مولود چاووش اوغلو با تاکید بر تعمیق اختلافات بین آمریکا و ترکیه، گفت معافیت دائمی ترکیه از تحریم ایران یک ضرورت است زیرا این کشور نمی تواند بیش از این هزینه خرید نکردن نفت از ایران را بپردازد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار با «مایک پومپئو» همتای آمریکایی خود خواستار معافیت دائمی آنکارا از تحریم‌ های آمریکا علیه ایران شد.

وزیر خارجه ترکیه در ساختمان سفارت این کشور در واشنگتن در جمع خبرنگاران گفت درخواست ترکیه در این زمینه را با پومپئو مطرح کرده است.

چاووش اوغلو گفت معافیت دائمی ترکیه یک ضرورت است زیرا این کشور قادر نیست بیش از این هزینه عدم خرید نفت از ایران را بپردازد؛ زیرا کشورش نمی تواند منابع جایگزین برای واردات نفت ایران پیدا کند. 

وی افزود ما نمی توانیم و نمی خواهیم تمامی وارداتمان را از این کشور همسایه متوقف کنیم.

آمریکا دو هفته پیش اعلام کرد 8 کشور از جمله ترکیه به مدت شش ماه از تحریم‌ های نفتی این کشور علیه ایران معاف شده‌ اند.

آمریکا در زمان خروج از برجام گفته بود که تا اوایل نوامبر به مشتریان ایران فرصت می دهد تا خرید نفت از ایران را کاملا متوقف کنند. اما بعدها این موضع تعدیل شد و اخیرا مقامات آمریکا اذعان داشتند که با برخی مشتری‌ ها پیرامون معافیت از تحریم‌ ها مذاکره می شود.

آمریکا در دور قبلی تحریم ها (2015-2012) نیز هر 6 ماه یکبار به مشتریان ایران فرصت می داد تا خرید نفت را به صورت چشمگیر کاهش دهند.

مولود چاووش اوغلو همچنین در کنفرانس خبری خود همچنین تصریح کرد که اختلافات بین آمریکا و ترکیه عمیق است.

وزیر خارجه ترکیه گفت که تلاش دولت ترامپ برای به «حاشیه راندن» ایران «غیر عقلانی» و برای ثبات در سراسر خاورمیانه «خطرناک» است.

وی همچنین از رویکرد آمریکا در قبال صلح در فلسطین انتقاد کرده است.

چاووش اوغلو افزود فهرستی 84 نفری که خواستار استرداد آنان هستیم به «مایک پومپئو» وزیر خارجه و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا تحویل داده شده است. 

وی تصریح کرد: «با مقامات آمریکایی درباره فتح الله گولن، حمایت آمریکا از کُردها، پرونده قتل جمال خاشقجی و تحولات سوریه گفتگو کردیم.»

چاووش اوغلو تماس های خود را با مقامات آمریکایی سازنده توصیف کرد و درباره مسئله قتل خاشقجی نیز گفت: موضع ما در این خصوص کاملا واضح است. ما تا پایان مصرانه خواستار روشن شدن ابعاد این پرونده هستیم و این موضوع را به آمریکا نیز اعلام کرده ایم. باید روشن شود که چه کسی دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است. ما به این موضوع به عنوان یک موضوع سیاسی نگاه نمی کنیم. تعداد زیادی از کشورها نمی خواهند که به خاطر قتل خاشقجی روابط شان با عربستان با مشکل مواجه شود، ما نیز خواستار چنین چیزی نیستیم اما باید موضوع قتل خاشقجی روشن شود. 

وزیر خارجه ترکیه همچنین اعلام کرد که موضوع سیستم های دفاع موشکی S-400 از روسیه معامله انجام شده است و قابل لغو نمی باشد.

چاووش اوغلو درباره سوریه نیز افزود باید نقشه راه «منبج» در دیگر مناطق نیز اجرا شود.

وی تاکید کرد هیئت های ترکیه و آمریکا در روزهای آینده دیدار خواهند کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.