انتخابات ریاست جمهوری اوکراین برای امروز یکشنبه 31 مارس برنامه ریزی شده و 39 کاندید تصدی این مقام با یکدیگر رقابت می کنند اما تنها سه نفر از آنها بخت بیشتری برای پیروزی دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد اروپا به سمت یک انتخابات مهم می رود. مردم اوکراین امروز یکشنبه پای صندوق رای می روند تا رئیس جمهور این کشور را انتخاب کنند. این انتخابات با دقت از سوی روسیه و کشورهای غربی دنبال می‌ شود و هر دو طرف رقابت سنگینی برای راهیابی کاندیدای مورد علاقه خود به مسند ریاست جمهوری اوکراین دارند.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ ها، دست کم چهار پنجم کل واجدان شرایط رای دادن در اوکراین گفته‌ اند که قطعا در انتخابات ریاست‌ جمهوری این کشور شرکت خواهند کرد.

 

555628390bbc43f6b6d7bbc0ba28c6a6_18

 

شمار کاندیداهایی که برای این انتخابات ثبت‌ نام کردند به 44 تن رسید که یک رکورد در تاریخ انتخابات ریاست‌ جمهوری اوکراین محسوب می‌ شود، اگر چه با ریزش برخی از کاندیداها آمار آنها اکنون به 39 تن رسیده است.

نتایج نظرسنجی‌ ها نشان می‌ دهد که دست کم 9 تن از این کاندیداها از اقبال کسب اکثریت مطلق آرا و پیروزی در دور نخست انتخابات برخوردارند. دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری اوکراین نیز برای روز یکشنبه 1 اردیبهشت پیش‌ بینی شده است.

تاریخچه

این نخستین ارجاع به آرا همگانی در اوکراین از زمان برگزاری آخرین انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری تاکنون است. در آن زمان «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌‌ جمهور پیشین اوکراین که به روسیه نزدیک بود، در پی اعتراض‌ های خونین موسوم به «انقلاب میدان» در «یورومیدان» (میدان اروپا) در کی‌ اف از قدرت برکنار شد. در پایان این رویدادها یانوکوویچ با امضای توافقنامه‌ ای با مخالفان، انتخابات زودهنگام را پذیرفت اما با نقض توافقنامه از سوی معترضان، وی با رای مجلس از سمت ریاست جمهوری عزل شد.

در حالی که اوکراین مشغول ترمیم زخم‌ های به جای مانده از انقلابی خونبار بود، روسیه ضمن الحاق شبه‌ جزیره کریمه به خاک خود، به حمایت از گروه‌ها در شرق اوکراین پرداخت. در حالی که این رویدادهای خشونت‌ بار در جریان بود، «پترو پروشنکو» رئیس جمهور کنونی اوکراین با کسب بیش از 55 درصد آرا در انتخابات پیروز شد. او از همان آغاز برای برقراری صلح، بازپس‌ گیری منطقه «دونباس»، اعمال اصلاحات در ساختار حکومت و همکاری نزدیک با اروپای غربی به مردم کشورش وعده داد.

کارنامه پنج ساله پروشنکو

خلاصه کارنامه پنج ساله پترو پروشنکو در سمت ریاست جمهوری اوکراین به روایت خودش چنین است:

تقویت ارتش اوکراین در بحبوحه نبرد و کاهش دادن تنش با روسیه به منظور پرهیز از یک جنگ تمام عیار.

تصویب سند توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا (امضا نکردن همین سند بعد از سال‌ ها گفت و گو میان دو طرف، نقطه آغاز اعتراض‌ ها و در پی آن سرنگونی دولت ویکتور یانوکوویچ بود).

کسب اجازه اقامت کوتاه مدت اتباع اوکراین در کشورهای اتحادیه اروپا (به استثنای انگلیس و ایرلند) و 4 کشور دیگر عضو فضای شنگن بدون نیاز به روادید. به این ترتیب شمار کشورهایی که شهروندان اوکراینی می‌ توانند بدون ویزا به آنها سفر کنند به 128 کشور رسید و اوکراین از این لحاظ در جایگاه چهل و یکم رده‌ بندی گذرنامه‌ های قدرتمند جهان قرار گرفت.

کلیسای اوکراین از وابستگی به کلیسای ارتدوکس روسیه خارج شد.

چالش‌ های اوکراین: تنش، فساد و اقتصادی که می‌ لنگد

با وجود همه این دستاوردها، مشکلات اوکراین همچنان سر جای خودشان هستند و رئیس جمهور آتی این کشور لیست بلندی از وظایف برای رفع این دشواری‌ ها را پیش روی خود خواهد داشت.

