خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر در سال گذشته با رویدادها مختلفی روبرو بوده است که خاطرات تلخ و شیرینی را برای مردم این دیار در پی داشته است.

در این گزارش به برخی از رویدادهای مهم استان بوشهر در سال ۹۸ نگاه می‌کنیم.

آغاز سال جدید با وقوع سیل

سال ۹۸ در حالی آغاز شد که سیل نقاط مختلف کشور از جمله استان بوشهر را در بر گرفت. هرچند سیل در استان بوشهر شدت فراوانی نداشت ولی باعث بروز خسارت‌هایی در استان شد و مشکلاتی را نیز برای مسافران نوروزی فراهم کرد.

در برخی از ساعات برخی جاده‌های استان بوشهر مسدود شد و وقوع سیل و طوفان باعث بروز خسارت‌هایی به برخی از تأسیسات شهری و روستایی در سطح استان شد.

با توجه به وقوع سیل در استان، نسبت به اسکان اضطراری مسافران نوروزی در شهرها و روستاهای استان اقدام شد و مدارس، مراکز دینی، سالن‌های ورزشی و مراکز فرهنگی میزبان مسافران نوروزی شدند.

افزایش چشمگیر حضور مسافران نوروزی

یکی از اتفاقات مهم استان بوشهر در سال ۹۸ رکوردشکنی در ثبت مسافران نوروزی در استان بود و بوشهر به عنوان یکی از سه استان اول کشور در زمینه حضور مسافران نوروزی معرفی شد.

عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر از ثبت ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تردد در محورهای مواصلاتی استان بوشهر طی ایام نوروز خبر داد.

عبدالرحیم دادجو رئیس سازمان اورژانس ۱۱۵ بوشهر گفت: در تعطیلات نوروزی سه هزار و ۲۸۰ مأموریت توسط اورژانس استان بوشهر انجام شد که شاهد مرگ ۴۴ نفر بودیم و از این تعداد ۹ مورد مربوط به حوادث ترافیکی و ۳۵ مورد دیگر غیر ترافیکی است.

هجوم ملخ‌ها

هجوم ملخ‌ها اتفاق مهم دیگری بود که البته پایان نیافته است و تا چند سال مهمان استان بوشهر و برخی دیگر از استان‌ها خواهد بود.

محمد تقی منوچهری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از هجوم ملخ‌ها به بخش عمده عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان بوشهر خبر داد و گفت: ۱۵۰ ماشین سمپاش در استان برای مقابله با ملخ‌ها فعالیت کردند.

وی بیان کرد: دو هواپیما سمپاش برای مبارزه با ملخ صحرایی به صورت متناوب فعالیت کردند و شهرستان‌های دیلم، گناوه و دشتستان و پنج شهرستانی که کمتر مورد هجوم ملخ‌ها قرار گرفتند مبارزه با ملخ‌ها به صورت دائم ادامه دارد.

حضور مجدد شاهین بوشهر در لیگ برتر

تیم فوتبال شاهین شهرداری بوشهر به مصاف سرخ‌پوشان پاکدشت رفت و به برتری یک بر صفر دست یافت و در حالی که آخرین دیدار خود را در لیگ یک پشت سر گذاشت، در فاصله یک هفته مانده به پایان مسابقات و با توجه به شکست گل ریحان البرز مقابل شهرداری تبریز، صعود خود را به لیگ برتر قطعی کرد.

شاهین شهرداری بوشهر در حضور مجدد خود در لیگ برتر شروع خوبی نداشت و هفته‌های نخست را بدون امتیاز سپری کرد و با تغییر سرمربی حالا به ماندگاری در لیگ برتر امیدوارتر شده است.

افزایش ۳ برابری تولید گندم در بوشهر

سال ۹۷ شاهد بارندگی‌های مطلوبی در سطح استان بوشهر بودیم و این میزان بارندگی باعث شد تا برداشت گندم در استان بوشهر در سال ۹۸ با افزایش چهار برابری روبرو شود.

خسرو عمرانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه سال گذشته کمتر از ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت شده بود، خاطرنشان کرد: حدود ۱۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت شد.

رزمایش پرتوی در اطراف نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد

رزمایش پرتوی شهدای خلیج فارس با هدف هماهنگی میان نیروها، تجهیزات و دستگاه‌های مختلف هنگام بروز حوادث احتمالی دقایقی پیش در اطراف نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد.

