ارتش درخواست ایالات متحده آمریکا از همپیمانان اروپایی اش برای بازگرداندن عناصر داعشی بازداشت شده در سوریه و محاکمه آنها را رد کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، روزنامه دی پرس امروز چهار شنبه نوشت که اتریش حمایت کنسولی از شهروندان خود که در کنار گروه تروریستی داعش جنگیده اند را لغو می کند و با این اقدام درخواست ایالات متحده آمریکا از همپیمانان اروپایی اش برای بازگرداندن عناصر داعشی بازداشت شده در سوریه و محاکمه آنها را رد کرد.

دی پرس نوشت:«هربرت کیکل» وزیر کشور اتریش تأکید کرد:« این افراد را باز نمی گردانیم.»

این روزنامه در ادامه نوشت: به موجب تغییرات مرتبط با کمک کنسولی در قانون اساسی « هر کسی به گروه های تروریستی ملحق شود و معیارهای اساسی جامعه اتریش را زیر پا بگذارد، حق ندارد از اتریش درخواست کمک کند.»

این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دو هفته پیش همپیمانان اروپایی خود را در زمینه عناصر داعشی دستگیر شده در سوریه به شدت تهدید کرد.

ترامپ  در حساب شخصی خود در توئیتردر این زمینه نوشت: آمریکا از همپیمانان اروپایی خود می خواهد که بیش از 800 عنصر گروه داعش که در سوریه بازداشت شده اند را به کشورهای شان بازگردانند.

ترامپ افزود: خلافتی که گروه داعش آن را اعلام کرد در آستانه سقوط است و از اروپایی ها می خواهیم که عناصر این گروه را محاکمه کنند.

ترامپ تأکید کرد که اجازه ندادن به بازگشت صدها داعشی اروپایی به کشورهای شان دارای تبعات خطرناکی است و واشنگتن مجبور می شود آنها را آزاد کند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین نوشت که آمریکا نمی خواهد در موضع تماشگر قرار گیرد در حالی که عناصر داعش به اروپا نفوذ می کنند.

دونالد ترامپ در ادامه نوشت: آمریکا پس از پیروزی صد درصدی بر داعش از سوریه خارج می شود.

 دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دسامبر گذشته اعلام کرد که نیروهای آمریکا از سوریه خارج خواهند شد. پنتاگون نیز جهت تسهیل عقب‌نشینی این امر، 600 نظامی دیگر به سوریه اعزام کرد. مقامات نظامی آمریکا اعلام کرده اند که نیروهایشان تا پایان آوریل از سوریه خارج خواهند شد.آمریکا بیش از دو هزار نظامی در سوریه دارد که به شکل غیرقانونی در این کشور حضور دارند.

در واکنش به این تهدید ترامپ کشورهای اروپایی با پذیرش فوری عناصر اروپایی گروه تروریستی داعش مخالفت کردند.

«شارل میشل» نخست‌وزیر بلژیک تاکید کرد تروریست های خارجی باید در سوریه باقی بمانند و درصورت امکان همان جا محاکمه شوند.

شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک در واکنش به سخنان «دونالد ترامپ» مبنی بر اینکه «کشورهای اروپایی اعضای زندانی گروه تروریستی داعش در سوریه را تحویل بگیرند»گفت: تروریست های خارجی باید در سوریه باقی بمانند و درصورت امکان همان جا محاکمه شوند.

میشل با بیان اینکه در قبال تروریست های خارجی رویکرد بین المللی داشته باشیم، اعلام کرد: ایجاد یک دادگاه ویژه برای افراد مذکور نیز یک گزینه است.

بر اساس گزارش‌ها، حدود 500 بلژیکی به گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق پیوسته اند. 

پیش از این دولت های فرانسه و آلمان نیز با خواسته ترامپ مخالفت کردند و تهدید ترامپ برای پذیرش فوری عناصر داعش توسط کشورهای اروپایی را رد کردند.

