جاسم زارعی روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی تالاسمی به رسانه ها اعلام کرد: تالاسمی یک بیماری ارثی است که به دلیل نقص در ساخت زنجیره هموگلوبین به وجود می‌آید و اگر والدین هر دو دارای ژن معیوب باشند بیماری به‌صورت شدید یعنی ماژور (Major) و اگر یکی از والدین فقط ژن معیوب داشته باشد به‌صورت خفیف یعنی مینور (Minor) در فرزندان آن‌ها ظاهر می‌شود.

 وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز مشاوره قبل از ازدواج در شهرستان عسلویه افزود: به‌منظور پیشگیری از ایجاد بیماری ژنتیکی تالاسمی در نسل آینده، این آزمایش در فهرست آزمایش‌های پیش از ازدواج قرارگرفته است.و با تجهیز آزمایشگاه این شهرستان به دستگاه‌های لازم در سال ۹۷، مرکز مشاوره قبل از ازدواج شهرستان عسلویه نیز راه‌اندازی شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه گفت: با توجه به ضرورت و تامین دستگاه‌های لازم با ۲ میلیارد تومان اعتبار مرکز مشاوره قبل از ازدواج در این شهرستان راه‌اندازی شده است.

زارعی ادامه داد: در سال گذشته؛ از مجموع ۲۲۰ زوجی که آزمایش غربالگری تالاسمی برای آنان انجام‌گرفته است، ۷۶ نفر مورد آزمایش تکمیلی تالاسمی قرار گرفتند.

وی بیان کرد: علاوه بر این تعداد یک زوج نیز برای انجام آزمایش تشخیصی تخصصی قبل از بارداری و هفت زوج نیز برای انجام آزمایش تشخیصی حین بارداری ارجاع داده‌شده و تحت مراقبت قرار گرفتند.

زارعی یادآور شد: زوج‌های جوان به‌ویژه آن دسته که نسبت فامیلی با یکدیگر دارند برای پیشگیری از تولد نوزادان تالاسمی یا سایر بیماری‌های ژنتیکی باید مشاوره‌های قبل از ازدواج را موردتوجه قرار داده و در صورت لزوم آزمایش‌ها و مشاوره‌های پیش از بارداری و حین بارداری را انجام دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.