استاندار بوشهر از اسکان اضطراری هزار و ۲۰۰ نفر از ساکنان اطراف نیروگاه اتمی بوشهر در قالب این رزمایش خبر داد و افزود: در این رزمایش ۱۰۰ نفر از حادثه دیدگان از طریق دریا به مکان امن برده شدند.

عبدالکریم گراوند از انجام برنامه رفع آلایندگی برای ۸۱۳ نفر خبر داد و اضافه کرد: این رزمایش یک رزمایش مردم محور بود و سه ضلع مهم مانور پرتوی شهدای خلیج فارس شامل مردم، نیروگاه اتمی و دستگاه‌های اجرایی بود.

حریق گسترده در کوه سیاه دشتی

آتش سوزی ارتفاعات کوه سیاه دشتی با اعزام نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان دشتی و فراخوان نیروهای یگان حفاظت از چهار شهرستان دیر، کنگان، تنگستان و دشتستان مهار شد.

بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی مرتعی مشجر که دارای گونه‌های علفی، درختچه‌ای و درختی از جمله هلپه، آویشن، گون، بادام، بنه، کلخنگ و انجیر کوهی بوده به طور کامل از بین رفته است.

پرداخت حق مردم استان بوشهر به همسایگان

در تصمیمی عجیب، حق آلایندگی عسلویه که متعلق به مردم استان بوشهر است، بین استان‌های همسایه هم تقسیم شده است که سهم استان در این بین بسیار کاهش یافت

عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر گفت: پرداخت اعتبارات عوارض آلایندگی عسلویه به دیگر استان‌ها ظلم در حق مردم استان بوشهر و به‌ویژه مردم شهرستان عسلویه و جنوب استان است. هیچ سنجشی در زمینه آلایندگی دیگر استان‌ها صورت نگرفته است.

وی با انتقاد از لابی‌گری‌ها برای تخصیص اعتبارات آلایندگی به استان‌های همسایه، گفت: این حق مردم استان بوشهر است و اگر این سنگ بنا کج گذاشته شود سال‌ها حق مسلم مردم استان بوشهر در جابه‌جایی اعتبارات عوارض آلایندگی تضییع می‌شود.

سقوط یک فروند هواپیما در ساحل تنگستان

عبدالحسین رفیعی‌پور فرماندار تنگستان از سقوط یک فروند هواپیمای جنگی در شهرستان تنگستان خبر داد و اظهار داشت: علت سقوط این هواپیما نقص فنی بوده است.

وی اضافه کرد: این هواپیما دارای دو سرنشین بوده است که هر دو سالم هستند.

افزایش ۴۰ درصدی صید میگو

به گفته منصور پاپری معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر گفت: صیادان بوشهری در مدت ۵۳ روز هزار و ۴۳۸ تن میگو در آب‌های خلیج‌فارس صید کردند که ۴۰۰ تن بیشتر از سال قبل است و نسبت به سال قبل افزایش ۴۰ درصدی ثبت‌شده است.

افزایش ۳۶ درصدی پروژه‌های هفته دولت

در هفته دولت سال گذشته ۵۶۹ پروژه با اعتبار هشت هزار میلیارد ریال شامل ۳۶ پروژه اقتصادی و ۵۳۳ پروژه عمرانی در استان بوشهر افتتاح شد. همچنین عملیات اجرایی ۹۶ پروژه با اعتبار هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان در استان بوشهر آغاز شد.

تعداد پروژه‌های عمرانی استان بوشهر ۲۹ درصد و پروژه‌های اقتصادی استان نیز ۶۷ درصد افزایش داشت. این پروژه‌ها از نظر ارزش ریالی نیز نسبت به سال قبل با افزایش ۳۶ درصدی روبرو بوده است.

«لکه سفید» به جان میگوها افتاد

سال گذشته در مناطق میگو پرور کشور و از جمله در سایت‌های پرورش میگوی استان بوشهر بیماری لکه سفید شیوع پیدا کرد و انتشار آن نیز خیلی سریع بود.

منشأ ویروس لکه سفید میگو سه مقوله مهم و اصلی می‌تواند باشد؛ باقیمانده در رسوبات آلوده سال‌های قبل، منابع وحشی آلوده که همراه آب ورودی به استخر پرورش میگو منتقل می‌شوند یا از طریق بچه میگو آلوده ممکن است وارد استخرهای پرورش میگو شده باشد، که سهم بچه میگو آلوده برای انتقال این بیماری از بقیه موارد بیشتراست.

بر اساس گزارش اداره کل دامپزشکی استان بوشهر، از ۱۰ سایت فعال پرورش میگو در سطح استان بوشهر، در چهار سایت ویروس بیماری لکه سفید ردیابی شد.

