یک رسانه انگلیسی از کودتای داخلی در گروه تروریستی داعش علیه «ابوبکر البغدادی» سرکرده ارشد این گروه خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین به نقل از برخی مقامات اطلاعاتی گزارش داد ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش توانسته است از کودتایی که عاملان آن سربازان خودش بودند، جان سالم به در برد و در بیابان های شرق سوریه پنهان شود.

بنا بر اعلام گاردین به نقل از مقامات اطلاعاتی، این کودتا ماه گذشته در مخفیگاه ابوبکر البغدادی در نزدیکی مرز عراق روی داده؛ یعنی جایی که آخرین دژ عناصر داعش در سوریه محسوب می‌ شود.

کودتا 10 ژانویه (20 دی) در روستایی نزدیک شهر «هجین» در نزدیکی رود فرات انجام شده است و عاملان آن، شماری از عناصر خارجیِ پیوسته به داعش و جزو مورد اعتمادترین افراد این گروه تروریستی بودند.

به گفته نیروهای اطلاعاتی، در جریان این کودتا میان تروریست های خارجی و محافظان ابوبکر البغدادی درگیری روی داده و دو نفر نیز کشته شده‌ اند.

در پی این کودتا داعش برای سر «ابومعاذ الجزایری» از عناصر خارجی و قدیمی داعش جایزه تعیین کرد. اگر چه داعش بطور مستقیم ابومعاذ الجزایری را متهم به انجام این کودتا نکرده اما تعیین جایزه برای سر یکی از اعضای ارشد این گروه، کاری غیرمعمول است و مقامات اطلاعاتی بر این باورند که او طراح اصلی این حمله بوده است.

مقامات عراق و همتایان آنها در انگلیس و آمریکا مطمئن هستند که ابوبکر البغدادی به‌ تازگی مدتی را در آخرین پایگاه باقیمانده این گروه در شرق سوریه سپری کرده است. در این منطقه حدود 500 نفر از بازمانده‌ های این گروه همچنین شماری از رهبران ارشد داعش و  عناصر خارجیِ فراری از عراق و دیگر بخش‌ های سوریه دیده می‌ شوند که پس از دو سال جنگ و شکست پیاپی و برجای گذاشتن تلفاتی وسیع به این منطقه پناه آورده‌ اند.

ابوبکر بغدادی در سال 2014 میلادی در مسجد «النوری» موصل خود را خلیفه خواند و چهار سال پیش نیز در جریان یکی از حملات هوایی زخمی شد.

پیش از این شایعاتی از ناآرامی‌ها در داخل گروه داعش شنیده شده بود اما تا کودتای 10 ژانویه گمان نمی‌ رفت که اختلافات داخلی، جان رهبر این گروه را نیز تهدید کند. به گفته مقامات اطلاعاتی، آنهایی که هم اکنون در اطراف ابوبکر بغدادی مانده‌ اند نیز افرادی به شدت ایدئولوژیک هستند که از وفاداری‌ شان به‌ تدریج در پی سال ها جنگ و درگیری کاسته شده است.

در سه هفته گذشته بسیاری از اعضای داعش به همراه خانواده‌ هایشان از مناطق تحت کنترل این گروه فرار و خود را به نیروهای کُرد مستقر در نزدیکی دیرالزور تسلیم کرده‌ اند؛ با این وجود برآوردها حاکی از آن است که باقیمانده عناصر در دژ داعش همچنان سلاح و نیروی کافی برای مقاومت و زنده ماندن حداقل برای یک ماه دیگر دارند.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان امروز جمعه در افتتاحیه دفاتر اصلی سازمان اطلاعات خارجی آلمان گفت: گروه داعش هنوز فاصله زیادی با شکست دارد. 

مرکل با بیان این موضوع خاطر نشان کرد داعش پس از دست دادن تقریبا همه سرزمین های تحت اشغال خود در سوریه در حال تبدیل شدن به یک نیروی جنگ نامتقارن است.

آنگلا مرکل در حالی این سخنان را  بیان کرد، اظهارات وی با سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که گفته داعش شکست خورده است، در تناقض است.

صدر اعظم آلمان خاطر نشان کرد: گروه موسوم به داعش خوشبختانه از سرزمین های (تحت اشغال) خود بیرون رانده شده است، اما متاسفانه این بدان معنا نیست که داعش محو شده باشد. وی افزود: این گروه در حال تبدیل شدن به یک نیروی جنگ نامتقارن است که البته این یک تهدید است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.