تصاویر منتشره از این مکان، درگیری‌های پراکنده و شلیک گاز اشک‌آور توسط پلیس ضد شورش را نشان می‌دهد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، پلیس ضد شورش فرانسه به سمت معترضان موسوم به «جلیقه زردها» در خیابان شانزه لیزه که تلاش می کردند دیوار امنیتی را بشکنند گاز اشک آورو بمب های صوتی استفاده کرد و با استفاده از خودروهای آب پاش به آنها حمله کرد.

 پس از تظاهرات در اعتراض به افزایش قیمت سوخت موسوم در هفته گذشته، معترضان موسوم به «جلیقه‌زردها» امروز شنبه بار دیگر در پاریس به خیابان آمده‌اند.

بر اساس اعلام قبلی وزارت کشور فرانسه، خیابان «شانز‌لیزه» بسته شده و از رهگذران برای عبور کارت شناسایی خواسته می‌شود. به همین سبب معترضان در خیابان‌های مجاور و در میدان «شارل‌دو‌گل» تجمع کرده‌اند.

تصاویر منتشره از این مکان، درگیری‌های پراکنده و شلیک گاز اشک‌آور توسط پلیس ضد شورش را نشان می‌دهد.

معترضان تلاش می‌کنند با نرده‌های حفاظ خیابان و تنه درختان اقدام به ایجاد سنگر کنند. در مقابل پلیس سعی دارد سد معبرهای ایجاد شده توسط جلیقه‌زرد‌ها را با تراکتورهای کوچک شهری کنار بزند.

«ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر، گزارش داده است که شمار تظاهرکنندگان در کشور ۳۶ هزار و در پاریس ۵۵۰۰ نفر برآورد می‌شود و تا هنگام ظهر ۱۰۷ تن دستگیر شده‌اند.

۲۰ تن (شامل ۶ مامور پلیس) نیز در جریان تظاهرات زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر «بنجامین گریو» سخنگوی دولت، با اعلام آمادگی برای ادامه مذاکرات با معترضان گفت که او «خشونت‌طلبانی که اقلیت هستند را با جلیقه‌زرد‌هایی که در حرکت خود متین هستند مخلوط نمی‌کند».

نمایندگان جلیقه زردها هفته گذشته با «فرانسوا دوروگی» وزیر اکولوژی، دیدار کرده بودند.

هفته گذشته معترضان در خیابان شانزه‌لیزه با آتش‌زدن صندلی کافه‌ها، شکستن شیشه مغازه‌ها و پرتاب کپسول‌های گاز آتش‌زا با نیروهای انتظامی درگیر شده بودند.

دولت فرانسه قصد دارد در چارچوب سیاست تشویق عمومی به استفاده از خودروهای برقی-بنزینی و کاهش خودروهای متکی به سوخت فسیلی، از ابتدای سال آینده میلادی مالیات بر هر لیتر گازوییل را ۶.۵ و هر لیتر بنزین ۲.۹ سنت افزایش دهد. امری که جرقه اعتراضات سراسری را زده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.