محمد حسین ارسطو زاده روز چهارشنبه افزود: در این مرحله از  ساماندهی گذر تاریخی رفیعی تا رشیدی تا پایان نیمه اول سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: عملیات اصلی و فنی در این پروژه شامل کف سازی گذرها، ساماندهی تاسیسات شهری و مرمت ۵۰ پلاک موجود در بافت که در مجاورت گذر قرار گرفته‌اند است.

ارسطو زاده یادآورشد: این گذر به محور ساحلی متصل است و به همین منظور طراحی و راه اندازی آن در حال انجام است تا در کنار حوزه تخصصی احیا، گردشگری نیز تحت تاثیر این حرکت قرار بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت:: هدف ما در حوزه میراث فرهنگی حفظ ابنیه‌های تاریخی است که با مرمت، راه‌اندازی  و استفاده بهینه از این بناها به بهبود فضا و مبلمان شهری کمک می‌شود.

شهر بوشهر در راس شبه جزیره مثلثی شکل و در محدوده بافت قدیمی خود دارای چهار محله مرکزی کوتی، بهبهانی، شنبدی و دهدشتی است و در حاشیه خلیج فارس و حومه دارای حدود ۳۰ محله است.

بافت تاریخی بوشهر ۳۸ هکتار مساحت وحدود ۹۰۰ بنا دارد که از منحصربه فرد ترین و زیباترین بافت های مسکونی ایران است اوج شکوفایی این بافت مربوط به دوره قاجار است که در این مقطع تاریخی  شهر بوشهر دروازه ورود ملل مختلف به ایران بوده است.

قدمت بافت تاریخی بوشهر به دوره حکومت نادر شاه افشار برمی گردد که در آن هنگام با تاسیس پایگاه دریایی نادرشاه در خور شرقی بوشهر موسوم به خور نادری بندر بوشهر از یک روستای کوچک ماهیگیری به یک بندر مهم تبدیل و از آن تاریخ رونق و آبادانی آن ادامه یافت.

این بافت از شرق، شمال و مغرب به دریا و از جنوب به خیابان لیان کنونی محدود است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.