حکومت عربستان اکنون در حال «بازنگری» سیاسی ریشه ای در سیاست های اش است که باعث انزوای منطقه ای و بین المللی این کشور شد.

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  سرمقاله  روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: لغو ممنوعیت سفر شهروندان عربستانی به لبنان که دو سال پیش این کشور اعمال کرد به نظر این روزنامه یعنی«رای الیوم» در درجه نخست بنابر دلایلی که آقای«ولید بخاری» سفیر عربستان در لبنان ذکر کرد و آنها را در از بین رفتن دلایل امنیتی که این ممنوعیت را باعث شد و اصرار دولت لبنان برای حفظ جان مسافران عربستانی و بهبود اوضاع امنیتی خلاصه کرد نیست بلکه بنابر دلایل مهمتر دیگری است که مسئولان عربستانی و لبنانی از پرداختن به آنها امتناع کردند و می توان آنها را در پایین ذکر کرد:

نخست: حکومت  عربستان اکنون در حال «بازنگری» سیاسی ریشه ای در سیاست های اش است که باعث انزوای منطقه ای و بین المللی این کشور شد سیاست هایی که در رأس آنها جنگ یمن، قتل«جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی، استفاده برگ برنده فشار مالی، رفتار از بالا به پایین با برخی از حکومت ها و ملت های عرب در تلاش برای انجام تغییرات داخلی در این کشورها به منظور در پیش گرفتن دیدگاه های عربستان، هستند. می توان به لغو ممنوعیت سفر شهروندانش به لبنان در این چارچوب نگاه کرد.

دوم: محدود شدن دخالت نظامی و سیاسی عربستان در سوریه و تسلیم شدن به باقی ماندن دولت سوریه و غیرممکن بودن تغییر دولت و رهبرانش. ما یقین داریم که این اقدام یعنی بازگشت گردشگران عربستان به لبنان پس از توقف دو ساله در چارچوب رویکرد زودهنگام عربستان سعودی برای از سرگیری روابط با دولت سوریه و بازگشایی سفارت عربستان در دمشق صورت می گیرد.

سوم: حل بحران وزارتی لبنان بر اساس شروط و خواسته های «حزب الله» و نه شروط هواداران عربستان در دو اردوگاه سنی و مسیحی یعنی تسلیم قدرت «حزب الله» و جایگاه قوی اش در سیاست لبنان و به طور کلی در جهان عرب شدن.

بازگشت گردشگران عربستانی به لبنان خبر خوبی برای اقتصاد لبنان است که گردشگری کشورهای حاشیه خلیج فارس یکی از بارزترین ارکان آن  را شکل می دهد و به معنای بازگشت زندگی به بازارهای املاک و مسکن راکد و بازارها و رستوران ها و تفرجگاه های خالی از مشتری لبنان است.

کارشناسان اقتصادی که سرمایه ها را در لبنان دنبال می کنند تأکید می کنند که ستون اقتصاد لبنان نزدیک به هفت میلیارد درآمدی است که هر سال وارد خزانه لبنان می شود که از مجموع پول های ارسالی لبنانی ها در خارج است و نزدیک به دو میلیارد از آنها از کشورهای حاشیه خلیج فارس می رسد و دو میلیارد دیگر از آفریقا و باقی از کشورهای آمریکای جنوبی و شمالی علاوه بر اروپا و استرالیا به این کشور می رسد.

بهبود روابط عربستان و لبنان یعنی کاهش فشارهای روانی بر کارگران لبنانی در منطقه خلیج فارس و گشوده شدن درهای بازارهای این کشورها به روی کالاها و تولیدات لبنانی به ویژه در صورت از سرگیری روابط سوریه و عربستان است و این خود احتمالی است که در ماه های پیش روی امکان رخ دادنش زیاد است.

دروازه اصلی دمشق است که در طول هشت سال گذشته ایستادگی کرد و کسانی که به دنبال تسلیم آن و تغییر نظام در آن بودند را ناکام کرد. برخی از برادران لبنانی ما را ببخشند؛ برادرانی که این واقعیت را در اوج جشن شان برای بازگشت گردشگران عربستانی و کشورهای حاشیه خلیج فارس به تفرجگاه های شان پس از تحریمی که به هیچ کدام از اهدافش نرسید و بر ملت لبنان و اقتصادش تأثیر منفی گذاشت و در عبور بدهی عمومی اش از مرز صد میلیارد دلار نقش داشت، فراموش می کنند.

سفر آقای« سعد حریری» نخست وزیر لبنان به پایتخت سوریه بعید نیست و چه بسا نزدیک تر از آن چیزی است که بسیاری باور دارند. حالا پرسش این است که آیا وی به تنهایی به دمشق سفر می کند یا به همراه«دوستش» محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی؟ خدا بهتر می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.