بتن‌ریزی راکتور دوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر

عملیات بتن‌ریزی راکتور دوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و تعدادی از مسئولان استان بوشهر و مسئولان سازمان انرژی اتمی آغاز شد.

به گفته مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر، فونداسیون محل ساخت راکتور به‌عنوان پایه کار به اتمام رسیده و یک واقعه مهم در ساخت نیروگاه‌های اتمی، موضوع بتن‌ریزی راکتورها است.

محمود جعفری اضافه کرد: واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی در محدوده ۷۰ هکتاری احداث می‌شود و بتن‌ریزی راکتور هسته‌ای واحد سوم ۱۸ ماه بعد از بتن‌ریزی واحد دوم آغاز می‌شود.

وی گفت: در مرحله نخست به حجم ۲۵ هزار تن بتن‌ریزی برای ساخت راکتور دوم نیروگاه اتمی انجام می‌شود و در اجرای واحد دوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر ۲.۵ میلیون مترمکعب خاک‌برداری، ۲.۵ میلیون تن آرموتوربندی و ۱۶ هزار و ۷۰۰ عدد شمع بتنی در زیرساخت اصلی انجام شده است.

آزادی ۱۹ صیاد بوشهری از زندان‌های عربستان

با پیگیری مسئولان وزارت امور خارجه ایران ۱۹ صیاد بوشهری به همراه شناورهایشان رفع توقیف و آزاد شدند. این صیادان سرنشینان ۲ فروند لنج بودند که دی و بهمن‌ماه سال ۹۷ به اتهام تجاوز مرزی توسط نیروهای گارد دریایی عربستان توقیف و زندانی‌شده بودند.

کیمیا زارع کارشناس کنسولی نمایندگی وزارت امور خارجه در بوشهر خاطرنشان کرد: با رایزنی و تلاش مسئولان وزارت امور خارجه ۱۹ صیاد بوشهری که ۱۰ و ۱۱ ماه در کشور عربستان زندانی بودند، آزاد شدند.

مسمومیت ۲۲ نفر و فوت ۴ نفر با قرص برنج

قرص برنج در آبان‌ماه سال گذشته باعث بروز خطرات جدی برای مردم دشتستان شد و بر اثر آن ۲۲ مورد مسمومیت گزارش شد و چهار نفر نیز جان خود را از دست دادند.

فسفید آلومینیوم از خطرناک‌ترین سموم دفع آفات بوده که در ایران به نام قرص برنج شناخته می‌شود و در نقاط مختلف کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با پایان فصل برداشت محصول نخیلات استان بوشهر، برخی از کشاورزان و فعالان حوزه خرما، محصول خرما را در منازل و انبارها ذخیره می‌کنند و برای نگهداری از خرما در مقابل آفات از قرص برنج استفاده می‌کنند.

ورود اولین محموله کالای اساسی بعد از ۵ سال

پس از پنج سال، نخستین کشتی حامل کالای اساسی در اسکله بندر بوشهر پهلو گرفت.

سیاوش ارجمندزاده مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار داشت: پس از گذشت پنج سال کشتی حامل ۱۰ هزار تن برنج از مبدأ هند وارد بوشهر شد. محموله برنج به‌منظور تأمین نیاز مردم و تنظیم بازار در اسکله بندر بوشهر پهلو گرفت.

چهار فروند کشتی دیگر حامل کالاهای اساسی برای تخلیه در بندر بوشهر پهلو گرفت.

واگذاری ۵۰۰ واحد مسکونی به مددجویان

با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و استاندار بوشهر ۵۰۰ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد استان بوشهر واگذار شد.

احمد لطفی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان بوشهر گفت: زیربنای این واحدها ۵۰ متر مربع است که در اختیار افراد زیرپوشش در شهرها و روستاهای استان بوشهر قرار گرفت. ۶۵ درصد این واحدها به زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست تعلق گرفت .۷۰ درصد گروه‌های هدف برای دریافت این مسکن‌ها زیر ۵۰ سال سن دارند.

لکه وسیع نفتی در نزدیکی خارگ

به دنبال گزارش نشت آلودگی نفتی در نزدیکی جزیره خارگ بلافاصله اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش این نشت نفت انجام شد. همچنین نسبت به رفع نقص فنی ایجاد شده در خط انتقال نفت اقدام شد و هشتم آذرماه این نشتی متوقف شد.

