در پی ورود کشتی های اوکراینی به آب‌ های روسیه در دریای آزوف و اقدامات تحریک آمیز اوکراین، اوضاع در این منطقه به شدت متشنج شده و به گفته ناظران، احتمال درگیری مستقیم بین دو کشور از همیشه نزدیک‌ تر شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد تنش ها میان روسیه و اوکراین پس از ورود غیرقانونی کشتی های اوکراینی به مرزهای روسیه و واکنش مسکو به این اقدام تشدید شده است. 

«نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل با اشاره به مناقشه میان روسیه و اوکراین اعلام کرد که نشست فوق‌ العاده شورای امنیت سازمان ملل امروز دوشنبه برگزار می‌ شود. 

این در حالی است که روسیه هم پیشتر از شورای امنیت خواسته بود برای بررسی تازه ترین تحولات مربوط به دریای «آزوف» و تنش ها با اوکراین، دوشنبه نشست اضطراری برگزار کند.

این موضوع پس از تبادل آتش میان نیروهای دریایی روسیه و اوکراین مطرح شد. نیروی دریایی اوکراین روز یکشنبه در بیانیه ای در صفحه خود در فیس بوک روسیه را متهم کرد به روی بعضی از کشتی های این کشور در دریای سیاه آتش گشوده، یک کشتی را هدف قرار داده و چند خدمه را زخمی کرده است. این بیانیه یک روز بعد از افزایش تنش میان دو کشور در دریای آزوف روی داد که طی آن روسیه مانع ورود سه کشتی نیروی دریایی اوکراین به این دریا از طریق تنگه «کرچ» شد. روسیه از طریق قرار دادن محموله عظیمی در زیر پلی که در کنترل روسیه است مانع از حرکت این کشتی شد. نیروی دریای اوکراین اعلام کرد نیروهای ویژه روسیه سه کشتی از کشتی های اوکراینی را در دریای سیاه توقیف کردند.

تنگه کرچ دریای سیاه را به آزوف وصل می‌ کند؛ در شمال آن اوکراین قرار دارد: در شرق آن روسیه و در غرب آن شبه‌ جزیره کریمه.

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد از نظر کی‌ یف اقدام نیروهای روسی، «نقض قوانین بین‌ المللی» است.

در همین راستا «پترو پوروشنکو» رئیس جمهور اوکراین خواستار تشکیل نشست کابینه جنگ شد.

شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین از تصویب اعمال قوانین نظامی و اضطراری 60 روزه در این کشور خبر داد و در عین حال تاکید کرد اجرای این مصوبه به تایید پارلمان نیاز دارد. در همین حال رئیس جمهور اوکراین گفت به پارلمان پیشنهاد خواهد کرد بعد از حمله روسیه به کشتی های نیروی دریایی اوکراین در دریای سیاه، اعلام حکومت نظامی کند.

سرویس امنیتی روسیه در واکنش به ادعاهای اوکراین گفت برای وادار کردن کشتی های نیروی دریایی اوکراین به توقف حرکت، از سلاح استفاده کرده و سه کشتی نیروی دریایی اوکراین را بعد از عبور غیرقانونی آنها از مرز روسیه توقیف کرده است.

سرویس امنیتی روسیه همچنین اعلام کرد یک پرونده کیفری بعد از عبور غیرقانونی کشتی های اوکراین از مرز روسیه گشوده شد.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه مقام‌ های اوکراینی را متهم به «اقدامات گانگستری» در تنگه کرچ کرده‌ است.

سازمان مرزی روسیه در تشریح ماجرا گفته است که دو قایق توپدار و یک قایق یدک کش به طور غیرقانونی وارد یک ناحیه دریایی متعلق به روسیه که موقتا بسته بود، شدند. این اقدام نقض مواد 19 و 21 کنوانسیون سازمان ملل درباره قانون دریاها محسوب می شود.

این در حالی است که رئیس پارلمان جمهوری کریمه در مصاحبه با رسانه های روسی گفت: آمریکا صحنه گردان اوضاع وخیم دریای آزروف است.

«ولادیمیر کنستانتینوف» در جمع خبرنگاران گفت: اقدامات تحریک آمیز اوکراین در دریای آزروف و دریای سیاه که تاکنون به توقیف چند فروند کشتی اوکراینی و تشدید درگیری‌ ها منتهی شده از سوی آمریکایی‌ ها طراحی و اجرا شده است. آمریکایی‌ ها به دنبال درگیر کردن روسیه در ماجرای جدیدی در این منطقه هستند.

رییس پارلمان جمهوری کریمه با هشدار به مقامات اوکراین گفت: در صورت ادامه اقدامات تحریک آمیز، پیامد‌های فاجعه باری در دریای آزروف و دریای سیاه شاهد خواهند بود.

اتحادیه اروپا و سازمان ناتو هم در بیانیه هایی جداگانه، خواستار کاهش تنش ها میان روسیه و اوکراین در نزدیکی ساحل کریمه شدند و از دولت روسیه خواستند آزادی رفت و آمد را در تنگه کرچ دوباره برقرار کند.

دریای آزوف در شرق کریمه قرار دارد. دو بندر متعلق به اوکراین در سواحلی شمالی این دریا - «بردیانسک» و «ماریوپول» - در صادرات غلات و فولاد و همچنین واردات زغال نقش مهمی دارند.

اوکراین و روسیه در سال 2003 پیمانی امضا کردند که براساس آن آزوف جزو آب های داخلی دو کشور محسوب می شود. آن پیمان آزادی کشتیرانی برای تمام وسایل نقلیه دریایی متعلق به اوکراین و روسیه را تضمین می کرد.

اما روسیه اخیرا شروع به بازرسی همه کشتی هایی کرده که مبدا و مقصد آنها این بنادر در اوکراین است. بازرسی های روسیه پس از آن شروع شد که اوکراین در ماه مارس یک قایق ماهیگیری متعلق به کریمه را به کنترل خود در آورد.

مسکو همچنین می گوید که بازرسی وسایل نقلیه دریایی به دلایل امنیتی ضروری است و به تهدیدهایی علیه پل واقع در تنگه کرچ اشاره کرد.

اوکراین و غرب، روسیه را به اعزام نیرو به این منطقه و مسلح کردن جدایی طلبان متهم می کنند. روسیه این اتهام را رد می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.