تعطیلی دولت آمریکا که دونالد ترامپ تلاش دارد آن را کم اهمیت جلوه دهد، تبعات اقتصادی چشمگیری برای اقتصاد و مردم این کشور در پی دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: قطعا تعطیلی بخشی از دولت فدرال که ساعاتی پیش آغاز شد، می تواند زندگی میلیون ها آمریکایی را از هر دریچه بزرگ و کوچکی، با دشواری مواجه کند.

این تعطیلی همچنین می تواند موجب نگرانی های رو به رشد ناگهانی در بازار وال استریت شود؛ که تا حدی علت آن افزایش هراس از توانایی کنگره برای مدیریت بحران است: نیاز به افزایش وام های دولتی قبل از اینکه بدهی های فدرال به محدودیت فعلی - به احتمال زیاد در ماه مارس - برسد.

دونالد ترامپ به نظر رسید که تبعات اقتصادی این اقدام را نادیده گرفت و روز جمعه گفت: «ما کاملا آماده تعطیلی طولانی مدت هستیم.» او همچنان اصرار دارد که هر لایحه بودجه ای را که در آن هزینه ساخت دیوار مرزی مکزیک قید نشده باشد، وتو خواهد کرد.

تبعات مستقیم اقتصادی تعطیلی دولت در مجموع کم است. کنگره در حال حاضر تامین بودجه حدود سه چهارم دولت فدرال را تصویب کرده است که تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت. موسسه اعتبار سنجی «استاندارد اند پورز» برآورد کرده است که هر هفته تعطیلی دولت می تواند 1.2 میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی را کاهش دهد. شاید برخی بگویند این بخش کوچکی از تولید اقتصادی سالانه کشور است که در سال جاری حدود 20 تریلیون دلار خواهد بود. اما این مسئله می تواند مشکل ساز باشد زیرا بیش از 500000 کارمند دولتی ممکن است در فصل تعطیلات به طور موقت خانه نشین شوند. کسانی که با چک های حقوقی در پایان هر ماه گذران زندگی می کنند و بدهی های سنگینی بر دوش می کشند، ممکن است با انتخاب سختی بین کمتر خرج کردن و بیشتر قرض گرفتن مواجه شوند.

قبل از تعطیل شدن دولت، کسب و کارهای اطراف واشنگتن که به کارکنان دولتی خدمت رسانی می کردند، خود را برای بدترین و خسته کننده ترین تعطیلی دولت که به نظر می رسید حول و حوش کریسمس رخ بدهد، آماده کرده بودند.

«مایک بری» صاحب دو فروشگاه صنایع سرگرمی در «مریلند» گفت: «هر بار که این تعطیل کسب و کارها رخ می دهد، میلیاردها دلار خسارت وارد می شود؛ این در حالی است که به تاثیر آن بر اعتماد مصرف کنندگان هیچ اشاره ای نشده است.»

او گفت: «دو چیز هستند که ما در این فصل سال به آنها نیاز نداریم و آنها را نمی خواهیم. طوفان و نگرانی های مصرف کنندگان از اینکه می توانند سررسید های پایان سال خود را بازپرداخت کنند یا خیر.»

تعطیلی های دولت در دوره های پیش هم آسیب های جدی ای به اقتصاد زده بودند. 

آخرین مورد تعطیلی در اکتبر 2013 میلادی، 13 روز طول کشید. زندگی شماری از آمریکایی ها به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. فصل صید خرچنگ در آلاسکا چهار روز به تعویق افتاد، که شکست بزرگی برای ناوگان ماهیگیری منطقه به شمار می رفت. چهار دانشمند برنده جایزه نوبل مجبور شدند لابراتوارهای تحقیقاتی دولتی خود را برای مدتی تعطیل کنند.

