بازداشت آسانژ در پی درخواست سفارت اکوادور که از سال 2012 در آن پناهنده شده است صورت گرفت.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، پلیس انگلیس« جولیان آسانژ» موسس پایگاه ویکی لیکس را امروز پنجشنبه بازداشت کرد.

بازداشت آسانژ در پی درخواست سفارت اکوادور که از سال 2012 در آن پناهنده شده است صورت گرفت.

پلیس انگلیس اعلام کرد که افسرانی از پلیس پایتخت جولیان آسانژ 47 ساله را روز پنجشنبه 11 آوریل در سفارت اکوادور بازداشت کردند.

880x495_cmsv2_b7274611-e1f9-5606-895f-7bed57ee85f3-3792266

پلیس افزود که آسانژ را پس از درخواست سفیر اکوادور در پی لغو حق پناهندگی وی توسط دولت اکوادور صورت گرفت.

جولیان آسانژ از سال ۲۰۱۲ میلادی به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده بود و آنجا زندگی می‌کرد.

از سوی دیگر «لنین مورنو» رئیس جمهوری اکوادور در این زمینه ویدیویی منتشر کرد. آقای مورنو در این ویدیو با اشاره به پایمال شدن معاهدات بین‌المللی اعلام می‌کند که مصونیت سیاسی آقای آسانژ لغو شده است.

این در حالی است که دولت روسیه با محکوم کردن این عمل آن را «سرکوب کردن آزادی» خواند.

در همین حال، یورونیوز گزارش داد که وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا امروز پنجشنبه همزمان با حضور جولیان آسانژ، بنیانگذار پایگاه اینترنتی ویکی لیکس در دادگاهی در لندن با صدور بیانیه‌ای اتهاماتی را متوجه او کرد.

بنا به اعلام وزارت دادگستری آمریکا جولین آسانژ برای «سرقت» اطلاعات طبقه بندی شده با «چلسی منینگ»، «همدست» بوده است. طبق اعلام وزارت دادگستری آمریکا جولین آسانژ ممکن است به حداکثر پنج سال زندان زندان محکوم شود.

بنیانگذار ویکی لیکس که امروز پنجشنبه در لندن دستگیر شد با حضور در دادگاهی در لندن اتهام وارده به خود مبنی بر خودداری از حضور در دادگاه و نقض مقررات وثیقه را رد کرد.

همزمان با این تحولات وکیل جولین آسانژ اعلام کرد که جان موکلش در صورت استرداد او به ایالات متحده در خطر خواهد بود. وکیل بنیانگذار پایگاه اینترنتی ویکی لیکس بازداشت موکلش و لغو موقعیت او به عنوان پناهنده سیاسی را واکنش دولت اکوادور به طرح اتهام «فساد مالی» علیه رئیس جمهوری اکوادور دانست.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به بازداشت جولین آسانژ از پلیس انگلیس به دلیل نقض «شأن انسانی» بنیانگذار پایگاه اینترنتی ویکی لیکس انتقاد کرد.

جولیان آسانژ ساعاتی پیش از این در لندن دستگیر شد. اسکاتلندیارد تأیید کرد که آقای آسانژ به درخواست ایالات متحده برای استرداد وی به این کشور بازداشت شده است.

وزارت کشور انگلیس تأیید کرد که نیروهای پلیس این کشور روز پنجشنبه آقای آسانژ را دستگیر کرده‌اند و وی در بریتانیا به‌ درستی به عدالت سپرده می‌شود. دستگاه قضایی انگلیس نیز نوشت که آقای آسانژ امروز پنجشنبه به دادگاه «وست‌مینستر» منتقل خواهد شد.

از سوی دیگر پس از اعلام خبر دستگیری آقای آسانژ یکی از زنانی که در سوئد اتهام تجاوز جنسی را به وی وارد کرده بود خواستار بازگشایی این پرونده شده است.

این در حالی است که دولت روسیه با محکوم کردن این عمل آن را «سرکوب کردن آزادی» خواند.

توییتر ویکی‌لیکس با انتشار عکسی از آقای آسانژ نوشت «عاملان قدرتمند» از «جمله سی.آی.ای» تلاشی هوشمندانه دارند تا تصویری غیرانسانی، نامعتبر از آقای آسانژ ارائه کرده وی را زندانی کنند.

جولیان آسانژ از سال ۲۰۱۲ میلادی به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده بود و آنجا زندگی می‌کرد. آقای آسانژ فعلا بر اساس حکم «گریز از پرداخت وثیقه» دستگیر شده است.

در سال ۲۰۱۰ دولت سوئد بر اساس شکایت دو زن که مدعی شدند جولیان آسانژ به آنها تجاوز کرده، حکم بازداشت بین‌المللی وی را صادر کرد.

 آسانژ که این اتهامات را پیوسته رد می‌کرد خود را به پلیس انگلیس تسلیم کرد و بعد به قید وثیقه آزاد شد و اندکی بعد گریخت و به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد. دولت سوئد اندکی بعد حکم پیگیری وی را لغو کرد.

دادگاه کیفری وست‌مینستر در لندن طی جلسه‌ای برای جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس به اتهام نقض شرایط آزادی به قید وثیقه حکم بازداشت او را صادر کرد.

براساس این گزارش انتظار می رود جولیان آسانژ به 12 ماه حبس محکوم شود.

جولیان آسانژ 2

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس طی سخنانی در پارلمان این کشور قبل از صدور حکم بازداشت آسانژ گفت: وی بعد از اقامت 7 ساله در سفارت اکوادور در لندن شرایط آزادی به قید وثیقه خود را زیرپا گذاشته و دستگیر شد.

خانم می با تاکید بر ارتباط دستگیری آسانژ با درخواست آمریکا برای استرداد وی افزود: دستگیری آسانژ یک موضوع حقوقی است و توسط دادگاه رسیدگی می شود.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین ضمن ابراز خرسندی از همکاری دولت اکوادور برای حل این مسئله تاکید کرد: دستگیری آسانژ نشان می دهد که هیچ کس بالاتر از قانون نیست.

 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.