به گزارش ایرنا، امین نصراللهیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در کنار رودخانه این شهرستان در بخش ریز جنگلهای سر سبز طبیعی از گونه های پده، گز، خرزهره و بید وجود دارد که نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند.
وی اضافه کرد: این جنگل ها و درختان که برخی وقت ها تا حاشیه زمینهای زراعی و باغهای منطقه نیز پیش روی کرده است شرایط خاصی برای گردشگری نوروزی پدید آورده است.
رئیس اداره جنگلداری وجنگلکاری استان بوشهر ادامه داد: در مجموع تنگه گلوبردکان به عنوان خروجی (زهکش) حوضه آبخیزداری جم و ریز از شرایط خاص اکولوژیکی برخوردار است.
وی بیان کرد: بدلیل سیستم ریشه ای و تکثیر از طریق ریزوم و آمیختگی این جنگل ها با زمینهای کشاورزی از یک طرف و از طرف دیگر محدود به رودخانه امکان محصور کردن آن میسر نیست و با توجه به مغایریت حصار کشی اطراف جنگلهای طبیعی با سیاست های سازمانی، مردم از راههای مختلفی خود را به درون این جنگل می رسانند.
نصراللهیان در بخش دیگری از سخنان خود آتش سوزی های سالهای گذشته در این جنگل را بر اثر بی احتیاطی عده ای از استفاده کنندگان عنوان کرد و ز همه مردم خواست در نوروز امسال از هر گونه روش کردن آتش در درون جنگل و قطع و هرس درختان اجتناب ورزند.
وی ادامه داد: در همه روزهای سال بویژه نوروز نظارت ماموران منابع طبیعی برابر موازین قانونی در این جنگل وجود دارد و بدیهی است هرگونه دخل و تصرف در عرصه و اعیان این جنگل ها بدون کسب مجوز از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر و اداره تابعه شهرستان (جم) ممنوعیت قانونی دارد و با متصرفان و متجاوزان برابر مقررات رفتار می شود.
رئیس اداره جنگلداری وجنگلکاری استان بوشهر تاکید کرد: ماموران حفاظتی شهرستان جم بنا به توان اجرایی خود در حفاظت از این جنگل نهایت اهتمام را دارند و اداره شهرستان نیز هر سال در فصل های مشخصی با نصب تابلو ، بنر و گشت زنی نسبت به اطلاع رسانی اقدام می کنند و مردم منطقه نیز همکاری لازم را دارند.
وی اضافه کرد: در 2 روز اول تعطیلات نوروز امسال بیش از پنج هزار نفر از جنگل گلوبردکان شهرستان جم بازدید کردند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جم گفت: جنگل گلوبردکان در مجاورت روستای پشتو و در فاصله 2 کیلومتری شهر ریز و یک کیلومتری مرکز شهر انارستان واقع است.
وی افزود: هر سال از نیمه دوم اسفند تا اواخر فروردین و نوروز جمعیت زیادی از شهرها و روستاهای اطراف و استان فارس از این جنگل دیدن می کنند.
سیدمصطفی احمدی با اشاره به ذخیره گاه درخت زیبای 'انارشیطان' در مجاورت این جنگل گفت: در این جنگل درختانی با ارتفاع 15 متر و قطر تا 70 سانتی مترمشاهده می شود و در برخی مناطق انبوه و دارای تاج با پوشش 100 درصدی دارد.
وی، گونه های اصلی تشکیل دهنده این جامعه گیاهی را انواع پده، گز، گونه های خرزهره، بنگرو، بید، نی، قلم و کهور دره ای عنوان کرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جم افزود:شماری سرویس بهداشتی برای
رفاه حال مسافران در این جنگل طبیعی احداث شده و در بخشی از این عرصه نیز تعدادی پایه برق برای تامین روشنایی نصب شده است.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه در بیشتر نقاط عرصه این جنگل سطل زباله نصب شده از مسافران زباله های خود را در سطل های زباله قرار دهند و در محافظت از درختان کوشا باشند.
احمدی همچنین با اشاره به راههای دسترسی گردشگران به این جنگل گفت: برای دسترسی به این جنگل در صورتیکه ازشهرستانهای دیر و کنگان و از مسیر موسوم به تنگ دوراهک عازم این منطقه باشند باید از مسیر دوراهک، انارستان و محله قلعه باغ وارد جنگل می شوند و یا می توان از مسیر جم، ریز و پشتو به این عرصه دسترسی پیدا کرد.
وی بیان کرد: یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جم نیز به طور مداوم و با وسیله شخصی از این جنگل در ایام تعطیلات حفاظت می کنند و راهنمای بازدید کنندگان نیز هستند.
شهرستان جم از مناطق خوش آب و هوا در فاصله 265 کیلومتری جنوب شرق بوشهر واقع است.
6047/6043** خبرنگار: موناعیدان** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.