حمید رضا پناه روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: طرح کارورزی ذیل طرح کارآفرینی و اشتغال برای جوانان (کاج) در دستور کار دولت قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: طرح کارورزی با هدف جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار از مقطع کاردانی تا مقطع دکترا اجرایی شده است.
پناه اظهار کرد: براین اساس جامعه هدف اجرای این طرح، دانش آموختگان دانشگاهی گروه سنی 23 تا 32 سال (با احتساب 2سال خدمت سربازی) در همه رشته‌های دانشگاهی برحسب نیاز بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و تعاونی هستند.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر دانش آموختگان دانشگاهی، کارفرمایان و واحدهای متقاضی جذب کارورز نیز مخاطبان اجرای طرح کاروزی هستند گفت: هم اکنون سامانه ثبت نام به نشانی karvarzi.mcls.gov.ir برای کارورزان و واحدهای پذیرنده کارورزان فعال است که می‌ توانند آمادگی خود را برای اشتغال یا جذب متقاضیان اعلام کنند.
پناه، دوره کارورزی را حداقل چهار و حداکثر 6 ماه برای هر کارورز عنوان کرد و درباره نحوه جذب متقاضیان بیکار مشمول این طرح اظهار کرد: پس ازگزارش‌ گیری از اطلاعات ثبت شده درسامانه براساس یکسری شاخص‌ها، افراد حائز شرایط با در نظر گرفتن اولویت‌ها شناسایی و به میزان ظرفیت بنگاه‌ها و با در نظر گرفتن رشته تحصیلی فرد متقاضی از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بنگاه اقتصادی مربوط معرفی شوند.
وی آشنایی افراد با محیط کار، تبدیل علوم تئوری به کاربردی و مهارت آموزی را مزیت های اجرای طرح کارورزی پیش از ورود حرفه‌ای فرد به بازار کار عنوان کرد.
پناه در باره مکانیزم ‌های نظارت بر عملکرد کارورز و کارفرما در قالب طرح کارورزی گفت: در این زمینه شیوه‌نامه‌ای بزودی تنظیم می‌شود و علاوه بر این بازرسان تامین اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و روابط کار بر فعالیت بنگاه‌های زیرپوشش نظارت دارند.
وی یادآور شد: هرچند واحدهای پذیرنده کارورزان هیچ تعهدی در قبال جذب قطعی کارورز در واحد مربوطه ندارند اما بر اساس گزارش‌های دریافتی از اجرای آزمایشی این طرح در سال گذشته، 70 درصد کارورزان از سوی کارفرمایان جذب واحد مربوطه شدند.
پناه افزود: برای افزایش احتمال جذب کارورزان و ماندگاری آنها در محیط کار، در صورت جذب این افراد در واحد و بنگاه اقتصادی مربوط ، دولت تا 2 سال 100 درصد حق بیمه کارفرما را پرداخت می کند.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: اگرتوفیق نسبی در اجرای طرح کارورزی حاصل شود یکی از برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تداوم اجرای این طرح است و در همین ارتباط اعتبار مصوب در قالب بودجه‌ سالاانه پیش بینی می شود.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.