اصلاحات ساختاری وعده داده شده در اوکراین به مشکل برخورده و اتحادیه اروپا مسئولان دولت کی‌ اف را به دلیل کندی روند این اصلاحات سرزنش می‌ کنند. مبارزه با فساد پیشرفت چشمگیری نداشته و کسی را نه در داخل و نه در خارج کشور راضی نکرده است. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌ دهد که بسیاری از اوکراینی‌ ها حتی به نفس اصلاحات بدبین شده‌ اند. اصلاحات مورد نظر قرار بود در حوزه‌ های قضایی، ارضی و سلامت انجام شود. در زمینه قضایی اصلاحات بسیار کُندتر از بقیه حوزه‌ ها پیشرفت داشته زیرا برای مثال شمار موارد قتل از زمان انقلاب میدان به این سو بسیار بیشتر شده است.

درگیری با نیروهای مورد پشتیبانی روسیه در شرق اوکراین هنوز کاملا متوقف نشده و اقتصاد کشور را درگیر مشکل کرده است.

مردم اوکراین هم اکنون با معضل افزایش هزینه‌ های زندگی روبرو هستند. دولت برای تامین نظر صندوق بین‌ المللی مبنی بر حذف یارانه سوخت، قیمت آن را بالا برده و هم اکنون بسیاری از شهروندان این کشور از پس هزینه گاز برنمی‌ آیند.

اقتصاد اوکراین در معنای وسیع کلمه با چالش‌ های مهمی روبروست. دولت از خطر افزایش بدهی‌ های خارجی رهایی یافته و افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور تحقق یافته است. اما با این همه شرکت‌ ها وضعیت جالبی ندارند زیرا وعده دولت برای جایگزینی مالیات شرکت‌ ها با مالیات بر دارایی‌ های شخصی هرگز عملی نشد. گروه سالاری (الیگارشی) همچنان بر کشور حاکم است و صنایع کلیدی را در اختیار دارد و نمایندگان مجلس با استفاده از مصونیت قضایی خود درگیر فساد اقتصادی هستند.

برنده انتخابات اوکراین چه کسی خواهد بود؟

یک مجری و کمدین معروف اوکراینی به نام «ولادیمیر زلنسکی» هم اکنون پیشتاز نظرسنجی‌ ها برای انتخابات ریاست‌ جمهوری در این کشور است و 25 درصد از مردم تا بدین لحظه گفته‌ اند که به او رای می‌ دهند. این اقبال به چهره تازه پیش از هر چیز نشان‌ دهنده سرخوردگی مردم و رویگردانی آنها از سیاستمداران کنونی است. زلنسکی به طور رسمی مورد پشتیبانی یک گروه قدرتمند اقتصادی اوکراین به رهبری «ایهور کولومویسکی» است.

 

131cb97b7b034463bb345d8fe45357ab_6

 

این چهره تلویزیونی و سینمایی اوکراین، فاقد پیشینه سیاسی بوده و رسانه‌ ها به او لقب «ترامپ اوکراین» را داده‌ اند. جالب اینکه او در پیشینه بازیگری خود، سابقه بازی در نقش یک رئیس جمهور «گیج و کودن» در یک سریال تلویزیونی در اوکراین را نیز دارد.

رئیس‌ جمهور کنونی با 12.9 درصد در جایگاه سوم نظرسنجی‌ ها قرار دارد و پیش از او نخست‌ وزیر، «یولیا تیموشنکو» با اندکی بیش از 13 درصد نفر دوم این نظرسنجی‌ هاست.

پروشنکو این بار قول داده تمامیت ارضی اوکراین را از راه‌ های سیاسی و دیپلماتیک به این کشور بازگرداند و زندانیان اوکراینی در روسیه را آزاد کند.

یولیا تیموشنکو نیز با وعده‌ هایی از قبیل تصویب قانون اساسی جدید، کاهش قیمت سوخت، تقویت ارتش، برقراری صلح و حتی وادار کردن روسیه به پرداخت خسارت، پا به میدان رقابت‌ های انتخاباتی گذاشته است.

به جز این افراد شناخته شده، نام «یوری بویکو» متحد نزدیک ویکتور یانوکوویچ که نماینده یکی از احزاب متعدد طرفدار روسیه است، با محبوبیتی 11 درصدی در فهرست کاندیداهای پر اقبال اوکراین به چشم می‌ خورد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.