تحلیلگران اقتصادی به این نتیجه رسیدند که تعطیلی دولت ضرر چشمگیری به فعالیت های اقتصادی در سه ماهه چهارم سال 2013 در آمریکا وارد کرده است. چندین تحلیلگر کاهش رشد 0.1 درصدی را در رشد اقتصادی تخمین زده اند که برای این کشور 24 میلیارد دلار هزینه داشت.

تعطیلی های قبلی نیز باعث اختلالاتی شد. از نوامبر 1995 تا ژانویه سال 1996، بخش هایی از دولت برای 26 روز بسته شد. دولت برررسی درخواست ها برای ویزای توریستی را متوقف کرد، که این کار میلیون ها دلار به ضرر شرکت های هواپیمایی تمام شد. دادگاه ها کار بر روی 3500 پرونده ورشکستگی را به حالت تعلیق درآوردند و زندگی آنها را در حالت معلق و بلاتکلیف رها کردند. بخش خدمات پارک ملی تخمین زد که هفت میلیون نفر مجبور شدند بازدید خود را از پارک ملی متوقف کنند یا به تعویق بیاندازند.

اگر چه دولت در اوایل سال جاری دو مورد تعطیلی را تجربه کرد، «استاندارد اند پورز» خاطرنشان می کند که چنین تعطیلی ای در این زمان ممکن است خطرناک تر باشد، زیرا مشوق مالی 1.5 تریلیون دلاری کاهش مالیات که کنگره سال گذشته تصویب کرده بود، شروع به پایان یافتن کرده است.

کاخ سفید تا به حال سعی کرده خود را آرام نشان دهد. «کوین هاست» رئیس شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید در مصاحبه ای در روز جمعه اظهار داشت که تاثیر تعطیلی کوتاه مدت می تواند به احتمال زیاد می تواند در حد یک «خطای گرد شدن» در رقم رشد اقتصادی سه ماهه چهارم باشد که انتظار می رود حدود 3 درصد باشد.

هاست مدعی شد تبعات تعطیلی طولانی مدت بر کارمندان فدرال کم خواهد بود زیرا این کارگران قطعا بعدا حقوقشان را دریافت خواهند کرد. در تعطیلی های پیشین، کنگره رای به پرداخت حقوق کارمندان در دوره مرخصی اجباری شان داد و این بار هم این کار می تواند تکرار شود.

اما تعطیلی بر سر ساخت دیوار مرزی مکزیک، این بار می تواند سختی هایی را پیش روی واشنگتن قرار دهد. جمهوری خواهان اکنون در هر دو مجلس اکثریت را در اختیار دارند اما سختی تصویب لایحه بودجه سال آینده میلادی که چند روز دیگر آغاز می شود، بیشتر خواهد شد زیرا دموکرات ها کنترل مجلس نمایندگان را برعهده می گیرند.

در میان برجسته ترین جدال ها، جدال بر سر محدودیت بدهی قانونی (حداکثر مبلغی که یک واحد دولتی می تواند مدیون گردد و بیش از آن مجاز نیست) است که کنگره تا 2 مارس آن را تمدید کرده است. اقدامات ضروری برای کاهش لزوم قرض گرفتن می تواند این ضرب الاجل را تا تابستان افزایش دهد؛ اما نه بیشتر از آن.

برخی تحلیلگران پیش بینی کرده اند دموکرات ها از محدودیت در بدهی به عنوان اهرمی علیه ترامپ بهره ببرند. بن بست بر سر بدهی می تواند از درگیری ها بر سر تصویب بودجه دولتی هم مصیبت بارتر شود. زیرا این موضوع بر عمل آمریکا به تعهدات مالی اش تاثیر می گذارد.

«کریستوفر کمپبل» معاون سابق دبیر مالی وزارت دارایی آمریکا که امسال این وزارتخانه را ترک کرد، می گوید: «تعطیلی دولت، مذاکرات در مورد محدودیت بدهی را دشوار می کنند و می تواند برای اعتبار اقتصاد آمریکا مشکل سازتر شود.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.