با نابودی آخرین پایگاه‌ های داعش در سوریه تکلیف آنهایی که به داعش پیوسته اند و خانواده های آنها چیست؟ آمریکا می‌ گوید هر کشوری باید مسئول افرادی باشد که از آن کشور به خاورمیانه رفته‌ اند. کشورهای اروپایی در پذیرفتن آنها شیوه‌ های متفاوتی دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد با فرو ریختن آخرین پایگاه‌ های گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، بیشتر افراد این گروه اگر فرار نکرده یا کشته نشده باشند، اسیر شده‌ اند.

افراد مسلح کُرد سوریه می‌ گویند که با تصرف شهر «باغوز» کار داعش تمام شده است. در همین حال آنها صدها نفر از داعشی ها را اسیر گرفته‌ اند.

ائتلاف نیروهای دموکراتیک در سوریه قصد دارد بسیاری از این افراد را که از کشورهای اروپایی به خاورمیانه رفته‌ اند به کشورهایشان برگرداند. «دونالد ترامپ» از همین رویه پشتیبانی می‌ کند. رئیس جمهور آمریکا می‌ گوید کشورهای اروپایی باید این افراد را تحویل بگیرند و محاکمه کنند.

در برابر، کشورهای اروپایی با بازگشت زنان و کودکان موافق هستند، اما در پس گرفتن مردان تردید دارند.

موضع گیری کشورهای اروپایی در قبال این معضل متفاوت است:

آلمان

دولت آلمان فدرال درباره تحویل و محاکمه اسیرانی که به سوریه و عراق رفته‌ اند، هنوز برنامه روشنی ندارد.

یک مشکل این است که دادگستری نمی‌ تواند درباره جنایت‌ هایی که این افراد در خاورمیانه مرتکب شده‌ اند، مدارک و شواهد کافی را بررسی کند.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان می‌ گوید که عودت دادن این افراد به آلمان بی‌نهایت مسئله‌ ساز است.

«کاتارینا بارلی» وزیر دادگستری و «هورست زهوفر» وزیر کشور آلمان بر تصمیمی کلی توافق کرده و می‌ گویند افرادی که بیش از یک تابعیت داشته باشند، باید گذرنامه آلمانی خود را تحویل دهند. این مقررات باید شامل حال افرادی شود که در درگیری‌ های مسلحانه شرکت داشته‌ اند.

از آلمان بیش از 1050 نفر به سوریه و عراق رفته‌ اند. به گفته اداره جنایی آلمان حدود یک سوم این افراد، که بسیاری از آنها زن هستند، به آلمان برگشته‌ اند.

دفتر مشاوره «حیات» که در جهت بازگرداندن افراد افراطی به زندگی عادی تلاش می‌ کند، عقیده دارد که در سوریه و عراق هنوز حدود 100 تا 150 آلمانی، از بزرگ و کوچک، اسیر هستند.

فرانسه

دولت فرانسه راه بازگشت فرانسوی ها را به طور کامل نبسته است. «نیکول بلوبه» وزیر دادگستری فرانسه اواسط فوریه در پاسخ به توصیه ترامپ گفت که کشورش در مسئله بازگشت فرانسوی هایی که به داعش پیوسته بودند، از یک رویه عمومی پیروی نمی‌ کند، بلکه قصد دارد هر موردی را جداگانه بررسی کند.

در نیمه ماه مارس دولت فرانسه پنج کودک از فرزندان داعشی ها را از سوریه به کشور برگرداند. به گفته وزیر خارجه فرانسه این کودکان یتیم و به شدت رنجور هستند.

فرانسه تخمین می‌ زند که حدود 130 شهروند این کشور در اسارت کردهای سوریه باشند، که برخی از آنها کم سن و سال هستند.

انگلیس

دولت انگلیس بر آن است که تروریست های خارجی باید در محل فعالیت خود محاکمه شوند. یک سخنگوی «ترزا می» نخست وزیر به تازگی گفت افرادی که از انگلیس برای پیوستن به داعش سفر کرده‌ اند، باید در روندی متناسب در برابر دادگاهی ویژه قرار گیرند. 

بنا به آمار حدود 200 شهروند انگلیسی به عراق و سوریه رفته‌ اند که خطرناک ارزیابی می‌ شوند. حدود 400 نفر داوطلبانه به انگلیس برگشته‌ اند که تاکنون نزدیک 40 نفر آنها محاکمه شده‌ اند.

بلژیک

«شارل میشل» نخست وزیر بلژیک بر این عقیده است که برای افرادی که جهت جنگ به خاورمیانه رفته‌ اند، باید در همان محل یک دادگاه بین‌ المللی تشکیل شود و به تخلفات آنها رسیدگی کند.

«دیدیه ریندرز» وزیر خارجه بلژیک اعلام کرده که دولت او آماده است کودکان زیر 10 سال را هرچه زودتر به کشور برگرداند. در مورد تروریست های سابق بزرگسال این کشور قصد دارد هر مورد را جداگانه بررسی کند.

سوئد

سوئد به بازپس گرفتن شهروندان افراطی تمایلی ندارد، زیرا چارچوب قانونی برای محاکمه آنها هنوز فراهم نیست. قرار است به زودی مقررات تازه‌ ای برای محاکمه کیفری چنین افرادی تصویب شود.

در سوئد از سال 2016 قانونی تصویب شده که مطابق آن خروج از کشور به قصد پیوستن به یک تشکیلات تروریستی ممنوع است؛ بنابراین برای محاکمه و مجازات افرادی که پیش از 2016 برای جنگ به عراق و سوریه رفته باشند، قانون کیفری وجود ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.