های همسو با سیاست های آمریکا و غرب هم تلاش می کنند این روابط را تحت تأثیر قرار دهند. اما وجود روابط گسترده بین دو ملت ایران و عراق عمیق تر از آن است که با این اظهار نظرها و موضع گیری ها تحت تأثیر قرار گیرد.

ملت و همه جریان های عراق نیازمند کمک ایران هستند

وی تأکید کرد: حشد الشعبی یک نیروی مردمی بر گرفته از متن جامعه عراق است و توجهی به جریان سازی های موجود ندارد. جبهه بندی ها و تلاش برای ایجاد شکاف بین ایران و عراق همواره ادامه دارد. ولی حشد الشعبی و نیروهای مردمی عراق بدون توجه به این جریان سازی‌ها به همکاری با ایران ادامه خواهند داد. ملت و همه جریان های عراق نیازمند کمک ایران هستند و هرگاه دولت و ملت عراق درخواست کمک کند ایران بدون توجه به فشارهای منطقه ای و بین المللی به کمک مردم عراق می شتابد و امیدواریم که دولت عراق مانند گذشته بتواند روابط ایران و عراق را در حد بالایی در حوزه های نظامی، سیاسی و اقتصادی حفظ کند.

صباح زنگنه نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران در این خصوص اظهار داشت: با توجه به گستردگی بحث سیل و تنوع نیازمندی های مناطق سیل زده، یک امر طبیعی است که کشور به کمک های انسان دوستانه سایر کشورها هم توجه کند؛ این کمک ها می تواند بر اساس درخواست مقامات ایرانی و یا بر اساس اقدام داوطلبانه خود آن کشورها باشد. مردم عراق، به خصوص نیروهای حشد الشعبی، احساس علقه بیشتری با مردم کشور ما دارند و از لحاظ روابط اجتماعی، خانوادگی و حتی عشیره ای نزدیک ترین انسان ها به مناطق مرزی ایران هستند. طبیعی است که این مردم توانستند خودشان را برسانند و هم کمک های فنی و هم سایر کمک‌های انسان دوستانه داشتند.

باید از هر نوع کمکی که با حُسن نیت انجام می شود استقبال کرد

این کارشناس مسائل بین المللی افزود: با توجه به کمک های ایران در طول دو سه دهه اخیر در حوادث گوناگون به آنها داشته این کمک ها به نوعی پاسخ به آنها هم تلقی می شود و یک امر طبیعی است. کسانی که سعی می کنند این کمک ها را زیر سؤال ببرند به نظر می آید که دنبال بحث های سیاسی هستند و از اینکه بین مردم ایران و مردم عراق روابط گسترده تر و تحکیم شود نگران و ناراحت هستند و برای آنها غیر قابل تحمل است که این دو ملت مراودات بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به تأثیر منفی جوّسازی‌ها علیه روابط مردم عراق و مردم ایران، گفت: وقتی که جامعه ای می خواهد کمک انسان دوستانه داشته باشد چرا باید آن را از خودمان برنجانیم؟ و چرا باید محاسبات آنها را به سمت بحث های سیاسی ببریم که به نفع کشور و مردم نیست؟ با توجه به منافع ملی و نیاز به حُسن روابط با همسایگان باید از هر نوع کمکی که با حُسن نیت انجام می شود استقبال کرد. قانون اساسی ما هم اجازه می دهد که این کمک ها پذیرفته و روابط دو ملت به بهترین نحو تنظیم شود.

زنگنه یادآور شد: اینها همان مردمی هستند که سه الی چهار میلیون زائر ایرانی را در زیارتگاه ها و به خصوص طول مسیر راهپیمایی مشهور اربعین به خوبی پذیرایی کرده اند و می کنند. اینها همان انسان های خالص و مخلصی هستند که عشقشان به اهل بیت(ع) و فرهنگ مشترک با مردم ایران آنها را به این سمت و سو هدایت کرده است. به جای ایجاد آثار منفی و نامطلوب باید از این حرکت آنها استقبال کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.