نام بزرگ ترین دانشگاه های آمریکا این بار به دلیل تقلب و فساد بر سر زبان ها افتاده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد تحقیقات در مورد دریافت رشوه تعدادی از دانشگاه های بزرگ آمریکا آغاز شده است. 

دانشگاه های «استنفورد»، «ییل» و «جورج تاون» آمریکا به عنوان بزرگ ترین دانشگاه های این کشور این بار به دلیل تقلب بر سر زبان ها افتاده اند. در مجموع 33 تن از والدین دانشجویان این دانشگاه ها به پرداخت رشوه با اهداف گوناگون متهم شده اند. اف بی آی مسئول تحقیق در این زمینه شده است.

«فیلیستی هافمن» بازیگر آمریکایی که برای ایفای نقش در سریال «کدبانوهای وامانده» شناخته شده است، احتمالا 15 هزار دلار به دانشگاه پرداخته است تا زمان بیشتری برای گذراندن آزمون اس ای تی یکی از دو امتحان استاندارد برای ورود به دانشگاه در آمریکا، به وی داده شود. این یکی از دلایل دریافت رشوه توسط این شبکه است که مدیریت آن بر عهده مردی اهل کالیفرنیا بود.

«لوری لافلین» بازیگر «خانه پُر» (فول هاس)، هم در میان متهمان است.

ادعا می شود که لافلین و شوهرش «موسیمو جیانولی» - که او هم متهم شده - با پرداخت 500 هزار دلار رشوه در ازای ثبت نام دو دختر آنها به عنوان اعضای تیم قایقرانی دانشگاه جنوب کالیفرنیا (یو اس سی) موافقت کردند. دو دختر آنها اکنون در این دانشگاه تحصیل می کنند.

در برخی موارد نیز به دانشجویان سهمیه ورزشی اعطا می شد. 

البته به نظر می رسد برخی از این دانشگاه ها که از مشهورترین دانشگاه های جهان نیز هستند، در جریان این گونه اقدامات کارکنان خود نبودند. همچنین به نظر می رسد دانشجویان نیز در جریان اقداماتی که والدینشان انجام می دادند نبودند.به هر حال انتظار می رود دستگاه قضایی برخورد جدی با این پرونده داشته باشد.

دادستان های فدرال در بوستون می گویند که بنیانگذار این دسیسه «ریک سینگر» 58 ساله، بود که آن را از طریق شرکت «کالج و شبکه کاری برتر» سازماندهی می کرد.

او روز سه شنبه در دادگاه فدرال در بوستون در برابر اتهام اخاذی، پولشویی و کارشکنی در مسیر عدالت اقرار به گناه کرد. او ممکن است با 65 سال حبس و جریمه ای معادل یک میلیون دلار روبرو شود.

«جان واندروم» یک مربی سابق دانشگاه استنفورد که با ویلیام سینگر همکاری می‌ کرده، هم در دادگاه اتهامات خود را پذیرفته است.

به گفته اف بی آی شماری از مربیان ورزشی این دانشگاه ها در مقابل دریافت رشوه به این نقشه کمک کردند.

«اندرو للینگ» دادستان پرونده گفت: «موضوع این پرونده فساد در حال گسترش در زمینه گرفتن پذیرش در دانشگاه های نخبه از طریق به کارگیری ثروت و تقلب است. ثروتمندان نمی توانند در زمینه پذیرش تحصیلی حسابشان را از دیگران جدا کنند و سیستم قضایی هم با آنها رفتار متفاوتی نخواهد داشت.»

در مجموع 33 پدر و مادر به علاوه 13 مربی ورزشی و دستیاران سینگر در این پرونده متهم شده اند.

گفته می شود این پدر و مادرها چیزی میان چندین هزار دلار تا 6.5 میلیون دلار به موسسه «کالج برتر» پرداختند. سینگر بین سال های 2011 تا 2018 از این طریق 25 میلیون دلار درآمد داشت.

دانشگاه جنوب کالیفرنیا (یو اس سی) گفت که از این تحقیقات آگاه است و تحقیقات داخلی خود را انجام خواهد داد.

دانشگاه های جورج تاون، ییل، یو سی ال ای، ویک فارست و دانشگاه تگزاس هم بیانیه های مشابهی صادر کردند.

این خبر در شبکه های اجتماعی با خشم کسانی روبرو شد که گفتند سیستم دانشگاهی آمریکا به سود دانشجویان ثروتمند و سفیدپوست علیه دیگران تبعیض قائل می شود.

دیگر کاربران اشاره کردند که برای ثروتمندان آسان است به طرق قانونی با اعطای پول به یک دانشگاه، پذیرش دریافت کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.