نخست وزیر پاکستان در یک نطق تلویزیونی به تنش های اخیر این کشور با هند پرداخت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ایندیا تایمز گزارش داد «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در نطق تلویزیونی خویش که دقایقی پیش آغاز شد، خواستار گفت و گو با هند شد و گفت حس بهتری باید بین دو کشور به وجود آید.

عمران خان گفت: «نباید مسائل در برابر هند از کنترل خارج شود و محاسبات نادرستی صورت گرفته است که باید درباره آنها فکر کنیم. برای حل مناقشه با هند باید به منطق و درایت متوسل شویم. برای حل اختلاف با هند باید گفت و گو کنیم. اجازه دهید کوریدور مذاکرات را باز کنیم و همه مسائل برجسته را حل و فصل کنیم.»

وی افزود: «ما به هند تعهد هر گونه حمایت احتمالی در مورد تحقیق از حمله پولواما را داده ایم. گسترش تروریسم به نفع پاکستان نیست. به نفع پاکستان نیست که خاک آن برای صادرات تروریسم استفاده شود. به همین ترتیب خاک پاکستان نمی تواند میزبان تروریسم باشد.»

وی گفت: «هیچ کشور مستقلی نمی تواند کشور دیگری را مجبور کند که قاضی، هیئت منصفه و مسئول اجرای حکم اعدام شود. بنابراین من در مورد تجاوز اخیر به هند هشدار می دهم که ما هیچ گزینه ای نخواهیم داشت مگر اینکه پاسخ دهیم. اما اگر جنگی رخ دهد، نه من و نه نارندرا مودی قادر به کنترل آن نخواهیم بود. باید به این نکته توجه داشته باشیم که تمامی جنگ ها بر اثر محاسبات غلط به راه افتاده است. »

عمران خان ادامه داد: «پس از اقدام تحریک آمیز هند، پاکستان امروز دو جنگنده نیروی هوایی این کشور را ساقط کرد. این عملیات هیچ تلفاتی نداشت. هدف ما تنها این بود که به هند نشان دهیم که ما می توانیم و می خواهیم پاسخ دهیم اگر تجاوز به ما برسد.»

او افزود: «اگر شما وارد کشور ما شوید، ما هم می توانیم وارد خاک کشور شما شویم. دو جنگنده هندی که امروز وارد حریم هوایی ما شدند، ساقط شدند. اما ما از اینجا به کدام سو خواهیم رفت؟ ما باید بنشینیم و در مورد تفاوت ها و اختلافات صحبت کنیم.»

این در حالی است که «سوشما سوراج» وزیر  خارجه هند امروز در حاشیه همایشی در چین گفت که دهلی‌ نو خواهان ادامه تنش با پاکستان نیست اما حمله انتحاری علیه اتوبوس نظامیان هندی، با حمایت دولت پاکستان انجام شده بود. وی با دفاع از بمباران پایگاه‌ های شبه‌ نظامیان «لشکر طیبه» و «جیش محمد» در پاکستان تاکید کرد این اهداف به صورت دقیق انتخاب شده بود تا به غیر نظامیان آسیبی وارد نشود و تنها پایگاه تروریست‌ ها تخریب شود. 

مقامات هندی امروز چهارشنبه از ورود سه جنگنده پاکستانی به حریم هوایی این کشور خبر دادند، در عین حال ارتش پاکستان اعلام کرد که دو جنگنده هندی را در حریم هوایی خود در کشمیر ساقط کرده است. خلبانان این جنگنده ها کشته شده اند.

سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان امروز چهارشنبه از بسته شدن حریم هوایی به روی همه پروازهای تجاری در بحبوحه تشدید تنش ها با هند خبر داد.

پلیس پاکستان در عین حال اعلام کرد در حملات توپخانه ای امروز چهارشنبه هند به کشمیر پاکستان، 6 غیرنظامی کشته شدند.

روز گذشته رسانه های هندی به نقل از مقامات این کشور اعلام کردند در حمله جنگنده های نیروی هوایی هند به پایگاه شبه نظامیان در خاک پاکستان 200 تا 300 شبه نظامی کشته شدند. این در حالی که سخنگوی ارتش پاکستان اعلام کرد جنگنده های هندی حریم هوایی پاکستان را در امتداد خط کنترل مرزی نقض کردند و با مشاهده واکنش سریع جنگنده های پاکستانی به سرعت مجبور به ترک منطقه شدند.

این نخستین بار از سال 1971 تاکنون است که جنگنده‌ های نیروی هوایی هند از خط واقعی کنترل عبور کرده و وارد حریم هوایی پاکستان شده‌ اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.