فرمانده پلیس استان حلب گفت که گروه های تروریستی شب گذشته مناطق مسکونی در حلب را با راکت های حاوی گاز کلر هدف قرار دادند که منجر به حالت خفگی در میان شهروندان شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری سانا، گروه های تروریستی حاضر در حومه «حلب »مناطق مسکونی «الخالدیه، النیل و الزهراء» در استان حلب را با راکت های حاوی گاز کلر هدف قرار دادند.

«عصام الشلی» فرمانده پلیس استان حلب گفت که گروه های تروریستی شب گذشته  مناطق مسکونی در حلب را با راکت های حاوی گاز کلر هدف قرار دادند که منجر به حالت خفگی در میان شهروندان شد.

وی افزود: این مجروحان به سرعت به بیمارستان «الرازی» و بیمارستان «دانشگاه» منتقل شدند.

استاندار حلب نیز گفت که این حمله بر در اختیار داشتن گازهای سمی توسط گروه های تروریستی تاکید می کند.

وی از جامعه جهانی خواست به مسئولیت خود عمل کند.

مدیر بهداشت استان حلب نیز گزارش داد که در پی حمله گروه های تروریستی با راکت های حاوی گاز کلر به مناطق مسکونی در حلب، 107 نفر از جمله کودکان و زنان به احساس خفگی و تنگی نفس مبتلا شدند.

وی افزود: ممکن است تعداد مجروحان هم افزایش پیدا کند.

مدیر بهداشت استان حلب اشاره کرد که با توجه به علائم مجروحان، گروه های تروریستی احتمالا از گاز کلر استفاده کرده باشند.

خبرنگار سانا گزارش داد که ارتش سوریه با استفاده از سلاح های مناسب پاسخ این حملات را داد و تعدادی از افراد گروه های تروریستی کشته و زخمی کرد.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که گروه های مسلح با استفاده از گاز کلر به شهر حلب حمله کردند که در پی این حمله حدود ۴۶ نفر از جمله ۸ کودک مسموم شده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، این حمله از بخشی از شهر «ادلب» که تحت کنترل گروه تروریستی جبهه النصره قرار دارد، صورت گرفته است.

«ایگور کوناشِنکف» از فرماندهان ارشد ارتش روسیه تاکید کرد که شواهد موجود در شهر از جمله علائم ظاهری در بین مصدومان این حمله و نیز یافتن پوکه‌های بمب کلر، وقوع حمله شیمیایی را قطعی کرده است.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در واکنش به حملات شیمیایی به حلب تأکید کرد که پاریس استفاده از سلاح های شیمیایی را محکوم می کند.

ماکرون افزود که فرانسه اطلاعات کافی درباره آن چه در حلب اتفاق افتاده در اختیار ندارد تا واکنش نشان دهد ولی پاریس هر گونه استفاده از سلاح های شیمیایی را محکوم می کند.

در همین حال، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که جنگنده های ارتش روسیه مواضع  گروه های مسلحی که حلب را گلوله باران کردند به شدت بمباران کردند.

وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که این بمباران باعث شد همه اهداف در منطقه ای که گروه های مسلح از آنها شهر حلب را گلوله باران کردند منهدم شد.

وزارت خارجه سوریه نیز تاکید کرد :حملات تروریستی با استفاده از گاز سمی به محله های حلب نتیجه تسهیل ورود مواد شیمیایی به گروه های تروریستی توسط برخی ازکشورهاست.

وزارت خارجه سوریه خواستار انجام اقدامات بازدارنده علیه کشورها و رژیم های حامی از تروریسم شد.

وزارت خارجه سوریه در پی حمله گروه‌های تروریستی به محله‌های مسکونی شهر حلب، نامه‌هایی برای دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس شورای امنیت و مدیرکل سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی ارسال کرد.

در این نامه‌ها آمده است این اقدام تروریستی نتیجه اقدام برخی کشورها در تسهیل ارسال مواد شیمیایی برای گروه‌های تروریستی بوده تا آن را علیه ملت سوریه به کار گیرند و دولت سوریه را از طریق نمایش‌هایی که قبلا در اتاق‌های سیاه سازمان اطلاعات برخی کشورهای حامی تروریسم تهیه شده، متهم کنند.

وزارت خارجه سوریه تأکید کرد که دولت سوریه از شورای امنیت می‌خواهد فورا و به شدت این جنایات تروریستی را محکوم کند و به مسئولیت خود در حفظ امنیت و صلح بین المللی از طریق اتخاذ اقدامات بازدارنده و فوری و مجازاتی علیه کشورها و سازمان‌های حامی تروریسم عمل کند.