«نیکول پیلوبی» وزیر دادگستری فرانسه  در پاسخ به توئیت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و درخواست اش از اروپایی برای بازگرداندن فوری عناصر اروپایی داعش که در سوریه در بازداشت هستند، گفت که دولت فرانسه جا به جایی عناصر فرانسوی داعش از سوریه به فرانسه را دنبال می کند و این کار را به شکل تدریجی انجام می دهد.

وزیر دادگستری فرانسه در گفت و گو با شبکه فرانس2 گفت که  سیاست انتقال عناصر داعش از سوریه به فرانسه تا کنون از طریق رسیدگی به هر مورد به شکل جداگانه دنبال می شود.

وی در پاسخ به درخواست ترامپ تأکید کرد که فرانسه هیچ گونه اقدام فوری بنابر درخواست ترامپ انجام نمی دهد بلکه سیاست هایش برای بازگرداندن داعشی های فرانسوی را به شکل تدریج و بر اساس اصل هر مورد به شکل جداگانه را دنبال می کند.

وزیر دادگستری فرانسه تأکید کرد که اوضاع ژئو سیاسی جدید روی زمین پس از خروج آمریکایی از سوریه به وجود آمده است و تا کنون فرانسه هیچ گونه تغییری در سیاست هایش نداده است.

وی تصریح کرد: برای تغییرات جدید آماده شده ایم اما تا این لحظه فرانسه به دخالت ها تن نداده و سیاست اش را حفظ کرده است.

 وزارت کشور آلمان نیز  اعلام کرد که آلمان نمی تواند عناصر گروه تروریستی داعش در سوریه را بپذیرد مگر آن که به این کشور اجازه داده شود که دیدارهای کنسولی داشته باشد؛ این امر به معنای کاهش احتمال پاسخ مثبت برلین به درخواست«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از همپیمانان اروپایی اش در این زمینه است.

سخنگوی وزارت کشور آلمان گفت:« در اصل همه شهروندان آلمانی و همه کسانی که مظنون به جنگیدن در کنار گروه داعش است حق بازگشت به کشور را دارد.»

ولی این سخنگو افزود:اما بازگشت این افراد مشروط به این است که مسئولان در کنسولگری اجازه داشته باشند با مظنونان دیدار کنند.

این سخنگو افزود که عراق برخی از عناصر آلمانی گروه تروریستی داعش را محاکمه کرده است اما در سوریه دولت آلمان نمی تواند به وظایف حقوقی و کنسولی خود درباره شهروندان آلمانی زندانی شده به دلیل نزاع مسلحانه در این کشور، عمل کند.

 پس از واکنش وزارت کشور آلمان «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز گفت که بازگرداندن تندروهای اروپایی بازداشت شده در سوریه به شکلی که ترامپ می خواهد کار« بسیار دشواری » است.

ماس به شبکه تلویزیونی«ای آر دی» گفت که سازماندهی بازگشت تندروها تا زمانی که آلمان مطمئن نشود این افراد  پس از بازگشت  فورا محاکمه و زندانی می شوند، امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد که به همین دلیل آلمان نیاز به اطلاعات قضایی دارد و چنین اطلاعاتی در دسترس قرار ندارد.

هایکو ماس تأکید کرد که بازگرداندن عناصر تروریستی داعش در شرایط کنونی کار بسیار دشواری است.

وزیر خارجه آلمان در ادامه گفت که برلین می خواهد درباره شیوه انجام این کار با فرانسه، انگلیس و دیگر کشورها رایزنی کند.

دولت آلمان می گوید که نزدیک به 1050 نفر از آلمان به منطقه درگیری در سوریه و عراق از سال 2013 سفر کردند و تقریبا یک سوم آنها در عمل به آلمان بازگشته اند.

بنابراین گزارش، بازگشت عناصر داعش و خانواده های آنها به کشورهای زادگاه و تحت تابعیت از جمله دردسرهای جدی کنونی برای دولت های اروپایی است. بر اساس گزارشی که پیشتر کمیسیون اروپا آن را منتشر کرده است، در میان ۴۲ هزار نفری که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به داعش پیوسته‌ بودند نزدیک به پنج هزار شهروند کشورهای اروپایی دیده می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.