وزارت دفاع چین همچنین در بیانیه خود تصریح کرد که حق اتخاذ تدابیر متقابل را برای خود محفوظ می دارد. اما به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره نکرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، چین سفیر ایالات متحده آمریکا در پکن را احضار کرد و مذاکرات مشترک میان دو کشور را در اعتراض به تصمیم واشنگتن برای اعمال تحریم های نظامی چین به دلیل خریدن جنگنده ها و سیستم موشکی زمین به هوای پیشرفته روسی، لغو کرد.

وزارت خارجه چین تأکید کرد که «چنگ تسه قوانگ» معاون وزیر خارجه چین «تری برانستاد» سفیر آمریکا را احضار کرد تا «یادداشت اعتراض شدید» و اعتراض پکن به تحریم ها را تحویل وی دهد.

وزارت دفاع چین در بیانیه ای تصریح کرد که  «شن جین لونگ» فرمانده نیروی دریایی را از سفر به ایالات متحده آمریکا فرا می خواند و مذاکراتی که قرار است در پکن میان مسئولان نظامیان چینی و آمریکایی در هفته آینده  برگزار شود را نیز به تأخیر می اندازد.

وزارت دفاع چین همچنین در بیانیه خود تصریح کرد که حق اتخاذ تدابیر متقابل را برای خود محفوظ می دارد. اما به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره نکرد.

«ووچیان» سخنگوی وزارت دفاع چین نیز گفت که تصمیم کشورش برای خرید هواپیماهای جنگی و سامانه موشکی از روسیه یک اقدام عادی در چارچوب  همکاری میان دو کشور دارای استقلال و حاکمیت است و ایالات متحده آمریکا نیز هیچ گونه حقی برای دخالت ندارد.

وزارت خارجه آمریکا روز پنج شنبه تحریم هایی را بر بخش اداره بهبود تجهیزات چین که یکی از  شاخه های ارتش چین است که مسئول خرید سلاح ابه شمار می رود به دلیل مشارکت در «معامله های بزرگ» با «روس پورون اکسپورت» شرکت اساسی صادرات سلاح روسیه است، اعمال کرد.

وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که تحریم ها مرتبط با خرید جنگنده های «سوخو35» در سال 2017 و تجهیزات مرتبط با سیستم دفاع موشکی زمین به هوای«اس400» در سال 2018است.

در تحولی دیگر، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از برخی منابع نوشت که چین مذاکرات تجاری آتی با ایالات متحده آمریکا را لغو کرد و «لیو خه» معاون نخست وزیر این کشور را این هفته به واشنگتن نمی فرستد.

این روزنامه در ادامه نوشت: قرار بود که قبل از سفر لیو یک هیأت در سطح متوسط به واشنگتن برود اما سفر این هیأت نیز لغو شد.

چین هفته گذشته تولیدات آمریکایی به ارزش 60 میلیارد دلار را به فهرست تعرفه های خود بر واردات از آمریکا افزود و این اقدام در واکنش به تعرفه هایی صورت گرفت که آمریکا بر کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار اعمال کرد و قرار است در 24 سپتامبر عملی شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.