خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: با شیوع کرونا که چند ماهی است نقاط مختلف جهان از جمله ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است، سبک زندگی مردم نیز با تغییراتی روبرو شده است و ماه رمضان نیز از این وضعیت بی‌نصیب نمانده است.

مراسم و برنامه‌های مختلفی هر ساله در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود که از مهمترین این برنامه‌ها می‌توان به محافل و مجالس قرآنی در زمینه‌های مختلف از جمله ترتیل‌خوانی، تفسیر، ختم و . . . اشاره کرد.

یکی از رسوم دیرینه مردم استان بوشهر در ماه مبارک رمضان برگزاری مجلس مقابله است که در شهرها و روستاهای مختلف در مساجد و حسینیه‌ها و خصوصا در منازل برگزار می‌شود.

در مقابله، افراد دور تا دور هم می‌نشینند و هر روز یک جزء از قرآن را به صورت مشارکتی قرائت می‌کنند؛ بدین ترتیب هم آموزش‌های لازم برای قرائت قرآن ارائه می‌شود و هم اینکه افراد در ختم کامل قرآن در ماه مبارک رمضان سهیم می‌شوند.

البته در کنار قرائت قرآن، در برخی از مناطق محفل تفسیر قرآن و بیان درس‌های قرآنی نیز برگزار می‌شود که دارای ارزش و اهمیت بسیار زیادی است.

امسال با شیوع کرونا همه چیز تحت تاثیر قرار گرفته است و مقابله نیز از حالت قبل خود خارج شده است و در قابل فضای مجازی پیگیری و دنبال می‌شود.

مقابله تحت تاثیر کرونا

مفسر قرآن و استاد دانشگاه‌های استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مقابله در استان بوشهر دارای چندین سال سابقه است و مردم هر شب با جمع‌شدن دور هم یک جزء از قرآن را قرائت می‌کنند.

دکتر عبدالله رضایی بیان کرد: معمولا در مجالس قرآنی مقابله، افراد به صورت حلقوی دور هم جمع می‌شوند و قرائت قرآنی از یک نفر آغاز می‌شود و به ترتیب نشستن افراد، ادامه می‌یابد تا به نفر آخر برسد.

نویسنده کتاب «تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی» ادامه داد: در برخی از مجالس مقابله، تفسیر قرآن نیز انجام می شود و افرادی که به تفسیر قرآن مسلط هستند، در مورد آیات قرائت شده، توضیحاتی را به حاضرین در محفل قرآنی ارائه می‌کنند.

وی بیان داشت: افرادی که تسلط بیشتری بر قرائت قرآن دارند، در هنگامی که کلمه‌ای به اشتباه قرائت شود، قرائت را قطع می‌کنند و از قاری می‌خواهند که اشتباه خود را تصحیح کند و در صورتی که در چند بار تکرار، فرد نتواند کلمه یا آیه را صحیح بخواند، نحوه خواندن صحیح را به او آموزش می‌دهند.

رضایی اضافه کرد: امسال با توجه به شیوع کرونا، مجالس مقابله به صورت حضوری برگزار نشده است و مردم به صورت انفرادی اقدام به قرائت قرآن می‌کنند و همچنین گروه‌هایی در شبکه‌های مجازی تشکیل شده و اقدام به ختم مشارکتی قرآن می‌کنند.

ختم قرآن با استفاده از ظرفیت شبکه‌های مجازی

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با شیوع کرونا شاهد تغییر شکل برگزاری مراسم و برنامه‌های ماه مبارک رمضان هستیم.

جواد احمدی منفرد با اشاره به حضور فعالانه جامعه قرآنی به‌ویژه تشکل‌های قرآنی در عرصه فضای مجازی اضافه کرد: گروه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی برای اجرای برنامه‌های قرآنی تشکیل شده است.

وی با اشاره به اجرای برنامه پویش ملی هر خانه ایرانی یک جلسه قرآنی ادامه داد: مراکز فرهنگی قرآنی با حضور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اقدام به برگزاری برنامه‌های قرآنی از قبیل ختم قرآن کریم، مسابقات و آموزش‌های قرآنی کردند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی بوشهر گفت: فضای مجازی امروز نقش تأثیرگذاری در سبک زندگی مردم دارد و اقشار مختلف مردمی در این برنامه‌ها حضور و مشارکت فعال دارند.

از جمله برنامه‌های که در شبکه اجتماعی توسط مراکز قرآنی برگزار می‌شود می‌توان به مسابقات تفسیر، قرائت، حفظ، اذان، معلومات قرآن کریم آموزش‌های تفسیر قرآن کریم، آموزش روخوانی تجوید، صوت و لحن، برگزاری جلسات ترتیل خوانی اشاره کرد.

مقابله مجازی شد

دکتر عبدالکریم رستگار از فعالان قرآنی نیز به خبرنگار مهر گفت: شیوع کرونا و حفظ فاصله اجتماعی مانعی در راه اجرای برنامه‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان نبوده است و فقط شیوه اجرای برنامه‌ها تغییر کرده است.

علیرغم اینکه امسال فرصت برگزاری مقابله را نداشتیم، ولی با استفاده از فضای مجازی همه فامیل را برای انجام چند ختم قرآن هماهنگ کردیم وی اضافه کرد: ما هر ساله با جمع شدن در منزل یکی از اعضای فامیل اقدام به ختم قرآن می‌کردیم و امسال هم همین برنامه ختم قرآن را داریم ولی هماهنگی و اجرای آن بر بستر فضای مجازی انجام می‌شود.

رستگار ادامه داد: در گروهی که با اعضای فامیل داریم، برای هر ختم قرآن، هر نفر یک جزء از قرآن را انتخاب می‌کند و پس از قرائت آن جزء در گروه اعلام می‌کند تا ختم قرآن کامل شود و پس از هر ختم، ختم دیگری آغاز می‌شود.

مجید رضایی از دیگر فعالان قرآنی نیز بیان کرد: علیرغم اینکه امسال فرصت برگزاری مقابله را نداشتیم، ولی با استفاده از فضای مجازی همه فامیل را برای انجام چند ختم قرآن هماهنگ کردیم و شاهد مشارکت همه افراد در این برنامه قرآنی بودیم.

هر خانه یک مرکز دینی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر نیز اظهار داشت: در ماه رمضان امسال فعالیت‌های تبلیغی بر اساس استفاده از ظرفیت فضای مجازی بوده و منابر، مجالس و فعالیت‌های قرآنی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی اجرا می‌شوند.

حجت‌الاسلام عبدالرضا سروستانی خاطرنشان کرد: امسال به علت شیوع کرونا برنامه‌های ماه مبارک رمضان به صورت مجازی و با شعار «هر خانه یک مرکز دینی» برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: قرآن به عنوان محور برنامه‌های ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود و امسال با استفاده از ظرفیت فضای مجازی شاهد برگزاری برنامه‌های متنوع قرآنی در استان هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.