احسان گلستانی رئیس اداره حفاظت و ایمنی دریانوردی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به فعالیت ۱۳ شناور در عملیات غواصی، پایش و مقابله با آلودگی افزود: هشت تن ماده دپرسنت و هشت تن ماده امحاکننده بیولوژیک در این عملیات استفاده شد.

افزایش ۲۵ درصدی تولید کنجد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: امسال تولید کنجد از مزارع استان بوشهر ۲۵ درصد افزایش یافت. سطح زیرکشت کنجد در سال گذشته هزار و ۶۰۰ هکتار با تولید هزار و ۹۲۰ تن بوده است.

کنجد یکی از محصولات تابستانه در استان بوشهر است که کشت آن در تیرماه شروع و برداشت آن از اوایل مهرماه آغاز می‌شود.

بیشتر محصول تولیدی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و کشت این محصول معمولاً به صورت دستی انجام می‌گیرد و آبیاری آن اکثراً با استفاده از نوار تیپ است.

کنگره سرداران و ۲۰۰۰ شهید استان بوشهر

کنگره سرداران و ۲ هزار شهید استان بوشهر برگزار شد و در این مراسم بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای کنگره پخش شد.

سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخنران این مراسم بود.

حاج صادق آهنگران مداح مشهور کشور نیز در این مراسم به نوحه سرایی پرداخت.

این کنگره میزبان دو شهید گمنام نیز بود.

داغ سردار سلیمانی بر دل بوشهری‌ها

شهادت سردار سلیمانی داغی را بر دل همه مردم ایران از جمله بوشهری‌ها گذاشت. مراسم گرامیداشت سردار سرلشکر شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی ا حضور مردم در نقاط مختلف استان بوشهر برگزار شد.

در جریان حمله به کاروان الحشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به همراه ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان به شهادت رسیدند.

سفر معاون اول رئیس جمهور به بوشهر

معاون اول رئیس‌جمهور برای سفری یک‌روزه وارد بوشهر شد و در این سفر ۲۳ طرح عمرانی و تولیدی با اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومان در استان بوشهر به بهره‌برداری رسید.

حضور در نشست شورای اداری و ستاد اقتصاد مقاومتی استان بوشهر، از جمله برنامه‌های این سفر بود.

سفر رئیس قوه قضائیه به بوشهر

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه به همراه یک هیئت عالی‌رتبه قضائی برای بررسی آخرین مسائل و مشکلات قضائی و حقوقی به بوشهر سفر کرد و در چارچوب این سفر با مردم، مدیران و قضات استان بوشهر دیدار کرد.

دیدار با مردم استان در مصلای نماز جمعه، شرکت در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح، شورای عالی قضائی، دیدار با قضات و کارکنان دادگستری، شرکت در نشست شورای اداری از برنامه‌های رئیس قوه قضائیه به استان بوشهر بود.

شماری از معاونان و مدیران کل این قوه در سفر به شهرستان‌های استان بوشهر مسائل و مشکلات قضائی این مناطق را بررسی کردند.

افتتاح ۶۷۰ پروژه در دهه فجر

در ایام‌الله دهه فجر ۶۷۱ پروژه‌های عمرانی و اقتصادی استان بوشهر با اعتبار ۸۵۶ میلیارد تومان افتتاح شد.

به گفته استاندار بوشهر، مجموع پروژه‌های اجرایی و افتتاحی استان در ایام دهه فجر بیش از ۱,۲۰۰ میلیارد تومان بود.

کرونا به بوشهر رسید

کرونا دیرتر از سایر نقاط کشور به استان بوشهر رسید و با تلاش‌های صورت گرفته از جمله تعطیلی خودجوش مراکز تجاری و بسیاری از فعالیت‌ها، شیب اندکی را در سال گذشته داشت.

بر اساس اعلام سعید کشمیری دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر، تا پایان سال ۹۸ در استان بوشهر ۵۴ نفر مبتلا به کرونا شناسایی شد که ۴۰ نفر درمان شدند و با حال مناسب به قرنطینه خانگی رفتند و چهار نفر نیز فوت شدند.

نیروهای جهادی کارهای بزرگی را در راستای مقابله با کرونا داشتند و از تولید ماسک و دستکش گرفته تا کنترل تردد در محورهای ورودی شهرها را بر عهده گرفتند.

استقرار ملخ‌ها در کوه‌های استان بوشهر

هجوم ملخ‌ها به استان بوشهر در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ افزایش چند برابری داشت و ملخ در ارتفاعات استان مستقر شده‌اند که این وضعیت، مبارزه با ملخ‌ها را سخت‌تر کرد.

