پمپئو تأکید کرد که واشنگتن فقط به دنبال تغییر نظام در ونزوئلا نیست بلکه قصد دارد نظام های حاکم بر این دو کشور را نیز تغییر دهد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک عربی، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در گفت و گو با شبکه تلویزیونی آمریکایی «تلموندو»صراحتا از دخالت کشورش برای تغییر نظام ها در سه کشور دیگر پرده برداشت.

پمپئو تأکید کرد که واشنگتن نه فقط به دنبال تغییر نظام در ونزوئلا است بلکه به دنبال تغییر نظام های حاکم بر نیکاراگوئه و کوباست.

پمپئو در این گفت و گو مدعی شد که واشنگتن به دنبال مبارزه با نظام های غیردموکراتیک در نیکاراگوئه و کوباست.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: دولت های این کشورها با ملت های خود وحشیانه رفتار می کنند و تهدیدی واقعی برای امنیت و فرد شکل می دهند و از آزادی های اساسی آنها را محروم می کنند.

پمپئو تصریح کرد که دولت«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در راستای تضمین تحقق نتایج مثبت نه فقط در ونزوئلا بلکه در این دو کشور نیز تلاش می کند.

 پمپئو در حالی این سخنان را به زبان می آورد و دم از تغییر در کشورهای غیردموکراتیک از نظر آمریکا می زند که برخی متحدان نزدیک به واشنگتن مانند عربستان سعودی شهروندان خود را از اساسی ترین آزادی ها و حقوق محروم کرده است و به شدت مخالفان را سرکوب و حقوق بشر را نقض می کند اما آمریکا چشم خود را به روی تمام اینها بسته است.

بنابراین گزارش، ونزوئلا طی هفته های اخیر با تحولات سیاسی مهمی روبرو بوده است. «خوآن گوآیدو» رئیس مجلس ملی ونزوئلا روز چهارشنبه 23 ژانویه امسال به دنبال تظاهرات ضد دولتی در کاراکاس، خود را «رئیس‌جمهور موقت» این کشور اعلام کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز پس از سخنان گوآیدو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت می‌شناسم.»

«نیکولاس مادورو طی سخنانی در جمع هواداران خود مقابل کاخ ریاست جمهوری کاراکاس اعلام کرد: «ونزوئلا تمام روابط خود با آمریکا را قطع کرده است. این کشور درصدد کودتا علیه دولت قانونی ونزوئلا است. تمام دیپلمات‌های آمریکایی ونزوئلا را در عرض 72 ساعت ترک کنند.»

در پی آن کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، کلمبیا، برزیل، آرژانتین، شیلی، پرو و پاراگوئه  ریاست جمهوری موقت  گوآیدو را به‌رسمیت شناخته‌اند. در مقابل مکزیک، ترکیه، روسیه، ایران،چین، کوبا و بولیوی نیز از «دولت قانونی» مادورو حمایت کرده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.