به گزارش ایرنا، کارگردان و تهیه کننده این اثر هنری در جمع خبرنگاران گفت: این مستند اثری کوتاه درباره مراحل مختلف تولید عباست که در بخش بردخون شهرستان دیر و روستاهای زیارت ساحلی، کردوان سفلی و کردوان علیا شهرستان دشتی تصویربرداری می‌شود.
علی سالمی افزود: این مستند حاصل پنج سال پژوهش است و تلاش شده در کنار به تصویر کشیدن مراحل ساخت عبا به صورت غیرمستقیم به آواها و نواها، لهجه و گویش، بافت سنتی خانه‌ها، نوع پوشش لباس مردان و زنان، زندگی و آداب و رسوم مردم این اقلیم پرداخته شود تا از این طریق بتوانیم مخاطبانن را با مردم بافرهنگ این دیار آشنا کنیم.
وی ادامه داد: مستند چوکه هیچگونه گفتاری ندارد و سعی می کنیم با تصاویر جذاب و بکر، اطلاعات لازم و مفید به مخاطبان منتقل شود.
سالمی افزود: تولید این مستند نقشی موثر در جلوگیری از فراموشی هنر صنعت اصیل و منحصر به فرد عبابافی دارد.
کارگردان مستند چوکه بیان کرد: تصویربرداران این مستند رضا عیدی و محسن تیموری، صدابردار و فیلمنامه نویس عباس حیاتی و عکاسی پشت صحنه نیز بر عهده مصطفی عابدی است و بازیگران اصلی این مستند لیلا اسماعیلی، غلامحسین ظریف نیایی و مهدی سعادت طلب هستند.
هنر صنعت عبابافی سابقه چند صد ساله در استان بوشهر دارد و در گذشته روستاهای درازی، زیارت و کردوان علیا و سفلی در شهرستان دشتی و بخش بردخون شهرستان دیر محل تولید آن بوده اما امروز این هنرصنعت تنها در روستای کردوان علیا رایج است.
هنرمندان این روستا عبا را که در گویش محلی به آن چوکه گفته می شود از پشم شتر می‌بافند و محصول شان، یکی از بهترین و با کیفیت ترین عباها در ایران است که علاوه بر استفاده در کشور، به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.
7212/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.