به گزارش ایرنا،حسین دلشب روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: همه ساله از ابتدای شهریورماه، مهاجرت پرندگان شکاری به ایران آغاز می شود و استان های جنوبی کشور از جمله بوشهر نیز مقصد اصلی این پرندگان هستند.
وی اضافه کرد: حداقل 25 گونه پرنده شکاری مهاجر به این استان بوشهر می آیند که برخی از آنها در زیستگاه های استان زادآوری می کنند.
دلشب ادامه داد: پرندگان شکاری در چرخه حیات جانوری، یکی از اجزای اصلی محسوب می شوند و با توجه به آنکه در رأس یکی از هرم های غذایی چرخه طبیعت قرار گرفتند حضور آنها درکنترل حشرات مضر و جوندگان بسیار مؤثر است.
وی گفت: با این شرایط حذف این پرندگان از گردونه حیات، تهدیدی جدی است و باعث اختلال در اکوسیستم های طبیعی وابسته به آنها خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: همزمان با مهاجرت پرندگان شکاری به ایران، افرادی سودجو اقدام به زنده گیری، نگهداری و تجارت غیر مجاز این پرندگان می کنند.
وی گفت: به همین دلیل یکی از عمده ترین فعالیت های محیط بانان و کارشناسان محیط طبیعی در این فصل، گشت، کنترل و پایش های عمده زیست محیطی برای مقابله با فعالیت غیر قانونی 'کوخه نشینی' است.
وی یادآور شد: این روش های خطرناک زنده گیری می تواند منجر به قطع انگشت پرندگان شکاری، یا عفونت حاد به علت دوختن چشم آنها شود و حتی رهاسازی و بازگشت این پرندگان به طبیعت را با مخاطراتی روبرو کند.
دلشب افزود: ایران به دلیل تنوع اقلیمی و زیستگاهی یکی از مناطق بسیار مناسب برای مهاجرت این پرندگان است که به نظر می رسد بیشتر از سمت کشورهای همسایه شمالی و توندرای سیبری به این سمت مهاجرت دارند.
وی یادآور شد: همین موضوع باعث شده که ایران در مرکز توجه پژوهشگران و محققان این حوزه و سوء استفاده کنندگان برای مقاصد قوش بازی و دست آموز کردن غیر مجاز پرندگان شکاری باشد.
دلشب گفت: پرندگان شکاری روز فعال از راسته شاهین سانان که بیشتر هدف افراد سودجو هستند شامل
دلیجه معمولی، دلیجه کوچک، ترم تای، لیل، بالابان، بحری و شاهین است که از میان این گونه ها بالابان، بحری و شاهین از جمله گونه های در معرض خطر انقراض کنوانسیون سایتیس هستند.
وی افزود: با خروج سالانه تعدادی از این پرندگان مهاجر از گردونه حیات، آنها با جمعیتی کمتر به زیستگاه های اصلی خود باز می گردند.
دلشب یادآور شد: با توجه به مرز ساحلی گسترده استان بوشهر(حدود 900 کیلومتر) و مبادی خروجی و اسکله های متعدد، همواره بوشهر یکی از گزینه های مسیر قاچاق این پرندگان بوده است و در سال جاری نیز با مکاتبات و رایزنی های صورت گرفته با نهادهای مرتبط تلاش شده است این اقدامات سودجویانه به حداقل برسد.
وی ادامه داد: نیروی انتظامی، گمرکات ، مرزبانی و واحدهای گشت دریایی سپاه پاسداران بوشهرتعامل و همکاری مناسبی با اداره کل حفاظت محیط زیست دارند و با حساسیت نیروهای این ارگان ها در بازدید ازگلوگاه ها، اسکله ها و دیگر مناطق احتمالی تردد قاچاقچیان، ریسک اقدام به تخلف بالاتر رفته است.
دلشب گفت: با افزایش میزان جرائم ضرر و زیان به حیات وحش از 2 سال گذشته، جریمه زنده‌گیری و صید یک بهله دلیجه به 200 میلیون ریال و جریمه زنده‌گیری و صید هر بهله شاهین، بحری و بالابان به 600 میلیون ریال افزایش یافت.
وی ادامه داد: متخلفان علاوه بر پرداخت جرائم، محکوم‌ به جرائم کیفری و پیگرد قانونی نیز می شوند.
دلشب گفت: در این ارتباط در چند روز اخیر ماموران اجرایی محیط زیست استان بوشهر نسبت به تخریب کوخه و برخورد با متخلفان اقدام کرده و چند بهله پرنده شکاری نیز از آنها کشف و ضبط کردند.
کوخه نشینی نوعی روش برای صید پرندگان شکاری است.
کوخه که در اصطلاح محلی در استان بوشهر به آن ˈکوختˈ گفته می شود، گودالی است به عمق بیش از یک متر که در زمین حفر و سقف آن به صورت قوسی شکل با سوراخ هایی برای دیدن جلو و اطراف پوشانده می شود.
درجلوی کوخه سه رشته تورپهن می شود و شخص کوخه نشین با قرار گرفتن دراین گودال و طعمه قراردادن پرندگانی نظیر کبوتر و قمری اقدام به جلب پرندگان شکاری نظیر بالابان و بحری کرده و درنهایت پرنده گرفتار در تور را صید می کنند.
7212/6043**
خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.