ارتش آمریکا 2 انبار تسلیحاتی خود در منطقه «مالکیه» واقع در استان «حسکه» سوریه در نزدیکی مرز عراق که از آن برای توزیع سلاح و مهمات میان گروه های مسلح کُرد استفاده می کرد را تخلیه کرده است.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، در پی تصمیم«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، ارتش آمریکا 2 انبار تسلیحاتی خود در منطقه «مالکیه» واقع در استان «حسکه» سوریه در نزدیکی مرز عراق که از آن برای توزیع سلاح و مهمات میان گروه های مسلح کُرد استفاده می کرد را تخلیه کرده است.

دو روز پیش حدود 500 نظامی آمریکایی که در انبارهای 400 متر مربعی منطقه حضور داشتند با ترک منطقه با خودروهای زرهی هامر و کامیون ها وارد عراق شدند.

این انبارها یکی از مراکز اصلی توزیع سلاح برای گروه  های مسلح مورد حمایت آمریکا بوده است.

هم اکنون نظامیان آمریکایی در 18 پایگاه مختلف سوریه حضور دارند.

بیش از یک هفته پیش دستور خروج بحث‌برانگیز سربازان آمریکایی از سوریه که از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده صادر شده بود، به امضاء رسید.

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز یکشنبه ۲۳ دسامبر (2 دی)در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه این خبر را تأیید کرد، بدون آنکه جزییات بیشتری در این رابطه ذکر کند.

به گزارش شبکه‌ی خبری سی‌ان‌ان «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا شخصا این دستور را امضاء کرده است. ماتیس که از مخالفان خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است، پس از تصمیم و دستور ترامپ از مقام خود استعفا کرد.

او قرار بود که در ماه فوریه سال ۲۰۱۹ از پست خود کنار رود، اما ترامپ اکنون اعلام کرده که ماتیس از اول ماه ژانویه جایگزین خواهد شد.

تا کنون جزییاتی درباره برنامه بازگشت ۲ هزار سرباز آمریکایی از سوریه اعلام نشده است. دونالد ترامپ اما با انتشار پیامی در شبکه توئیتر نوشت: «سربازان ما به خانه بازمی‌گردند!»

ترامپ همچنین اعلام کرد «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به او اطمیمان داده که هر آنچه از داعش در سوریه باقیمانده است، را ریشه‌کن خواهد کرد. به گفته‌ی رئیس جمهوری آمریکا اردوغان «مردی است که از عهده‌ی این کار برمی‌آیند و از آن گذشته ترکیه با سوریه هم‌مرز است.»

ترامپ روز چهارشنبه  ۱۹ دسامبر  به‌طور غیرمنتظره تصمیم خود در رابطه با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اعلام کرده بود. او در راستای تصمیم خود تصریح کرده بود که عناصر داعش تقریبا به تمامی از میان رفته‌اند و او به این خاطر قصد بازگرداندن سربازان ایالات متحده از سوریه را دارد.

تصمیم ترامپ نه تنها با انتقاد کشورهای همپیمان آمریکا روبه رو شده، بلکه در خود ایالات متحده نیز بسیاری‌ها معتقدند که زمان خروج سربازان آمریکایی از سوریه هنوز فرا نرسیده است.

تنها یک روز پس از انتشار خبر تصمیم ترامپ وزیر دفاع او، جیمز ماتیس استعفای خود را پست‌اش را اعلام کرد.این سیاستمدار ۶۸ ساله قصد داشت تا ماه فوریه در مقام خود بماند تا تدارکات انتقال مسئولیت‌اش به وزیر بعدی را فراهم آورد.

ترامپ اما این جابجایی را تسریع کرد و روز یکشنبه ۲۳ دسامبر  اعلام کرد «پاتریک شاناهان» جانشین  جیمز متیس می‌شود.  شاناهان معاون جیمز متیس در وزارت دفاع آمریکا - پنتاگون - بود.

ترامپ نوشت: «برای معرفی وزیر دفاع بسیار با استعداد پاتریک شاناهان بسیار خوشحالم. او کار خود را به عنوان سرپرست وزارت دفاع از اول ژانویه ۲۰۱۹  آغاز می‌کند.»

از سوی دیگر، مسئولان دو کشور روسیه و ترکیه روز گذشته -شنبه- در جریان نشستی که در مسکو برگزار شد، دربارۀ هماهنگی فعالیت‌هایشان در خاک سوریه پس از خروج نیروهای آمریکایی به توافق رسیدند.

در پایان این نشست «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه به پیامدهای این مذاکرات خوشبین است، اعلام کرد: «ما در این موضوع که نمایندگان نظامی روس و ترکِ مستقر در خاک سوریه به هماهنگی فعالیت‌هایشان با یکدیگر پس از خروج آمریکا ادامه دهند، به توافق رسیدیم. این همکاری‌ها با هدف ریشه کن کردن تهدیدات تروریستی در سوریه انجام می‌شود.»

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که روسیه و ترکیه اهداف مشترکی را در سوریه دنبال می‌کنند که همانا پاک کردن خاک سوریه از «سازمانهای تروریستی» است.

 چاووش اوغلو همچنین با اشاره به توافقات آستانه اعلام کرد که ترکیه همچنان به همکاری نزدیکش با ایران و روسیه در موضوع سوریه و دیگر موضوعات مهم منطقه ادامه خواهد داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.