رقم‌های بالای درج شده در قبض‌های برق مصرفی دوره اخیر ( مرداد و شهریور ۹۹) در دشتستان استان بوشهر باعث تعجب مشترکان شد و آنها را برای پیگیری به اداره‌های برق کشانده‌است. رقم این قبض‌ها بیشتر در شهرهای برازجان، شبانکاره و به ویژه وحدتیه دور از ذهن و انتظار مشترکان بوده‌است و آن را ناعادلانه و غیر قابل قبول می‌دانند.

دشتستان آب و هوایی نیمه بیابانی با تابستان‌هایی بسیار گرم و به قول خودشان خرما پزان دارد بنابراین افزایش مصرف برق و به دنبال آن دریافت قبض با مبلغ پرداختی بیشتر در فصل تابستان طبیعی است اما چندین برابر شدن یکباره صورت‌ حساب برق در این دوره برای مردم و مسئولان استانی جای سوال ایجاد کرده‌است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، قبض برق مربوط به دوره پایانی تابستان که مهلت پرداخت آن تا ۱۵ مهرماه بوده‌است در فضای مجازی دشتستان نیز انتشار گسترده‌ای یافت و گمانه زنی بیشتر مردم اشتباهی احتمالی است که در این میان رخ داده‌است.

بدهی و افزایش مصرف نداشته‌ایم، مبلغ قبص چند برابر همیشه است

یکی از اهالی شهر وحدتیه که در بوشهر ساکن است گفت: تنها دو روز آخر هفته‌ درخانه خود در وحدتیه حضور داریم اما رقم قبض برق مصرفی منزلمان در این شهر ۹۰۸ هزار تومان است در حالی که هیچ بدهی یا افزایش مصرفی نسبت به دوره قبل نداشته‌ام.

فتح‌الله باغ احمدی ادامه داد: این درحالی است که هزینه برق مصرفی در دوره‌های گذشته به طور میانگین ۱۳۰ هزار تومان بود و اکنون بیش از هفت برابر شده‌است و عادلانه نیست.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از اهالی وحدتیه با این گونه رقم‌ها در قبض‌های برق خود روبرو شده‌اند، گفت: این مبلغ برای همسایه‌های ما یک میلیون و ۳۰۰ ، ۸۸۰ و ۵۸۰ هزار تومان است.

باغ احمدی ادامه داد: مردم در شهر شبانکاره دشتستان قبض‌های خود را به اداره برق بردند و اشتباه رخ داده در قبوض آنها اصلاح شد اما اداره برق وحدتیه اعلام کرده اشتباهی در قبض ها صورت نگرفته و افزایش مبلغ ناشی از افزایش مصرف است.

ایرج کاووسی یکی دیگر از اهالی وحدتیه است که این روزها صورت حساب برق به طور جدی ذهن او را به خود مشغول کرده است. او گفت: مبلغی که در این دوره باید بپردازم ۸۰۰ هزار تومان است در حالی که این رقم در دوره‌های گذشته از ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان متغیر بوده است.

کاووسی عنوان کرد: تنها یک کولر دارم و برق مصرفی نیز هیچ افزایشی نداشته ‌است و بدهکاری قبلی نیز در قبض درج نشده‌است.

وی ادامه داد: برای اعتراض به اداره برق مراجعه کردم، اما گفتند این قبض باید پرداخت شود و تنها می‌توانیم آن را قسط بندی کنیم.

این شهروند وحدتیه‌ای گفت: اکنون ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کرده‌ام و بقیه را باید تا ابتدای آبان ماه پرداخت کنم.

کاووسی اظهار کرد: زیر پوشش کمیته امداد هستم و در این شرایط اقتصادی نمی‌توانم این هزینه سنگین را پرداخت کنم در حالی که مصرف برق نداشته‌ام.

پیشخوانی برای رسیدگی اعتراض‌های مردم به قبض‌های برق اختصاص یابد

شکایت‌های مطرح شده مبنی بر افزایش قابل تأمل بهای برق مصرفی برخی از شهروندان استان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر را بر آن داشت تا با تشکیل جلسه‌ای با حضور مدیران شرکت توزیع نیروی برق و دستگاه‌های نظارتی و قضایی مسأله را پیگیری کنند.

