دولت مصر از بروز ناآرامی‌ های تازه در آستانه‌ سالگرد جنبش مردمی در دوران دیکتاتور پیشین، حسنی مبارک وحشت دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد: در آستانه‌ سالگرد قیام مردم مصر علیه «حسنی مبارک»، دولت این کشور دست به اقدامات پیشگیرانه زده است. یکی از این اقدامات کنترل فروش جلیقه‌ های زردی است که برای مواقع اضطراری هنگام رانندگی تولید شده‌ اند.

«جنبش جلیقه‌ زردها» که از فرانسه آغاز شد و سپس به بلژیک و هلند سرایت کرد، نه تنها دولت‌ های این کشورها را با چالشی جدی مواجه کرده بلکه به نظر می‌ رسد که خواب دولتمردان مصر را هم آشفته کرده است.

جلیقه‌ هایی که معترضان کشورهای اروپایی به تن می‌کنند در اصل «جلیقه احتیاط» هستند، یعنی برای رانندگانی در نظر گرفته شده‌‌ اند که پس از یک مشکل فنی ناچار به ترک خودروی خود یا تعمیر آن می‌ شوند.

بر اساس بخشنامه‌ ای که دولت مصر صادر کرده، بازرگانان موظفند این گونه جلیقه را فقط به افرادی بفروشند که یک شرکت یا اداره دولتی را نمایندگی می‌کنند یا اینکه دارای مجوز ویژه‌ برای خرید آن هستند.

این اقدام دولت مصر بیانگر وحشت آن از بروز ناآرامی‌ های تازه در آستانه‌ سالگرد جنبش مردمی در دوران دیکتاتور پیشین، حسنی مبارک است.

این در حالی است که «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور  در پنج سال گذشته به شیوه‌ های گوناگون اعتراضات داخلی را سرکوب کرده و با یکدست کردن رسانه‌ ها و کنترل فعالیت‌ های اینترنتی و سازمان‌ های غیرانتفاعی، امکان بروز هر گونه انتقاد و اعتراض را تا حد زیادی از بین برده است.

«آیدا سیف‌ الدوله» یکی از فعالان حقوق بشری مصر می‌ گوید که «سیسی هیچ فضای آزادی نگذاشته» و حتی پیشگیرانه عمل می‌ کند، یعنی فعالان سیاسی و اجتماعی را پیشاپیش دستگیر و تهدید می‌ کند.

سازما‌ن‌ های مستقل حقوق‌ بشری شمار زندانیان سیاسی در مصر را حدود 60 هزار نفر تخمین می‌ زنند. 

سیف‌ الدوله که پیشتر رئیس «مرکز ندیم» به عنوان یک کلینیک خصوصی برای رسیدگی به قربانیان شکنجه بود، با شمار زیادی از قربانیان شکنجه‌ های وحشیانه و تجاوز در زندان‌ های مصر سر و کار داشته است.

این مرکز توسط نیروهای دولتی تعطیل شد، اما سیف‌ الدوله از مبارزه برای بازگشایی آن دست نکشیده و به دادگاه شکایت کرده است؛ بدون اینکه به حکم دادگاه به نفع خودش امیدوار باشد.

او تاکید می‌ کند که به رغم تمام فشارهایی که رئیس جمهور فعلی و فرمانده پیشین ارتش مصر به فعالان آورده، هنوز افرادی هستند که به دفاع از حقوق بشر می‌ پردازند.

شاید به همین دلیل السیسی و یارانش در مراکز قدرت، از رشد اعتراضات می‌ ترسند و برای جلوگیری از آن استفاده از جلیقه زرد بدون مجوز دولت را ممنوع کرده‌ اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.