ناکامی‌ های ولیعهد سعودی، پادشاه عربستان را واداشته تا به دنبال جانشین دیگری برای خود باشد که از سیاست سنتی این کشور پیروی کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی نوشت: مشکلاتی که سیاست های داخلی و خارجی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی ایجاد کرده، پادشاه عربستان را به تلاش برای یافتن جانشین جدید برای خود واداشته است.

 طرح‌های مورد نظر ولیعهد سعودی با پیچیدگی‌های ریشه‌ای به ویژه در جنگ یمن روبرو شده است و حمله هوایی به یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی بیانگر این مسئله است.

اوضاع پیچیده‌ ای که بن سلمان در آن قرار گرفته، باعث شده است بسیاری از طرف‌ ها به این نتیجه برسند که روز‌های ولیعهدی او رو به پایان است.

با وجود آنکه جامعه بین المللی بمباران یمن را محکوم کرد، بعضی رسانه‌ ها این هفته گزارش دادند بن سلمان بر ادامه جنگ در یمن اصرار دارد و از مشاوران خود خواسته است انتقادات غرب را نادیده بگیرند. محمد بن سلمان این استدلال را مطرح کرده است که می‌ خواهد در ذهن نسل آینده یمنی‌ ها وحشت از عربستان را ایجاد کند.

محدود بودن انتقاد کشور‌های غربی از رفتار‌های ریاض در یمن به علت آن است که هیچ یک از این کشور‌ها نمی‌ خواهند قرارداد‌های تسلیحاتی خود با عربستان و شرکای آن را به خطر بیاندازند.

اما در داخل عربستان هم اوضاع به نفع بن سلمان نیست. در پی اعتراضات جهانی به کشتار مردم یمن، اختلاف میان شاهزادگان آل سعود علنی شده است.

«احمد بن عبدالعزیز» شاهزاده برجسته سعودی، برادرش ملک سلمان و برادرزاده اش محمد بن سلمان را مسئول جنگ یمن دانست و اعلام کرد: «رفتارهای ملک سلمان و محمد بن سلمان ربطی به خانواده آل سعود ندارد».

سخنان احمد بن عبدالعزیز وزیر کشور اسبق عربستان در واکنش به تظاهرات شهروندان عراقی و بحرینی در لندن صورت گرفت.

زمانی که تظاهرات کنندگان با سر دادن شعارهایی خواستار سرنگونی آل سعود شدند، احمد بن عبدالعزیز آرام و به طور غیر منتظره به آنها نزدیک شد و از آنها خواست از آل سعود انتقاد نکنند زیرا «ملک سلمان و محمد بن سلمان مسئول جنگ یمن هستند و امیدار است این جنگ همین امروز متوقف شود».

با توجه به این تحولات، صبر پادشاه سعودی لبریز شده و به گفته برخی رسانه های منطقه ای، «سلمان بن عبدالعزیز» به دنبال جانشین دیگری برای خود است که از سیاست سنتی عربستان پیروی کند و گام‌ های عجولانه ای همچون محمد بر ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.