سناتور ارشد کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا اظهارات بی سابقه ای را علیه عربستان و ولیعهد این کشور در پی حادثه ناپدید شدن جمال خاشقجی ایراد کرد و خواستار برکناری بن سلمان و تحریم تسلیحات به این کشور شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه و عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در اظهاراتی بی سابقه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی را به صدور فرمان قتل جمال خاشقجی متهم کرد و او را یک «ولیعهد خودسر» نامید که مناسبات ریاض و واشنگتن را به خطر می‌اندازد.

در موضع گیری ای بی سابقه، سناتور لیندسی گراهام مستقیما محمد بن سلمان را مسئول این حادثه معرفی کرد و افزود: دیدگاه‌ های خود را با «دونالد ترامپ» در میان خواهد گذاشت و از تعلیق فروش تسلیحات به عربستان سعودی دفاع خواهد کرد.

گراهام در مصاحبه‌ با با برنامه «Fox & Friends» از شبکه فاکس نیوز گفت: «در عربستان سعودی بدون اطلاع ولیعهد هیچ اتفاقی نمی‌ افتد. من جدی‌ ترین حامی آنها در مجلس سنا بوده‌ ام. این مرد «ویرانگر» است. او دستور قتل یک نفر در کنسولگری استانبول را صادر کرده و انتظار دارد آن را نادیده بگیریم؟! احساس می‌کنم از من سوء استفاده شده است. من قبلا هر بار به صحن سنا می رفتم، از عربستان به دلیل آنکه هم پیمانی خوب بود، دفاع می کردم.»

او در بخش دیگری از مصاحبه افزود: «به نظرم محمد بن سلمان شخصیتی زیانبار دارد. او هیچگاه نمی‌ تواند در صحنه جهانی یک رهبر بین‌ المللی در نظر گرفته شود.»

گراهام ادامه داد: «موضوع «قاتلان خودسر» نیست، موضوع «ولیعهد خودسر» است. به نظرم مادامی که محمد بن سلمان در قدرت است، فروش تسلیحات به عربستان سعودی باید متوقف شود.» 

اشاره گراهام به سخنان اخیر دونالد ترامپ در دفاع از عربستان سعودی بود که روز دوشنبه و پس از گفت‌ و گوی تلفنی با پادشاه سعودی گفته بود شاید «قاتلان خودسر» مسئول ناپدید شدن جمال خاشقجی باشند.

گراهام افزود: با وجودی که ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی است همه قدرت در دست ولیعهد و پسر او است.

گراهام گفت: «دقیقا نمی‌ دانم ترامپ در مورد این ماجرا چه خواهد کرد ولی می‌ دانم که من طرفدار تحریم شدید عربستان سعودی هستم.»

او ضمن طرح این سوال که چرا ولیعهد عربستان سعودی مهم ترین حامی خود یعنی ترامپ را در این وضع بد قرار داده، افزود: «این فرد باید (از قدرت) کنار برود. افراد زیادی وجود دارند که شما (مردم عربستان) می توانید آنها را انتخاب کنید، اما محمد بن سلمان نام کشور شما و خودش را لکه دار کرده است.»

عربستان سعودی تاکنون هر گونه دخالت در ناپدید شدن خاشقجی را تکذیب کرده است. اما از هفته گذشته به ابتکار 22 سناتور آمریکایی تحقیقاتی در مورد احتمال وضع تحریم‌ های حقوق بشری علیه ریاض آغاز شده است.

گفته می شود مقام‌ های ارشد وزارت خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا فعالانه در حال بررسی برنامه‌ هایی برای اعمال مجازات مالی علیه عربستان به خاطر نقش اش در مرگ احتمالی خاشقجی هستند. این اقدامات شامل اعمال تحریم علیه رهبران ارشد عربستان است. «استیو منوچین» وزیر خزانه‌ داری آمریکا و «مایک پومپئو» وزیر خارجه این کشور در روزهای اخیر چندین بار دیدار داشته‌ اند که هدفشان بررسی راه‌ های احتمالی اعمال مجازات علیه عربستان است بدون آنکه تاثیر منفی بر توافق تسلیحاتی و تجاری 110 میلیارد دلاری عربستان بگذارد.

بسیاری از اعضای کنگره آمریکا که همواره با عربستان سعودی مناسبات خوبی داشتند، پس از ناپدید شدن این روزنامه‌ نگار منتقد حکومت عربستان در روز 2 اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول از آن کشور شدیدا انتقاد کرده‌ اند.

پیشتر هم یک مقام عالی‌ رتبه دولت آمریکا به خبرنگاران گفته بود: «ما مناسبات درازمدت و پایداری با عربستان سعودی داریم و این برای ما بسیار مهم است، اما این به آن معنا نیست که یک چنین رویدادی را نادیده بگیریم یا کم‌ اهمیت جلوه دهیم.»

جمال خاشقجی روزنامه‌ نگار اهل عربستان سعودی، سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌ نویس واشنگتن‌ پست روز دوم ماه اکتبر به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.