ملخ‌ها که دوباره از اول اسفند وارد این استان شده‌اند رفتارشان نسبت به پارسال عوض شده و به سمت کوه‌ها رفته‌اند که این موضوع دسترسی به این آفت و مبارزه را با آن را دشوار کرده است.

استاندار بوشهر از اختصاص ۱۰ میلیارد ریال برای مبارزه با آفت ملخ در این استان خبر داد و گفت: ۵۰ اکیپ برای مبارزه با ملخ در استان بوشهر تشکیل شد.

مسئول مبارزه با ملخ سازمان حفظ نباتات کشور گفت: وضعیت هجوم ملخ‌ها به اراضی کشاورزی استان بوشهر تحت کنترل است و مبارزه با آن‌ها به صورت مستمر در حال انجام است.

انتخابات باشکوه ۲ اسفند در استان بوشهر

همزمان با سراسر کشور، مردم استان بوشهر نیز حضوری گسترده و پرشور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه استان داشتند.

استاندار بوشهر از مشارکت ۴۷ درصدی واجدان شرایط رأی استان بوشهر در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.

در این انتخابات ابراهیم رضایی با کسب بیشترین تعداد آرای رأی‌دهندگان حوزه انتخابیه دشتستان به عنوان منتخب مردم این حوزه در مجلس شورای اسلامی مشخص شد.

همچنین غلامحسین کرمی با کسب حد نصاب آرای رأی‌دهندگان حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان به عنوان منتخب مردم این حوزه در مجلس شورای اسلامی مشخص شد.

موسی احمدی با کسب حد نصاب آرای رأی‌دهندگان حوزه انتخابیه کنگان، دیر، جم و عسلویه به عنوان منتخب مردم این حوزه در مجلس شورای اسلامی مشخص شد.

عبدالکریم جمیری با کسب حد نصاب آرای رأی‌دهندگان حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم به عنوان منتخب مردم این حوزه در مجلس شورای اسلامی مشخص شد.

وقوع رویدادهای ریز و درشت

البته اتفاقات ریز و درشت دیگری نیز در سال ۹۸ در استان بوشهر رخ داد که در ادامه به برخی از این رویدادها اشاره می‌کنیم.

حسین جلال پور شاعر مطرح گناوه‌ای در یک سانحه رانندگی در محور جاشک – خورموج در شهرستان دشتی جان خود را از دست داد.

صدف بادبزنی از گونه‌های کم‌یاب نرمتنان در پارک ملی دریایی نایبند در شهرستان عسلویه استان بوشهر مشاهده شد.

چهارمین جشنواره رنگینک خرمای کشور و دومین جشنواره عرق طارونه کشور با حضور شرکت‌کنندگانی از شهرهای خرماخیز کشور در آب‌پخش برگزار شد.

کشت و برداشت محصول کتان برای اولین بار در استان بوشهر در روستای مجنون شهرستان گناوه انجام شد.

تیم فوتبال پرسپولیس تهران با نتیجه یک بر صفر مقابل تیم پارس جم به پیروزی رسید و مراسم جشن قهرمانی این تیم در ورزشگاه تختی جم برگزار شد.

یکی از اتفاقات تلخ سال ۹۸ در استان بوشهر، وقوع یک فقره کودک‌آزاری در یک کارواش در شهر بوشهر بود که با توجه به وجود زخم‌ها و آسیب‌های متعدد در سطح بدن خدمات ویژه ارتوپدی، عفونی، پوست، کلیه و مجاری ادراری، جراحی، روان‌پزشکی و پزشکی قانونی، اکو، سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن برای این بیمار انجام شد.

آتش‌سوزی شناورها از اتفاقاتی بود که در سال ۹۸ در بنادر مختلف استان رخ داد و گاهاً باعث خسارت‌های زیادی به بندر و مالکان این شناورها شد.

از دیگر اتفاقات پرتکرار سال گذشته در استان بوشهر، غرق شدن افراد مختلف خصوصاً جوانان در آب دریا، رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری بوده است.

در طول سال گذشته چندین شناور باری در نقاط مختلف آب‌های استان بوشهر غرق شدند که اغلب سرنشینان این شناورها نجات یافتند.

بارندگی شدید در روزهای مختلفی از سال قبل باعث تعطیلی مدارس در برخی از نقاط استان بوشهر شد.

زلزله‌های متعددی استان بوشهر را لرزاندند که برخی از این زمین‌لرزه‌ها با شدت بالا و برخی هم کم‌قدرت بودند و البته خسارت مالی و جانی خاصی در پی نداشته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.