در تحولی دیگر، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در حملات شدید گروه تروریستی داعش طی روزهای جمعه و شنبه به نیروهای دموکراتیک سوریه در شرق سوریه حداقل 47 تن از گروه نیروهای دموکراتیک سوریه که مورد حمایت آمریکا هستند، کشته شدند.

دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری اعلام کرد که در پی چندین حمله جداگانه عناصر داعش به نیروهای دموکراتیک سوریه در روستاهای«البحره» و «غرانیچ» و نیز به منطقه ای در نزدیکی میدان نفتی «التنک» 47 تن از عناصر نیروهای دموکراتیک سوریه کشته شدند. نیروهای دموکراتیک سوریه از میدان نفتی التنک به عنوان مرکز نظامی خود استفاده می کنند.

نیروهای دموکراتیک سوریه از ماه سپتامبر به آخرین  موضع داعش در شرق سوریه حمله گسترده ای را آغاز کرده اند اما پیشروی آنها بسیار کند بوده است و با ضد حمله های شدید این گروه تروریستی مواجه است.

«رامی عبدالرحمن» مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت که حملاتی که داعش بامداد شنبه به نیروهای دموکراتیک سوریه انجام داد بسیار شدید بوده است و طی آن 29 تن از نیروهای دموکراتیک سوریه کشته شدند، این علاوه بر 18 عنصر از نیروهای دموکراتیک سوریه بود که روز جمعه در حملات داعش کشته شدند.

«مصطفی بالی» سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه نیز گفت که گروه تروریستی داعش سلسله حملاتی را انجام داد و نیروهای دموکراتیک سوریه با حمایت هوایی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا با آنها به شدت درگیر شدند و تروریست ها متحمل تلفات سنگین شدند.

گروه تروریستی داعش نیز از طریق پیام هایی در تلگرام اعلام کرد که حملاتی را در نزدیکی البحره و «الکرنک» انجام دادند و عناصر این گروه به شدت با نیروهای دموکراتیک سوریه درگیر شدند.

به گفته عبدالرحمن نیروهای دموکراتیک سوریه البحره را چند ماه پیش به کنترل خود در آوردند و این شهرک یک مقر نظامی برای این نیروها و نظامیان ائتلاف بین المللی را در بر می گیرد.

عبدالرحمن در ادامه تأکید کرد که هواپیماهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به شدت البحره را بمباران کردند تا عناصر داعش را به عقب برانند اما این بمباران منجر به کشته شدن 17 غیرنظامی از جمله پنج کودک شد.

«شون راین» سخنگوی ائتلاف بین المللی نیز گفت که اطلاعی از کشته شدن غیرنظامیان ندارد و تأکید کرد که بمباران های انجام شده توسط ائتلاف به دلیل بد بودن اوضاع جوی محدود بوده است.

این در حالی است که رسانه های سوری از کشته شدن 20 غیرنظامی در حملات آمریکا و متحدانش به شرق سوریه خبر دادند. 

خبرگزاری سانا گزارش داد که 20 غیرنظامی در حمله شامگاه شنبه ائتلاف متجاوز بین المللی به استان دیرالزور در شرق سوریه جان خود را از دست دادند.

منابع محلی  خبر دادند که جنگنده‌های ائتلاف به اصطلاح ضد داعش، عصر امروز منطقه «هجین» در استان دیرالزور واقع در شرق سوریه را بمباران کردند که بر اثر آن ۲۰ غیر نظامی سوری از جمله ۹ کودک و هشت زن جان خود را از دست دادند.

جنگنده‌های ائتلاف بین المللی جمعه شب نیز به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش روستای «الشعفه» در دیرالزور را هدف قرار دادند که در پی آن دست کم 11 غیر نظامی که بیشترشان زن و کودک بودند، کشته و ده‌ها تن نیز زخمی شدند.

 از جهتی دیگر، ارتش سوریه طی عملیاتی ۱۰ ربوده شده از چنگال تروریستها آزاد کرده است.

خبرنگار سانا اعلام کرد که ارتش سوریه طی عملیاتی ۱۰ ربوده شده در حومه حلب که در میان آنها زنان و کودکان به چشم می خورند را از چنگال تروریستها آزاد کرده است.

شایان ذکر است که ارتش سوریه قبلا نیز در عملیاتی در منطقه «حمیمه» در شمال شرق «تدمر» موفق به آزادسازی زنان و کودکان ربوده شده از سوی داعش شده بود. این زنان و کودکان از استان «السویدا» ربوده شده بودند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.