با تهدید چین توسط ترامپ برای اعمال تعرفه های بیشتر، ترس و نگرانی در خصوص جنگ تجاری «کوته بینانه» بالا گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد دونالد ترامپ که قرار است این هفته با رئیس جمهور چین دیدار کند، گفت اگر مذاکرات موفقیت آمیز نباشند بر تمامی دیگر محصولات وارداتی از چین تعرفه وضع خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت ممکن است تعرفه وضع شده بر واردات 200 میلیارد دلار محصولات ساخت چین را از 10 درصد کنونی به 25 درصد افزایش دهد.

ترامپ همچنین تهدید کرد بر تمامی محصولات وارداتی دیگر از چین تعرفه وضع خواهد کرد.

ترامپ در گفتگو با وال استریت ژورنال درست 4 روز پیش از دیدار با «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین در نشست گروه 20 در آرژانتین گفت که «بسیار بعید» است که درخواست چین را مبنی بر عدم افزایش تعرفه بپذیرد. این تصمیم ترامپ از اول ژانویه اجرایی خواهد شد.

ترامپ در گفتگو با وال استریت ژورنال گفت: «تنها توافق ممکن می تواند این باشد که چین اقتصاد خود را به روی رقابت با آمریکا باز کند.»

ترامپ که قرار است این هفته در حاشیه نشست گروه 20 در «بوئنوس آیرس» با شی جینپینگ دیدار کند، گفت اگر مذاکرات موفقیت آمیز نباشند بر تمامی دیگر محصولات وارداتی از چین تعرفه وضع خواهد کرد.

ترامپ گفت دور بعدی تعرفه ها شامل لپ تاپ ها و تلفن های ساخت شرکت اپل که از چین وارد آمریکا می شوند هم خواهد شد.

این محصولات بخشی از فهرست 267 میلیارد دلاری کالاهایی هستند که هنوز بر آنها تعرفه اعمال نشده است.

تلفن های همراه و رایانه ها که از جمله بزرگ ترین اقلام صادراتی چین به آمریکا هستند به این علت که واشنگتن تلاش می کند آثار وضع تعرفه را بر مصرف کنندگان آمریکایی به حداقل برساند، تاکنون در فهرست های تعرفه ای جای نگرفته بودند.

«تیم کوک» مدیرعامل شرکت اپل شخصا موضوع تعرفه ها را با ترامپ مطرح کرده و به او گفته که با وجود نگرانی های واقعی درباره روابط تجاری دو طرف، تعرفه ها لزوما بهترین راه برای حل و فصل این نگرانی ها نیستند.

 

im-38940

 

جنگ تجاری بزرگ ترین مشغله برای چین محسوب می شود؛ کشوری که تلاش دارد تحولات اقتصادی خود را همزمان با اجتناب از رکود چشمگیر اقتصادی، مدیریت کند.

با توجه به جنگ تجاری اخیر با آمریکا، پکن به متحدان جدیدی در دیگر مناطق جهان نیاز دارد. در همین راستا، شی جینپینگ پیش از آرژانتین، توقفی در اسپانیا داشته است.

انتظار می رود وی پس از دیدار با «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا، با پادشاه و ملکه این کشور هم دیداری رسمی در کاخ پادشاهی داشته باشد.

«جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی ابراز امیدواری کرده که مناقشات بر سر جنگ تجاری در طول برگزاری اجلاس گروه 20 حل شود. وی گفته است: «امیدوارم طی نشست گروه 20 که همه گردهم می آیند، معجزه ای رخ دهد اما چشمم آب نمی خورد!»

 

2796

 

«خوزه کاستاندا» سخنگوی شورای صنعت فناوری اطلاعات آمریکا هشدار داده است که صنعت فناوری آمریکا از تهدید ترامپ برای اعمال تعرفه جدید ضربه خواهد خورد. وی گفت مصرف کنندگان آمریکایی از تبعات این جنگ «کوته بینانه» آسیب خواهند دید.

در عین حال، تنش‌ های تجاری اخیر روابط چین و آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار داده است که می تواند به طور جدی به اقتصاد جهانی آسیب برساند. برخی تحلیلگران تنش‌ های تجاری اخیر را نشان از روی دادن «جنگ سرد مدرن» در نظر می‌گیرند اما در حال حاضر روابط چین و آمریکا با روابط آمریکا و شوروی سابق در دوران جنگ سرد، متفاوت است. چین هرگز اشتباه شوروی سابق را تکرار نخواهد کرد و به همین دلیل سیاست درهای باز و مشارکت با جهان در سیاست خارجی پکن جایگاه ویژه‌ ای دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.