همزمان با نزدیک شدن به آغاز نبردها در شرق فرات که هنوز گروه تروریستی داعش حضور دارد، اسد رئیس جمهور سوریه به بغداد اجازه داد بدون موافقت دمشق داعش را در سوریه بمباران کند.

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله  روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به جدیدترین تحولات منطقه به ویژه در سوریه و عراق پرداخت و  نوشت: گروه تروریستی داعش در آستانه مرحله جدیدی از گسترش در چارچوب عملیاتی حداقل در مناطق واقع در مرزهای سوریه و عراق و در طول شرق فرات است و پیش بینی می شود که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه که بر اساس وعده های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا حداکثر طی صد روز تکمیل می شود، به نفع «خیزش» دوباره این گروه تروریستی است؛ امری که نگرانی رهبران سوریه و عراق را با هم برانگیخته است.

سفر فوری و کوتاه آقای«فالح الفیاض» مشاور امنیتی «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق از دمشق و دیدارش با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه بازتاب دهنده این نگرانی و آغاز هماهنگی میان دو کشور برای رویاروی با این چالش جدید است که امنیت آنها را هدف قرار داده است.

انتخاب آقای الفیاض رهبر الحشد الشعبی و یکی از بارزترین موسسان آن برای این ماموریت، یعنی هماهنگی میان رهبران سوریه و عراق از روی اتفاق نبوده است زیرا نیروهای الحشد الشعبی نقش مهم و اساسی در مقابله با داعش و بیرون کردنش از «موصل» و بیشتر شهرها و روستاهای عراقی که نزدیک بیش از سه سال پیش در اشغال این گروه  بودند، ایفا کرد.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه که در ایجاد روابط ائتلافی قوی با همسایه عراقی خود در همه عرصه ها به ویژه امنیتی موفق شد، به دولت عراق و شاخه های امنیتی و نظامی اش اجازه داد که مواضع و پایگاه های داعش را در اراضی سوریه بمباران کنند و اکنون هواپیماهای عراقی می توانند با آزادی تمام وارد این اراضی شوند و تجمع ها و پایگاه های این گروه تروریستی را بدون اذن رهبران سوریه و فقط با خبر دادن به آنها بمباران کنند.

این توافقنامه امنیتی سوریه و عراق یادآور توافقنامه مشابه امضا شده عراق با ترکیه در زمان «صدام حسین» رئیس جمهور(معدوم) عراق است که به ترکیه آزادی مطلق برای ورود به عمق اراضی عراق در شمال این کشور و پیگرد باندهای پ.ک.ک و بمبارانش را داد و این توافقنامه باعث شد که عملیات نظامی پ.ک.ک کاهش یابد حالا به نظر می رسد که تاریخ تکرار می شود لیکن به شکل برعکس.

هماهنگی امنیتی سوریه و عراق در حالی صورت می گیرد که تهدیدهای ترکیه برای حمله به نیروهای دموکراتیک سوریه در شرق فرات که خواستار حمایت دولت سوریه شدند افزایش یافته است.همچنین درحالی صورت می گیرد که حرف و حدیث ها درباره تمایل آمریکا با حمایت کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ایجاد امارت«قبیله ای» عربی سنی در شرق «دیرالزور» همان جایی که بیشتر ذخایر نفتی و گازی سوریه وجود دارد، افزایش یافته است؛ این یعنی سوریه و عراق به طور مشترک تصمیمی قطعی گرفته اند که از ایجاد هر گونه منطقه مستقل طایفه ای یا نژادی در این منطقه استراتژیک حساس در مرزهای دو کشور جلوگیری کنند.

حالت خیزش و احیایی که گروه تروریستی داعش اکنون در آن به سر می برد عنصر هماهنگی و اتحاد میان عراق و سوریه است؛ امری که حزب بعث در تحقق آن ناکام شده بود و مساله مهم و اساسی در همین جا نهفته است. همچنین این هماهنگی و اتحاد تغییراتی در آینده در نقشه ائتلاف ها با نظارت ایران و حمایتش از آن ها در پی خواهد داشت.

اعلام پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بر داعش و در نهایت از بین بردن این گروه و خطراتش هنوز زود است، علاوه بر آن که بسیار عجولانه صورت گرفته و برای توجیه خروج نیروهای آمریکایی و اذعان به شکست و کاهش تلفات است و چه بسا یادآور این اعلام «جورج بوش»پسر رئیس جمهور اسبق آمریکا درباره پایان ماموریت در عراق پس از اشغال این کشور در سال 2003 باشد.

نبردها هر لحظه ممکن است به شرق فرات منتقل شود و عراق نقش بزرگی در آن ایفا خواهد کرد.زیرا زمان سرگرم شدن عراق به اختلاف ها و شکاف های داخلی چه بسا به پایان خود نزدیک شده است...و الله اعلم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.