سهیل مهاجری روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: بیش از یک میلیون هکتار از مراتع استان بوشهر در خشک ترین وضعیت قرار دارند و با توجه به شرایط اقلیمی درماه های آینده این وضعیت سخت تر نیز می شود.
وی اضافه کرد: با توجه به کمی بارش در سال زراعی جاری برخلاف سال قبل احتمال گرمای شدید و فشار مضاعف روی پوشش گیاهی وبوته ای در مراتع استان وجود دارد.
مهاجری یادآور شد: در زمان حاضر 55 درصد مساحت استان بوشهر مرتع است که در فصل جاری علف‌های این زمین ها به صورت کامل خشک و گیاهان مرتعی نیز قابل اشتعال است که نسبت به هرگونه بی ‌احتیاطی و یا کوچکترین جرقه آتش در مراتع هشدار داده می شود.
وی گفت: با توجه به فرهنگ سازی گسترده و تعامل با سازمان های مردم نهاد و رسانه ها، بهره گیری از ده ها همیار طبیعت و تلاش نیروهای یگان حفاظت سال گذشته میزان وقوع آتش سوزی ها دراین استان 50 درصد کاهش داشته است.
مهاجری اظهار کرد: در این ارتباط از سال گذشته تاکنون، تنها 2 مورد آتش سوزی در شهرستان های جم و دشتستان در استان بوشهر به وقوع پیوست که یک مورد آن بسیار محدود بوده و این امر نشان دهنده اهمیت این موضوع در منابع طبیعی استان است.
مهاجری، عامل انسانی را مهمترین دلیل آتش سوزی مراتع وجنگل های استان بوشهر معرفی کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از مردم خواست ضمن رعایت مسائل ایمنی برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در مراتع در صورت مشاهده هرگونه دود و آتش سوزی در مراتع استان با شماره 1504 اداره کل منابع طبیعی تماس گرفته و ماموران این اداره کل را در جریان قرار دهند.
وی با اشاره به اهمیت فعالیت سازمان های مردم نهاد در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: این سازمان ها بازوان توانمندی هستند که می توانند با ایده و طرح های نو یاری رسان ما در حفاظت و حراست از منابع طبیعی باشند.
مهاجری اضافه کرد: آموزش و گسترش فرهنگ صیانت از منابع طبیعی از جمله ضرورت هایی است که با کمک سازمان های مردم نهاد باید درجامعه نهادینه شود.
وی بیان کرد: در زمان حاضر ۱۷ سازمان مردم نهاد در استان بوشهر با منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر همکاری دارند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بیان کرد: با توجه به وظیفه این اداره کل که حفظ و حراست از منابع طبیعی است تلاش می شود در سال جاری با همکاری و مشارکت مردم برنامه های مختلفی اجرا شود.
مهاجری گفت: استان بوشهر227 هزار و215 هکتار سطح جنگلی دارد که از این میزان ۱۵ هزار ۸۱۶ هکتار آن جنگل های دست کاشت است.
وی افزود: استان بوشهر دارای ۱۶ ذخیره گاه گیاهی با مساحت ۴۱۰ هکتار و ۱۱ پارک جنگلی با مساحت ۷۴۰ هکتار است که از این شمار 6 پارک دارای زیر ساخت های گردشگری است.
6047/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.