پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

خبرگزاری رویترز گزارش داد:

گاهشمار ظهور و افول داعش

با توجه به تلاش ها برای از بین بردن آخرین بقایای داعش در سوریه، جا دارد به تقویم این گروه تروریستی از ظهور تا افول بپردازیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: آخرین نبرد علیه داعش را با هدف از میان بردن آخرین بقایای این گروه‌ تروریستی در شرق سوریه آغاز شده است.

این گاهشمار، ظهور، سلطه بیرحمانه و در نهایت افول داعش را نشان می دهد:

2004 تا 2011 - در آشفتگی های پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003، زیرشاخه ای از القاعده در آنجا شکل گرفت که در سال 2006 نام خود را به داعش تغییر داد.

2011 - پس از آغاز بحران سوریه، «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه عناصر خود را برای تشکیل یک زیرگروه به سوریه فرستاد. بغدادی در سال 2013 از القاعده جدا شد و گروه خود را «داعش» نامید.

2014 - موفقیت سریع این گروه با اشغال «فلوجه» در عراق و «رقه» در سوریه آغاز شد. تروریست های این گروه در ماه ژوئن کنترل موصل و تکریت را در اختیار گرفتند و در مرز با سوریه به تاخت و تاز پرداختند. در مسجد اعظم موصل، البغدادی خلافت خود را اعلام کرد.

بنابراین اقدامات تروریستی این گروه آغاز شد. در عراق، داعش هزاران ایزدی را در «سنجار» قتل عام کرد و بیش از 7000 زن و دختر را به بردگی جنسی گرفت. در سوریه، این گروه صدها نفر را کشت. داعش فیلم هایی از سربریدن گروگان های خود منتشر کرد.

2015 - شماری از طرفداران داعش در پاریس به دفتر یک روزنامه و یک سوپرمارکت حمله کردند که آغاز خونینی از موج حملات مورد ادعای داعش در سراسر جهان محسوب می شد. تروریست ها در لیبی مسیحیان را سربریدند و به داعش اعلام وفاداری کردند. در دیگر کشورها هم اتفاقات مشابهی رخ داد اما عملیات آنها مستقل بود.

در ماه مه داعش کنترل «الرمادی» عراق و «تدمر» در سوریه را در دست گرفت، اما در پایان سال در هر دو کشور مجبور به عقب نشینی شد.

2016 - عراق در ماه ژوئن کنترل فلوجه، نخستین شهری که به دست داعش افتاده بود، را بازپس گرفت. در ماه اوت نیروی دموکراتیک سوریه شهر «منبج» را در سوریه بازپس گرفتند. 

ترکیه که از پیشروی کردها در نزدیکی خط مقدم خود احساس خطر کرده بود، عملیاتی را علیه داعش و کردها همزمان آغاز کرد. خصومت بین ترکیه و کردها عملیات ها علیه داعش را پیچیده تر کرد.

2017 - داعش با یک سال شکست فاجعه بار مواجه شد. در ژوئن، این گروه پس از ماه ها درگیری با نیروهای عراقی موصل را از دست داد و بغداد پایان خلافت ادعایی این گروه را اعلام کرد. در سپتامبر ارتش سوریه با پشتیبانی روسیه و ایران پیشروی کرد و دیرالزور را آزاد کرد و کنترل فرات را به دست گرفت. در ماه اکتبر رقه هم آزاد شد.

2018 - دولت سوریه کنترل ادروگاه یرموک در نزدیکی دمشق را از داعش پس گرفت. نیروهای عراقی هم دیگر مناطق مرزی را بازپس گرفتند. آمریکا از خروج نیروهای خود خبر داد.

2019 - داعش آخرین پایگاه خود را در «باغوز» در استان دیرالزور در شرق فرات از دست داد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.