در این جلسه مصوب شد به منظور رسیدگی به اعتراض‌های شهروندان در مورد افزایش بهای برق مصرفی، شرکت توزیع نیروی برق علاوه بر معرفی سامانه‌ای برای دریافت شکایت‌های غیرحضوری، پیشخوان ویژه‌ای نیز برای پیگیری قبوض برق شهروندان اختصاص یابد.

مجید خورشیدی گفت: در روزهای اخیر شاهد ابراز نارضایتی‌هایی از سوی شهروندان در فضای عمومی و مجازی از افزایش بهای مصرف برق در فیش‌های جدید هستیم که بیشتر گلایه‌ها در مورد احتمال خطای محاسباتی در مصرف برق عنوان شده‌است.

معاون استاندار بوشهر اضافه کرد: هر چند در تابستان امسال با تدابیر استاندار و همکاری مثال زدنی شهروندان در مدیریت مصرف و تلاش‌های شرکت توزیع برق، خاموشی نداشتیم اما لازم است افزایش بهای مصرف برق در فیش‌های جدید به صورت جدی رسیدگی و دلایل افزایش هزینه برق مصرفی بیان شود تا کام مردم با قبض‌های برق تلخ نشود.

وی از شرکت توزیع نیروی برق خواست شیوه محاسبه هزینه برق مصرفی شهروندان را به صورت گسترده و شفاف، اطلاع رسانی کند تا شهروندان خود با محاسبه هزینه‌های برق مصرفی، علاوه بر مدیریت مصرف، قادر به شناسایی خطای احتمالی در فیش‌های برق باشند.

آماده بررسی ابهام مشترکان معترض هستیم

مشترکانی که صورت حساب برق آنها اکنون در برخی موارد بیش از پنج برابر شده‌است، از افزایش مصرف برق در تابستان‌های گرم بوشهر بی خبر نیستند و انتظار افزایش مبلغ قبض خود را در دوره‌های تابستان دارند. اما نکته‌ای که مطرح می‌شود این است که این افزایش مصرف به دلیل استفاده ۲۴ ساعته از کولر در تیر ماه نیز وجود داشته است اما قبض‌ها با رقمی بسیار کمتر صادر شده‌است.

مدیر دفتر فروش و وصول مطالبات شرکت توزیع برق بوشهر گفت: کسانی که در این مورد اعتراض و ابهامی دارند می‌توانند با همراه داشتن شماره اشتراک خود به اداره برق شهرستان‌ها مراجعه کنند تا بررسی شود.

مهدی منفرد ادامه داد: در صورتی که پس از بررسی ثابت شود اشتباهی پیش آمده است صد در صد مبلغ به مشترکان برگردانده می‌شود.

وی با بیان اینکه به تازگی افزایشی در بهای برق صورت نگرفته است، اظهار کرد: به طور معمول این افزایش مبلغ ناشی از تغییر الگوی مصرف مشترکان است زیرا افزایش مصرف در ماه‌های پیک با تعرفه بیشتری محاسبه می‌شود.

اما مدیر دفتر فروش و وصول مطالبات شرکت توزیع برق بوشهر احتمال‌های دیگر را نیز مطرح و عنوان کرد: ممکن است اشتباه در قرائت یا نقص لوازم اندازه‌گیری نیز باشد که در این صورت امکان بررسی مجدد آن وجود دارد.

منفرد گفت: اداره برق مستندات موجود را بررسی می‌کند و آمادگی دارد ابهام‌های شهروندان را بررسی کند.

وی افزود:  اقدام به قطع انشعاب تنها پس از گذشت ۵ ماه از سررسید آن هم در صورتی که مشترک هیچ اقدامی برای پرداخت نکرده باشد صورت می‌گیرد  و برق استان امکان هر نوع همکاری با مردم برای تسهیل در پرداخت قبض مانند قسط بندی مبلغ صورت حساب را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.