خسرو عمرانی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در زمان حاضر بیشترین آلودگی در شهرستان‌های تنگستان، دشتستان و ریزش جدیدی در ۲ روز گذشته درمنطقه دشت پلنگ شهرستان دشتی انجام شده‌است.

وی ادامه داد: در مرحله نخست هجوم ملخ‌های بالغ به استان بوشهر مبارزه در سطح سه هزار و ۶۸۰ هکتار از عرصه‌های مناطق آلوده انجام و با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده و ریزش‌های جدید انتظار می‌رود سطح مبارزه در این مرحله به هفت هزار هکتار برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به افزایش هجوم دسته‌های ملخ‌ها و کانون‌های آلوده در سال جاری و عرصه‌های آلوده سال گذشته انتظار می‌رود سطح مبارزه با ملخ‌ها در این استان به ۲۰۰ هزار هکتار افزایش یابد.

عمرانی اضافه کرد: تاکنون پوره‌ها و ملخ‌های بالغ به زمین‌های کشاورزی خسارتی وارده نکردند اما به صورت خیلی جزیی و محدود به عرصه‌های طبیعی استان خسارت وارده شده‌است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بیشترین تجمع پوره‌ها در مناطق کوهستانی و صعب العبور است انتظار می‌رود همکاری بیشتری از سوی دهیاران و شوراها با جهاد کشاورزی صورت گیرد.

عمرانی گفت: در عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی در استان بوشهر۶۰ اکیپ سم‌پاشی، ردیابی و پایش مشارکت دارند.

وی بیان کرد: اکیپ‌های ردیابی و پایش بلافاصله گزارش ریزش ملخ و یا خروج پوره‌ها را اعلام می‌کنند و مبارزه با ملخ‌های بالدار و پوره‌ها به صورت شیمیایی و با دسته‌های تخم در سطح‌های محدود به صورت مکانیکی و تخریب کانون‌های تخم‌ریزی انحام شده‌است.

عمرانی اظهار داشت: همچنین با خروج پوره‌ها درسال جاری نیز بلافاصله عملیات مبارزه در عرصه‌های استان بوشهر با ۱۱۰ عدد دستگاه سمپاش آماده به کار در این استان وجود دارد همچنین با دهیاری‌ها و شوراها هماهنگی شده در عملیات مبارزه و سمپاشی شرکت کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: در زمان حاضر انواع سمپاش پشتی اتمایزر، پشت تراکتوری، فرغونی، زنبه‌ای توربولاینر،  ULV و هواپیما آماده هستند و سموم مورد نیاز نیز تامین شده‌است.

معاون تولیدات و بهبود گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: با گرمتر شدن هوا سرعت ملخ‌ها نیز بالا می‌رود اما  تلفات و مرگ و میر ملخ ها نیز بسیار زیاد است؛ چون سمپاشی ها با برنامه‌ریزی و تلاش زیاد و شبانه روزی نیروهای جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: دسته‌های ملخ مهاجم از اول اسفند ماه جاری وارد این استان شدند و ۹ شهرستان استان به غیراز شهرستان دیلم را آلوده کردند.

پیش‌بینی جهانی این است که دسته‌های جدید ملخ از شمال آفریقا و شبه‌جزیره عربستان وارد کشور و استان بوشهر خواهد شد که میزان آنها سه برابر سال پیش است و تا چهار سال آینده درگیر مبارزه با ملخ خواهیم بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.